IPTPP1/443-947/11-2/AK - Dotacja na pokrycie kosztów realizacji projektu w ramach realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 a podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-947/11-2/AK Dotacja na pokrycie kosztów realizacji projektu w ramach realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 a podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji w Piotrkowie Trybunalskim 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów projektu pn. "....".

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Projekt "..." był realizowany w IChN w okresie od 2004.12.01 do 2008.05.30. Został on wyłoniony w drodze konkursu pierwszego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006, ogłoszonego przez Zarząd (działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy).

Był to projekt "miękki" (nieinwestycyjny), finansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% z Budżetu Państwa, będącego w dyspozycji Marszałka Beneficjentami ostatecznymi Projektu były firmy branży chemicznej i firmy związane z chemią.

W ramach Projektu utworzono w IChN Punkt Konsultacyjny Firm Branży Chemicznej. Głównymi zadaniami Projektu było prowadzenie bezpłatnych, informacyjnych oraz specjalistycznych szkoleń/warsztatów w zakresie znowelizowanych lub wchodzących w życie przepisów dotyczących:

* Dyrektywy IPPC/pozwoleń zintegrowanych,

* Założeń i wymagań systemu REACH,

* Kart charakterystyk substancji niebezpiecznych

a także udzielanie bezpłatnych konsultacji oraz stworzenie bazy danych firm chemicznych woj.

W trosce o zachowanie trwałości rezultatów projektu zgodnie z art. 57 Rap. z 11.07.2006 przez 5 lat po jego zakończeniu IChN będzie utrzymywał witrynę internetową Projektu z dostępem do bazy danych firm województwa ś.

Baza danych nie jest uzupełniana, a korzystanie z niej jest bezpłatne. Działalność Punktu Konsultacyjnego Firm Branży Chemicznej spełniła ważny cel społeczny. Ułatwiła wielu firmom chemicznym (zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom) dostosowanie swojej działalności do wymogów legislacyjnych, jakie konieczne były do spełnienia w momencie przyjęcia Polski do Unii Europejskiej.

Projekt realizowany był w IChN w G. Jednakże zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 8 grudnia 2009 r. w sprawie połączenia INS oraz IChN (Dziennik Ustaw Nr 218 z dnia 22 grudnia 2009 r. poz. 1698) stał się on Oddziałem IChN o nazwie:

INS

Oddział "IChN".

W poprzednich latach interpretacja indywidualna została wydana przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w K. (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w BB.)- w dniu 23 grudnia 2008 r. NR oraz 5 stycznia 2010 r.,

* Dyrektora Izby Skarbowej w W. (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w P.) - w dniu 10 lutego 2011 r. NR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego (75% z EFS, 25% z Budżetu Państwa), przeznaczona na pokrycie kosztów poniesionych przy realizacji w IChN projektu pn. "..." w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Umowa nr.... z dnia 14.02.2005), która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika i nie wpływa na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega systemowi opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa otrzymane dotacje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przedstawionym stanie faktycznym związek taki nie występuje. Otrzymana dotacja pokryła wyłącznie koszty związane z realizacją wymienionego projektu. Dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną), ponieważ nie ma kwoty należnej. Realizowane zadania nie były przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu w postaci dotacji.

Zatem nie wystąpił obrót, będący podstawą opodatkowania w świetle ustawy o podatku VAT. Ponadto projekt realizowany w ramach konkursu nie może przynosić zysku.

W poprzednich latach interpretacja indywidualna została wydana przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w K. (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w BB.) w dniu 23 grudnia 2008 r. NR oraz w dniu 5 stycznia 2010 r. Nr,

* Dyrektora Izby Skarbowej w W. (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w P.) w dniu 10 lutego 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. N 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dana dotacja (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. "...." w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004- 2006. Był to projekt "miękki" (nieinwestycyjny), finansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% z Budżetu Państwa, będącego w dyspozycji Marszałka. Beneficjentami ostatecznymi Projektu były firmy branży chemicznej i firmy związane z chemią.

Głównymi zadaniami Projektu było prowadzenie bezpłatnych, informacyjnych oraz specjalistycznych szkoleń/warsztatów w zakresie znowelizowanych lub wchodzących w życie przepisów dotyczących:

* Dyrektywy IPPC/pozwoleń zintegrowanych,

* Założeń i wymagań systemu REACH,

* Kart charakterystyk substancji niebezpiecznych

a także udzielanie bezpłatnych konsultacji oraz stworzenie bazy danych firm chemicznych woj.

W ramach Projektu utworzono w IChN Punkt Konsultacyjny Firm Branży Chemicznej. W trosce o zachowanie trwałości rezultatów projektu przez 5 lat po jego zakończeniu IChN będzie utrzymywał witrynę internetową Projektu z dostępem do bazy danych firm województwa ś. Projekt realizowany był w IChN. Jednakże zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 8 grudnia 2009 r. w sprawie połączenia INS oraz IChN (Dziennik Ustaw Nr 218 z dnia 22 grudnia 2009 r. poz. 1698) stał się on Oddziałem INS.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż o ile pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja z Urzędu Marszałkowskiego w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 pokryła wyłącznie koszty związane z realizacją wymienionego projektu, to dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę. Realizowane zadania nie były przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu w postaci dotacji. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na sfinansowanie projektu, pn. "...", nie zwiększy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. Organ zaznacza, że organy podatkowe nie są uprawnione do oceny załączonych do wniosku dokumentów, bowiem to składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - stosownie do treści art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. przepis art. 29 ust. 1 ustawy otrzymał brzmienie: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 29 ust. 1 ustawy otrzymał brzmienie: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl