IPTPP1/443-956/11-4/RG - Rozliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-956/11-4/RG Rozliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami finansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami finansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2012 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych polegających na organizowaniu szkoleń, których celem jest m.in. kształcenie zawodowe lub podniesienie kwalifikacji zawodowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje projekty w całości finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekty szkoleniowe dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego świadczone w ramach działalności gospodarczej będą realizowane samodzielnie (Wnioskodawca podpisał umowę na realizację przedsięwzięcia i jest realizatorem projektu).

Przy organizacji tych szkoleń Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług opodatkowanych stawkami VAT 23%, 8% i 5%. Podatek VAT naliczony na fakturach zakupu jest kosztem kwalifikowalnym projektu podobnie jak kwota netto. Nabywane towary i usługi dotyczące realizowanych projektów szkoleniowych dofinansowywanych z EFS świadczonych w ramach działalności społecznej związane są najczęściej z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług (nauczanie języków obcych, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego), ale są również organizowane inne usługi np. doradztwo zawodowe.

Poza szkoleniami finansowanymi ze środków EFS Wnioskodawca organizuje również szkolenia finansowane z własnych środków, dla których nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 43 ww. ustawy. W związku z przekroczeniem kwoty wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 (150.000 zł) Wnioskodawca stał się w 2011 r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - będzie świadczył zarówno usługi opodatkowane, jak i zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca jako podatnik VAT zamierza nadal ujmować faktury zakupu towarów i usług w kwotach brutto w projektach finansowanych ze środków EFS (kosztem kwalifikowalnym projektu jest wówczas kwota netto i VAT) i nie rozliczać podatku VAT od tych faktur w deklaracjach VAT, ponieważ dokumenty te nie są kosztem Wnioskodawcy i Wnioskodawca nie wystawia faktur sprzedaży realizując projekt (Wnioskodawca w ramach realizacji projektów nie będzie osiągał obrotów - nie wystawia on faktur sprzedaży i faktury zakupu dotyczące projektu nie są kosztem Wnioskodawcy; Wnioskodawca otrzymuje fundusze unijne, które przeznacza na cele określone we wniosku dotyczące danego projektu).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

1.

zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT bądź rachunkami wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy, ale nie będą stanowiły kosztu Wnioskodawcy.

2.

wydatki ujęte na fakturach VAT dotyczących projektu w całości finansowanego ze środków EFS są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, ponieważ dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizując ww. projekt wykonuje czynności, które w działalności komercyjnej, gdzie wystawiane są faktury sprzedaży są opodatkowane stawką podatku VAT 23% lub są zwolnione z opodatkowania (czynności wymienione w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług), jednak z uwagi na to, że poniesione wydatki nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT, tylko traktuje go jako koszt kwalifikowalny projektu.

3.

Wnioskodawca nie może przyporządkować dokonanych zakupów i usług dotyczących szkoleń finansowanych z EFS do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ takie czynności nie występują w ramach realizacji projektu; Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu ponosi wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług kupując na rzecz realizacji projektu towary oraz usługi, które nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Dotacja przeznaczana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa pokrywa ściśle określone w budżecie wydatki i ma charakter wyłącznie zakupowy. Jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a koszty te nie są w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną.

4.

Wnioskodawca spełnia warunki, o których mowa w art. 90 ust. 8 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - w 2011 r. do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmował proporcję wyliczoną szacunkowo według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Proporcja ta wynosiła 24%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca stając się podatnikiem VAT powinien rozliczać w deklaracjach VAT podatek VAT z faktur zakupu rozliczanych w projekcie obliczając kwotę podatku naliczonego na podstawie proporcji wyliczanej szacunkowo według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku) mając na uwadze fakt, że realizując projekt finansowany ze środków EFS Wnioskodawca nie wystawia faktur sprzedaży i faktury zakupu dotyczące projektu nie są kosztem Wnioskodawcy, Zainteresowany zaliczy VAT z dokumentów zakupu do kosztów kwalifikowalnych projektu i nie będzie go rozliczał w deklaracji VAT. Pytanie i stanowisko Wnioskodawcy sformułowane we wniosku odnosi się wyłącznie do ww. usług szkoleniowych dofinansowanych z EFS i realizowanych przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu, a nie podwykonawcę.

Mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca realizując projekt finansowany ze środków EFS nie wystawia faktur sprzedaży i że faktury zakupu dotyczące projektu nie są kosztem Wnioskodawcy, Wnioskodawca zaliczy VAT z dokumentów zakupu do kosztów kwalifikowalnych projektu i nie będzie go rozliczał w deklaracji VAT przy zastosowaniu proporcji wyliczanej szacunkowo według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych polegających na organizowaniu szkoleń, których celem jest m.in. kształcenie zawodowe lub podniesienie kwalifikacji zawodowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje projekty w całości finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekty szkoleniowe dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego świadczone w ramach działalności gospodarczej będą realizowane samodzielnie (Wnioskodawca podpisał umowę na realizację przedsięwzięcia i jest realizatorem projektu). Przy organizacji tych szkoleń Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług opodatkowanych stawkami VAT 23%, 8% i 5%.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT bądź rachunkami wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy, ale nie będą stanowiły kosztu Wnioskodawcy. Wydatki ujęte na fakturach VAT dotyczących projektu w całości finansowanego ze środków EFS są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, ponieważ dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie może przyporządkować dokonanych zakupów i usług dotyczących szkoleń finansowanych z EFS do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ takie czynności nie występują w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu ponosi wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług kupując na rzecz realizacji projektu towary oraz usługi, które nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Dotacja przeznaczana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa pokrywa ściśle określone w budżecie wydatki i ma charakter wyłącznie zakupowy. Jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a koszty te nie są w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zestawiając zaistniałe w sprawie okoliczności z treścią cyt. art. 86 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego - związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, wydatki ujęte na fakturach VAT dotyczących projektu w całości finansowanego ze środków EFS są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Zatem ponieważ zakupione towary i usługi w ramach świadczenia usług szkoleniowych dofinansowanych z EFS Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z ww. szkoleniami.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z generalną zasadą Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien ustalać, jaka część ponoszonych wydatków związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i dokonywać w całości odliczenia podatku naliczonego, a jaka część jest związana z czynnościami zwolnionymi i w tej części w ogóle nie dokonywać odliczenia podatku naliczonego.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W ust. 4 art. 90 ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy)

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie tylko do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

W przypadku zakupów dokonywanych ze środków EFS Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania ich do określonych czynności, gdyż jak stwierdził sam w uzupełnieniu do wniosku - wydatki ujęte na fakturach VAT dotyczących projektu w całości finansowanego ze środków EFS są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Zatem przedmiotowe zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w związku z którymi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i przepisy dotyczące proporcjonalnego odliczania podatku nie mają zastosowania do wymienionych w stanie faktycznym zakupów.

Mając na uwadze przedstawione przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że o ile jak wskazał Wnioskodawca wydatki ujęte na fakturach VAT dotyczących projektu w całości finansowanego ze środków EFS są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, Zainteresowany nie ma prawa do rozliczenia w deklaracji VAT podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur związanych z realizacją szkoleń dofinansowanych z EFS według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki ujęte na fakturach VAT dotyczących projektu w całości finansowanego ze środków EFS są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl