IPTPP1/443-953/12-5/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-953/12-5/IG Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w ramach szkółek sportowych,

* zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin.

Wniosek uzupełniono w dniu 18 lutego 2013 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie sportu na rzecz dzieci i młodzieży (sklasyfikowaną m.in. jako PKD 85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych; 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Podatnik jest faktycznie klubem sportowym działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której główna działalność jest ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu. Cel ten Podatnik realizuje poprzez świadczenie usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Odbywa się to głównie poprzez organizację zajęć sportowych (treningi, szkolenia piłkarskie) dla dzieci i młodzieży w ramach prowadzonych "szkółek" sportowych (umowna wewnętrzna jednostka organizacyjna, niewyodrębniona prawnie) w różnych miejscowościach.

Podatnik zatrudnia w tym celu wykwalifikowanych trenerów prowadzących szkolenia sportowe z uczestnikami, jak również zapewnia opiekę lekarzy i rehabilitantów sportowych w miarę powstających potrzeb.

Dodatkowo dla realizacji usług wynajmuje boiska i sale gimnastyczne, lub inne obiekty o zbliżonym charakterze, które mogą być wykorzystane dla celów realizacji zajęć.

Podatnik nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Nie świadczy również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych (nie posiada własnych obiektów o tym charakterze). Uczestnikom zajęć jest przekazywane i udostępniane nieodpłatnie do używania wyposażenie niezbędne do uprawiania sportu oraz uczestniczenia w zajęciach - np. piłki, bramki, statywy.

Wszystkie usługi świadczone przez Spółkę w ramach jej głównego przedmiotu działalności świadczone są wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży uprawiających sport - dla uczestników zajęć treningów gry w piłkę nożną oraz zajęć ogólnorozwojowych.

Działalność Spółki w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników zajęć nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a dodatkowo również i przychody osiągane na działalności stricte handlowej (np. sprzedaży strojów sportowych) są również obecnie inwestowane w rozwój szkółek piłkarskich oraz wspomagają pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania firmy i wynagrodzeń m.in. trenerów.

Dodatkowo, w ramach prowadzonej działalności jako klub sportowy, Podatnik będzie prowadził działania na rzecz budowania i rozwijania relacji pomiędzy dziećmi interesującymi się i uprawiającymi sport a ich rodzicami, wzmacniając tym samym więzi społeczne i rodzinne. Odbywa się to między innymi poprzez organizowanie odpłatnych wyjazdów (obozów) sportowych, z których całkowity ewentualny zysk będzie przeznaczany na dalsze rozwijanie szkółek piłkarskich i pokrywanie kosztów działalności-edukacyjno sportowej.

Jak wspomniano oprócz omówionej głównej działalności, Podatnik prowadzi również w niewielkim zakresie działalność handlową (sprzedaż m.in. strojów sportowych), która ma na celu głównie pozyskanie dodatkowych środków finansowych, na pokrycie kosztów działalności podstawowej oraz umożliwienie Podatnikowi pokrycia kosztów administracyjnych, ogólnych.

Wnioskodawca działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - uczestników obozów sportowych. Poszczególne usługi nabywane są od innych podatników w celu zorganizowania i realizacji obozów sportowych bezpośrednio na rzecz ich uczestników - dzieci i młodzieży.

Obozy organizowane są wyłącznie w celu sportowym i edukacji sportowej. W planach zajęć przewiduje się dwa treningi dziennie oraz zajęcia merytoryczne o charakterze teoretycznym, podczas których uczestnicy (dzieci i młodzież) zaznajamiani są z historią sportu, zasadami zdrowego odżywiania, prowadzenia zdrowego trybu życia itp.

Udział rodziców w dotychczasowo organizowanych spotkaniach był marginalny i sprowadzał się do jednokrotnego udziału jednego z rodziców. Ewentualne wyjazdy integracyjne razem z rodzicami znajdują się obecnie w sferze rozważań, lecz nie weszły jeszcze do standardowej oferty usług Wnioskodawcy.

Jeśli standardowo będą organizowane wyjazdy z rodzicami, przewidziany jest ich czynny udział w zajęciach sportowych. Jak wspomniano ta forma działalności nie była jeszcze oferowana w dotychczasowej działalności Wnioskodawcy.

Usługi świadczone przez zainteresowanego mieszczą się w klasyfikacji statystycznej o symbolu 85.51.10.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Podatnika, polegające na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857), sportem są "wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach."

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność sportowa jest prowadzona przez osoby prawne (a więc w tym przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), która z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy jest określana mianem "klubu sportowego", jako najmniejszej przewidzianej prawem jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność sportową.

Tym samym firma Podatnika winna być uznana za klub sportowy, gdyż prowadzi działalność sportową i działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a więc wyczerpuje warunki określone w ustawie o sporcie. Skupia przy tym wokół uprawiania sportu (a w szczególności piłki nożnej) zarówno bezpośrednich korzystających z zajęć, to jest dzieci i młodzież, jak również i inne osoby - m.in. rodziców, trenerów, lekarzy, rehabilitantów zainteresowanych tą formą aktywności.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku VAT działalność w tym zakresie prowadzona przez jednostki określane mianem "klubu sportowego" w rozumieniu zapisów ustawy o sporcie (a więc w obu wspomnianych w pytaniu punktach), jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT pod warunkiem, iż:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, (...), usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zwolnienie wynikające ze wzmiankowanego przepisu, jak również z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.) ma charakter zwolnienia mieszanego - przedmiotowo-podmiotowego. Tak więc zwolnieniem tym są objęte tylko określone usługi świadczone przez spełniający warunki do korzystania ze zwolnienia podmiot.

W ocenie Podmiotu - uwzględniając cele działalności - spełnia on warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia w zakresie podmiotowym. Również usługi wymienione w pkt 1 i 2 zapytania mieszczą się w kategorii usług kwalifikujących się do objęcia zwolnieniem przedmiotowym, ponieważ Spółka prowadzi działalność na rzecz propagowania sportu oraz zajmuje się jego organizacją (tworzenie i trening drużyn, turnieje, obozy sportowe, mecze).

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz dzieci biorących udział w zajęciach sportowych stanowią minimum niezbędne dla uprawiania sportu na właściwym poziomie w formie zajęć pozaszkolnych oraz umożliwienie beneficjentom podnoszenia ich umiejętności, a tym samym zainteresowania uprawianym sportem.

Ponadto Podatnik nie dokonuje sprzedaży usług odpłatnego zakwaterowania uczestników w trakcie obozów. Forma obozu sportowego wymaga od uczestników wyjazdu w określone miejsce umożliwiające przeprowadzanie treningów na okres kilku - kilkunastu dni, by tam podnosić swoje umiejętności sportowe i poprawiać kondycję fizyczną w drodze uprawnia sportu. Z kolei po stronie Podatnika - organizatora obozu - leży obowiązek zapewnienia organizacji obozu, zapewnienia właściwej opieki, zajęć prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę, wyposażenia niezbędnego dla prowadzenia zajęć, a także noclegów i dodatkowego wyżywienia. Tym samym są to niezbędne składniki składające się razem na usługę "obozu sportowego".

Dodatkowym warunkiem dla zastosowania omawianego zwolnienia jest to, by podmioty o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT nie osiągały w sposób systematyczny zysków z tej właśnie działalności, a w przypadku ich osiągnięcia, by zyski te były przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Podatnik nie przewiduje osiągania zysków z omawianej działalności (podlegającej przedmiotowemu zwolnieniu), a tym samym przeznaczania ewentualnych nadwyżek (zysków) na wypłatę dywidend dla udziałowców. Ewentualne nadwyżki zostaną przeznaczone na dalszy rozwój i popularyzację sportu wśród dzieci i młodzieży.

W przypadku planowanego umieszczania logo ewentualnych sponsorów na strojach sportowych nie będzie miało miejsca działanie o charakterze reklamowo-promocyjnym, gdyż działania takie nie będą nakierowane na reklamę usług czy towarów sprzedawanych przez Podatnika, a jedynie na pozyskiwanie środków na dalszą działalność edukacyjną w zakresie sportu.

Podsumowując Podatnik stoi na stanowisku, iż wspomniana w pytaniu (w pkt 1 i 2) działalność jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to oczywiście nie dotyczy tej części działalności, która ma umożliwić pozyskanie dodatkowych źródeł finansowych (np. działalności stricte handlowej polegającej na sprzedaży strojów sportowych), która podlega opodatkowaniu na normalnych zasadach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosowanie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Jak wynika z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/ WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 06.347.1) Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W wyroku Trybunału (piąta izba) z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, wskazano, iż "W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27)".

Nadto wskazano, iż art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, iż " art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie sportu na rzecz dzieci i młodzieży (sklasyfikowaną m.in. jako PKD 85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych; 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Zainteresowany jest faktycznie klubem sportowym działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której główna działalność jest ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu. Cel ten Wnioskodawca realizuje poprzez świadczenie usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Wszystkie usługi świadczone przez Spółkę w ramach jej głównego przedmiotu działalności świadczone są wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży uprawiających sport - dla uczestników zajęć treningów gry w piłkę nożną oraz zajęć ogólnorozwojowych. Działalność Spółki w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników zajęć nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a dodatkowo również i przychody osiągane na działalności stricte handlowej (np. sprzedaży strojów sportowych) są również obecnie inwestowane w rozwój szkółek piłkarskich oraz wspomagają pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania firmy i wynagrodzeń m.in. trenerów. Dodatkowo, w ramach prowadzonej działalności jako klub sportowy, Wnioskodawca będzie prowadził działania na rzecz budowania i rozwijania relacji pomiędzy dziećmi interesującymi się i uprawiającymi sport a ich rodzicami, wzmacniając tym samym więzi społeczne i rodzinne. Odbywa się to między innymi poprzez organizowanie odpłatnych wyjazdów (obozów) sportowych, z których całkowity ewentualny zysk będzie przeznaczany na dalsze rozwijanie szkółek piłkarskich i pokrywanie kosztów działalności-edukacyjno sportowej.

Oprócz omówionej głównej działalności, Zainteresowany prowadzi również w niewielkim zakresie działalność handlową (sprzedaż m.in. strojów sportowych), która ma na celu głównie pozyskanie dodatkowych środków finansowych, na pokrycie kosztów działalności podstawowej oraz umożliwienie Wnioskodawcy pokrycia kosztów administracyjnych, ogólnych.

Obozy organizowane są wyłącznie w celu sportowym i edukacji sportowej. W planach zajęć przewiduje się dwa treningi dziennie oraz zajęcia merytoryczne o charakterze teoretycznym, podczas których uczestnicy (dzieci i młodzież) zaznajamiani są z historią sportu, zasadami zdrowego odżywiania, prowadzenia zdrowego trybu życia itp.

Udział rodziców w dotychczasowo organizowanych spotkaniach był marginalny i sprowadzał się do jednokrotnego udziału jednego z rodziców. Ewentualne wyjazdy integracyjne razem z rodzicami znajdują się obecnie w sferze rozważań, lecz nie weszły jeszcze do standardowej oferty usług Wnioskodawcy. Jeśli standardowo będą organizowane wyjazdy z rodzicami, przewidziany jest ich czynny udział w zajęciach sportowych. Jak wspomniano ta forma działalności nie była jeszcze oferowana w dotychczasowej działalności Wnioskodawcy.

Jak wskazał Wnioskodawca, jest on klubem sportowym, gdyż spełnia przesłanki zawarte w art. 3 ust. 1 i 2 ww. ustawy o sporcie, a zatem spełnia on kryterium podmiotowe niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Ponadto, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca nie osiąga zysku z prowadzonej działalności.

Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych m.in. przez klub sportowy - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Zdaniem tut. Organu usługi opisane we wniosku tj. organizacja obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin mają charakter usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, gdy członkowie rodzin uczestników ww. obozów sportowych faktycznie w trakcie pobytu uprawiają sport, uczestniczą w wychowaniu fizycznym i wykazują aktywność sportową, o ile ta aktywność nie sprowadza się do wypoczynku i rekreacji.

Reasumując, ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę, będącego klubem sportowym, polegające na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin, zwolnione są od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w zw. z art. 43 ust. 18 ustawy, w przypadku, gdy celem pobytu wszystkich uczestników obozów sportowych jest aktywność sportowa uprawiana w różnych formach nie stanowiąca wypoczynku i rekreacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu obozów sportowych połączonych z zakwaterowaniem uczestników zajęć i ich rodzin. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług polegających na organizowaniu zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w ramach szkółek sportowych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-953/12-4/IG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl