IPTPP1/443-952/13-2/IG - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na dokonaniu renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-952/13-2/IG Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na dokonaniu renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na dokonaniu renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na dokonaniu renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia planuje przystąpienie do zadania polegającego na dokonaniu renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego. Zakres prac obejmuje remont ogrodzenia z cegły klinkierowej, renowację przęseł jak również odnowienie alei cmentarza. Koszty operacji mają zostać dofinansowane ze środków budżetu europejskiego w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". Działanie zaś mieści się w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Całość zadania polegała będzie przede wszystkim na przeprowadzeniu prac budowlanych. Parafia będzie otrzymywała od wykonawców i dostawców faktury VAT, które będą zawierały w cenie podatek naliczony od towarów i usług.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług i nie prowadzi ewidencji związanej z rozliczaniem tego podatku. W działalności Parafii nie występują czynności, które powodowałyby powstanie obowiązku rejestracji i rozliczania podatku VAT. Aktywność Parafii dotyczy głównie kultu religijnego, który nie wiąże się z powstaniem przepływów pieniężnych. Parafia utrzymuje się z datków parafian, które nie mają charakteru wynagrodzenia - ekwiwalentnej odpłatności.

Wykonanie przytoczonej wyżej operacji nie będzie miało znaczenia dla zmiany takiego stanu rzeczy. Projekt odnosi się już do istniejącego składnika majątku. Celem jest przede wszystkim utrzymanie podstawowych walorów użytkowych zabytkowego cmentarza wpisanego w rejestr zabytków. Wykonanie operacji nie doprowadzi do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie w żaden sposób związana z ich wykonaniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafii będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z projektem. W zaistniałym stanie rzeczy nie będzie spełniony podstawowy warunek związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, który został określony w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, planuje przystąpienie do zadania polegającego na dokonaniu renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego. Zakres prac obejmuje remont ogrodzenia z cegły klinkierowej, renowację przęseł jak również odnowienie alei cmentarza. Koszty operacji mają zostać dofinansowane ze środków budżetu europejskiego w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". Działanie zaś mieści się w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Parafia będzie otrzymywała od wykonawców i dostawców faktury VAT, które będą zawierały w cenie podatek naliczony od towarów i usług. Planowany projekt nie doprowadzi do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na renowacji zabytkowego cmentarza parafialnego, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl