IPTPP1/443-932/13-7/MW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację ratusza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-932/13-7/MW Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację ratusza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację Ratusza (wydatków innych niż nabycie dokumentacji projektowej) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży dokumentacji projektowej na rzecz zewnętrznej spółki z branży energetycznej,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie dokumentacji projektowej,

* braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia Ratusza na rzecz MDK,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację Ratusza (wydatków innych niż nabycie dokumentacji projektowej).

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 lutego 2014 r. w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: Miasto) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto realizuje projekt pn.: "...", rewitalizacja obejmuje wybrane kamienice (nie są one przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) oraz odbudowę Ratusza, zlokalizowanych w centrum Miasta. Wartość inwestycji w postaci odbudowy Ratusza przekracza kwotę 15 tys. PLN netto. Ratusz po wybudowaniu będzie własnością Miasta.

Wydatki w zakresie przedmiotowej inwestycji obejmują m.in. studium wykonalności, nabycie dokumentacji projektowej, usługi budowlane, wyposażenie. Ponoszone wydatki są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Miasto fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Po zakończeniu realizacji inwestycji w postaci rewitalizacji Ratusza, Miasto planuje udostępnić budynek Ratusza Miejskiemu Domowi Kultury (dalej: MDK) do nieodpłatnego użytkowania. MDK jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa ta nadaje MDK osobowość prawną) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

MDK będzie prowadzić swoją statutową działalność w Ratuszu. MDK będzie prowadził działalność w swoim imieniu i na swoją rzecz. W konsekwencji, Miasto z tytułu funkcjonowania Ratusza nie będzie osiągać żadnych przychodów, ani od MDK ani od innych jego potencjalnych użytkowników. Ponadto, nijako "na marginesie" prowadzenia powyższej inwestycji, Miasto dokonało na rzecz podmiotu zewnętrznego (spółka zajmująca się dostawą energii elektrycznej) odsprzedaży dokumentacji projektowej dotyczącej przyłącza sieci energii elektrycznej do Ratusza. Sprzedaż ta była wynikiem ustaleń ze spółką zewnętrzną, specjalizującą się w realizacji tego typu przyłączeń oraz dostarczania energii elektrycznej. Nie miała ona natomiast związku z samym modelem funkcjonowania Ratusza tj. nieodpłatnym jego udostępnianiem na rzecz MDK. Decyzje o rewitalizacji Ratusza oraz odsprzedaży dokumentacji nie miały wzajemnego wpływu przyczynowo - skutkowego. Sprzedaż dokumentacji miała charakter incydentalny, wynikający z ustaleń z podmiotem zewnętrznym z branży energetycznej. Cena odsprzedaży dokumentacji miała wartość bardzo niską w stosunku do wartości inwestycji w postaci rewitalizacji Ratusza. Dokumentacja została odsprzedana przez Miasto w formie papierowej.

W świetle uchwały w składzie siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: Uchwała NSA) z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. I FPS 1/13, zgodnie z którą jednostki budżetowe nie powinny być traktowane jako odrębni od gmin podatnicy VAT, Miasto powzięło wątpliwości w zakresie rozliczeń na gruncie VAT (mimo, że MDK nie jest jednostką budżetową, a posiadającą osobowość prawną instytucją kultury). MDK jest zarejestrowany na potrzeby VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 4) Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację Ratusza (wydatków innych niż nabycie powyższej dokumentacji).

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację Ratusza (wydatków innych niż nabycie powyższej dokumentacji).

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, zdaniem Miasta, nie ma ono prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na odbudowę Ratusza (wydatków innych niż nabycie powyżej dokumentacji). Jak wskazano bowiem powyżej, budynek Ratusza nie będzie przedmiotem czynności opodatkowanych VAT- zostanie on bowiem nieodpłatnie udostępniony na rzecz MDK w ramach zadań własnych Miasta.

Na powyższy wniosek w żaden sposób nie wpływa fakt sprzedaży przez Miasto dokumentacji dotyczącej przyłącza energetycznego. Tylko bowiem w tym zakresie Miastu może przysługiwać prawo do odliczenia podatku, tj. od konkretnego wydatku w zakresie nabycia tejże dokumentacji (nie natomiast odbudowy całego Ratusza).

W świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie sposób bowiem uznać, że Miasto podjęło się rewitalizacji Ratusza po to, aby (w trakcie inwestycji) odsprzedać dokumentację, dotyczą samego przyłącza energetycznego (tekst jedn.: nieznacznego fragmentu całej inwestycji).

Przedmiotowa sprzedaż została dokonana nijako "na marginesie" prowadzenia powyższej inwestycji. Miasto dokonało na rzecz podmiotu zewnętrznego (spółka zajmująca się dostawą energii elektrycznej) odsprzedaży dokumentacji projektowej dotyczącej przyłącza sieci elektrycznej do Ratusza. Sprzedaż ta była wynikiem ustaleń ze spółką zewnętrzną, specjalizującą się w realizacji tego typu przyłączeń oraz dostarczania energii elektrycznej. Nie miała ona natomiast związku z samym modelem funkcjonowania Ratusza, tj. nieodpłatnym jego udostępnianiem na rzecz MDK. Decyzje o rewitalizacji Ratusza oraz odsprzedaży dokumentacji nie miały wzajemnego wpływu przyczynowo - skutkowego. Sprzedaż dokumentacji miała charakter incydentalny, wynikający z ustaleń z podmiotem zewnętrznym z branży energetycznej.

Samo nabycie i sprzedaż dokumentacji opiewały na wartości "wręcz symboliczne" w stosunku do całej wartości inwestycji. Ponadto, zdaniem Miasta na powyższy wniosek nie ma wpływu przywołana Uchwała NSA. Dotyczy ona bowiem tylko i wyłącznie jednostek budżetowych, a nie instytucji kultury.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie, m.in. w interpretacji z dnia 14 maja 2009 r. o sygn. IBPP4/443-397/09/AZ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż " (...) warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie obydwu przesłanek. Spełnienie tylko jednej z nich, nie powoduje opodatkowania podatkiem VAT. Wobec powyższego, nieodpłatne użyczenie budynku przez Gminę, gminnej instytucji kultury nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ czynność ta związana jest prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym nieodpłatne użyczenie remontowanego budynku gminnej instytucji kultury, nie będzie czynnością, która uniemożliwiałaby Wnioskodawcy obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z remontem budynku, bowiem jak wskazano na wstępie prawo to może zostać zrealizowane poda warunkiem, że występuje związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi".

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2013 r., sygn. IBPP3/443-580/13/EJ, stwierdził, że: "Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". Wnioskodawca poniósł wydatki związane z budową nowych, a także remontem już istniejących obiektów sportowych wraz z całym zapleczem technicznym. Efekt realizacji w postaci szeroko pojętej zmodernizowanej bazy sportowo-rekreacyjnej w Gminie nie jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca podpisując z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji umowę nieodpłatnego użyczenia oddaje w całości za darmo w użycie powstałe lub wyremontowane w ramach projektu mienie. Czynność ta nie rodzi obowiązku podatkowego związanego z podatkiem VAT. Zatem w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, generując podatek należny.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków, należało uznać za prawidłowe".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto realizuje projekt pn. "...", rewitalizacja obejmuje wybrane kamienice oraz odbudowę Ratusza, zlokalizowanych w centrum Miasta. Ratusz po wybudowaniu będzie własnością Miasta. Wydatki w zakresie przedmiotowej inwestycji obejmują m.in. studium wykonalności, nabycie dokumentacji projektowej, usługi budowlane, wyposażenie. Ponoszone wydatki są dokumentowane przez dostawców/ wykonawców wystawianymi na Miasto fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Po zakończeniu realizacji inwestycji w postaci rewitalizacji Ratusza, Miasto planuje udostępnić budynek Ratusza Miejskiemu Domowi Kultury do nieodpłatnego użytkowania. MDK jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa ta nadaje MDK osobowość prawną) oraz ustawy o finansach publicznych. MDK będzie prowadzić swoją statutową działalność w Ratuszu. MDK będzie prowadził działalność w swoim imieniu i na swoją rzecz. W konsekwencji, Miasto z tytułu funkcjonowania Ratusza nie będzie osiągać żadnych przychodów, ani od MDK ani od innych jego potencjalnych użytkowników.

Jak wynika z ww. art. 86 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi.

Tut. Organ w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-932/13-6/MW uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne udostępnienie budynku Ratusza Miejskiemu Domowi Kultury będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że nie został/nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem Miastu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami na rewitalizację Ratusza (wydatkami innymi, niż nabycie dokumentacji projektowej).

Reasumując, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje/ nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na rewitalizację Ratusza (wydatkami innymi, niż nabycie dokumentacji projektowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Należy wskazać, iż powołane interpretacje dotyczą odmiennego stanu faktycznego od stanu w niniejszej sprawie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację Ratusza (wydatków innych niż nabycie dokumentacji projektowej). Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl