IPTPP1/443-932/13-5/MW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie dokumentacji projektowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-932/13-5/MW Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie dokumentacji projektowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie dokumentacji projektowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży dokumentacji projektowej na rzecz zewnętrznej spółki z branży energetycznej,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie dokumentacji projektowej,

* braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia Ratusza na rzecz MDK,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na rewitalizację Ratusza (wydatków innych niż nabycie powyższej dokumentacji projektowej).

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 lutego 2014 r. w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto Z (dalej: Miasto) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto realizuje projekt pn. "...", rewitalizacja obejmuje wybrane kamienice (nie są one przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) oraz odbudowę Ratusza, zlokalizowanych w centrum Miasta. Wartość inwestycji w postaci odbudowy Ratusza przekracza kwotę 15 tys. PLN netto. Ratusz po wybudowaniu będzie własnością Miasta.

Wydatki w zakresie przedmiotowej inwestycji obejmują m.in. studium wykonalności, nabycie dokumentacji projektowej, usługi budowlane, wyposażenie. Ponoszone wydatki są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Miasto fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Po zakończeniu realizacji inwestycji w postaci rewitalizacji Ratusza, Miasto planuje udostępnić budynek Ratusza Miejskiemu Domowi Kultury (dalej: MDK) do nieodpłatnego użytkowania. MDK jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa ta nadaje MDK osobowość prawną) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

MDK będzie prowadzić swoją statutową działalność w Ratuszu. MDK będzie prowadził działalność w swoim imieniu i na swoją rzecz. W konsekwencji, Miasto z tytułu funkcjonowania Ratusza nie będzie osiągać żadnych przychodów, ani od MDK ani od innych jego potencjalnych użytkowników. Ponadto, nijako "na marginesie" prowadzenia powyższej inwestycji, Miasto dokonało na rzecz podmiotu zewnętrznego (spółka zajmująca się dostawą energii elektrycznej) odsprzedaży dokumentacji projektowej dotyczącej przyłącza sieci energii elektrycznej do Ratusza. Sprzedaż ta była wynikiem ustaleń ze spółką zewnętrzną, specjalizującą się w realizacji tego typu przyłączeń oraz dostarczania energii elektrycznej. Nie miała ona natomiast związku z samym modelem funkcjonowania Ratusza tj. nieodpłatnym jego udostępnianiem na rzecz MDK. Decyzje o rewitalizacji Ratusza oraz odsprzedaży dokumentacji nie miały wzajemnego wpływu przyczynowo - skutkowego. Sprzedaż dokumentacji miała charakter incydentalny, wynikający z ustaleń z podmiotem zewnętrznym z branży energetycznej. Cena odsprzedaży dokumentacji miała wartość bardzo niską w stosunku do wartości inwestycji w postaci rewitalizacji Ratusza. Dokumentacja została odsprzedana przez Miasto w formie papierowej.

W świetle uchwały w składzie siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: Uchwała NSA) z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. I FPS 1/13, zgodnie z którą jednostki budżetowe nie powinny być traktowane jako odrębni od gmin podatnicy VAT, Miasto powzięło wątpliwości w zakresie rozliczeń na gruncie VAT (mimo, że MDK nie jest jednostką budżetową, a posiadającą osobowość prawną instytucją kultury). MDK jest zarejestrowany na potrzeby VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 2) Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie powyższej dokumentacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie powyższej dokumentacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o V AT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W świetle powyższego nie powinno zatem budzić wątpliwości, że Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie powyżej dokumentacji - skoro została ona przez Miasto odsprzedana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto realizuje projekt pn. "...", rewitalizacja obejmuje wybrane kamienice oraz odbudowę Ratusza, zlokalizowanych w centrum Miasta. Ratusz po wybudowaniu będzie własnością Miasta. Wydatki w zakresie przedmiotowej inwestycji obejmują m.in. studium wykonalności, nabycie dokumentacji projektowej, usługi budowlane, wyposażenie. Ponoszone wydatki są dokumentowane przez dostawców/ wykonawców wystawianymi na Miasto fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Miasto dokonało na rzecz podmiotu zewnętrznego (spółka zajmująca się dostawą energii elektrycznej) odsprzedaży dokumentacji projektowej dotyczącej przyłącza sieci energii elektrycznej do Ratusza. Sprzedaż ta była wynikiem ustaleń ze spółką zewnętrzną, specjalizującą się w realizacji tego typu przyłączeń oraz dostarczania energii elektrycznej. Nie miała ona natomiast związku z samym modelem funkcjonowania Ratusza, tj. nieodpłatnym jego udostępnianiem na rzecz MDK. Decyzje o rewitalizacji Ratusza oraz odsprzedaży dokumentacji nie miały wzajemnego wpływu przyczynowo - skutkowego. Sprzedaż dokumentacji miała charakter incydentalny, wynikający z ustaleń z podmiotem zewnętrznym z branży energetycznej. Cena odsprzedaży dokumentacji miała wartość bardzo niską w stosunku do wartości inwestycji w postaci rewitalizacji Ratusza. Dokumentacja została odsprzedana przez Miasto w formie papierowej.

Jak wynika z ww. art. 86 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi.

Tut. Organ w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-932/13-4/MW uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż dokumentacji projektowej na rzecz zewnętrznej spółki z branży energetycznej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Należy wskazać, że ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku VAT dla świadczenia usług polegających na sprzedaży dokumentacji.

Mając na uwadze opis sprawy oraz wskazane przepisy prawa, Miastu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem dokumentacji projektowej.

Reasumując, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem dokumentacji projektowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie dokumentacji projektowej. Natomiast wniosek w pozostałej części został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl