IPTPP1/443-913/11-6/AK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy drogi wewnętrznej, oświetlenia drogowego, ogrodzenia terenu inwestycyjnego, sieci wodno-kanalizacyjnej, kanalizacji teletechnicznej i odwodnienia terenu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-913/11-6/AK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy drogi wewnętrznej, oświetlenia drogowego, ogrodzenia terenu inwestycyjnego, sieci wodno-kanalizacyjnej, kanalizacji teletechnicznej i odwodnienia terenu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 26 października 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) oraz 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej Płocku, pismem z dnia 24 października 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 26 października 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Ww. wniosek uzupełniono pismami z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.) oraz dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r.).

W roku 2009 Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Działanie I.3 Wspieranie innowacji.

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT (oświadczenie w załączeniu). Umowę o dofinansowanie Projektu podpisano w dniu 26 czerwca 2009 r. i rozpoczęto realizację inwestycji.

Zrealizowany projekt należy do zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, oraz 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Celem inwestycji była poprawa warunków do inwestowania na terenie Polski wschodniej poprzez zwiększenie dostępu inwestorów do atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Realizacja przyczynić się ma do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej w. l. poprzez kompleksowe przygotowanie terenu pod inwestycje. Projekt realizowany przez samorząd obejmował budowę drogi wewnętrznej, oświetlenia drogowego, ogrodzenia terenu inwestycyjnego, sieci wodno - kanalizacyjnej, kanalizacji teletechnicznej i odwodnienia terenu inwestycyjnego. Roboty budowlane wykonywane były na podstawie niżej wymienionych umów zawartych w ramach przetargów nieograniczonych:

1.

Etap I - Budowa sieci wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej i kanalizacji telefonicznej,

* wartość umowy: 542.810,84 zł netto, VAT 22% -119.418,39 zł, 662.229,23 zł brutto,

2.

Etap II - Budowa drogi wewnętrznej, oświetlenia drogowego i ogrodzenia terenu inwestycyjnego,

* wartość umowy: 1.432.533,94 zł netto, VAT 22% - 315.157,47 zł, 1.747.691,41 zł brutto

3.

Etap III - Budowa odprowadzenia wód z terenu inwestycyjnego,

* wartość umowy: 1.458.331,89 zł netto, VAT 23% - 335.416,33 zł, 1.793.748,22 zł brutto

Poniesiono również inne wydatki (m.in. opracowanie map do celów projektowych, opracowanie projektu budowlanego, usługa nadzoru inwestorskiego, promocji projektu) opodatkowane podatkiem od towarowi usług VAT.

W wyniku zakończonej inwestycji powstał kompleksowo uzbrojony teren inwestycyjny o powierzchni 17,17 ha stwarzający możliwość do inwestowania przez przyszłych przedsiębiorców. Uzbrojenie terenu inwestycyjnego zostało ukończone w dniu 30 czerwca 2011 r.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. działania wystawiane były na Gminę. Wybudowana w ramach inwestycji infrastruktura stanowi własność Gminy. W zakresie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej administratorem będzie wybrana w ramach przetargu firma zewnętrzna. Kosztami z tytułu korzystania z tych urządzeń obciążany będzie nabywca (inwestor) usług. Wybrany administrator będzie wykorzystywał sieć wodociągową i kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pozostała infrastruktura zarządzana będzie przez Gminę i służyć będzie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Infrastruktura stanowiąca sieć wodociągową i kanalizację sanitarną zostanie oddana w administrowanie podmiotowi zewnętrznemu - obecnie Przedsiębiorstwu Usługowo - Handlowemu na podstawie zawartej umowy w przedmiocie eksploatacji wiejskich wodociągów zbiorowych. Infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie - powierzona Przedsiębiorstwu w ramach obowiązującej umowy (w załączeniu).

Powierzchnia terenu inwestycyjnego będzie sprzedawana potencjalnym inwestorom w drodze przetargu na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Gmina nie wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Jednostka Kontrolująca) w dniu 6 października 2011 r. w informacji pokontrolnej wskazała, aby beneficjent (Gmina) wystąpiła do właściwego Dyrektora Izby Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z wykonywanym przedmiotem projektu (uzbrojenie terenu inwestycyjnego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dotyczącego inwestycji, pn. ".." Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r.), Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach zrealizowanego projektu pn. "..." Gmina poniosła koszty w wysokości 4.664.183,70 zł brutto, w tym podatek od towarów i usług VAT w wysokości 810.573,31 zł. Wybudowana w ramach inwestycji infrastruktura stanowi własność Gminy. Do chwili obecnej nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług VAT, ponieważ nie dokonano sprzedaży powierzchni nieruchomości i nie jest prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym do chwili obecnej nie zaistniały przesłanki odzyskania podatku VAT przez Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że m.in. świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynność ta jest wykonywana odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W oparciu o zapis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W art. 6 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 3a ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* działalności w zakresie telekomunikacji.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż w roku 2009 Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Działanie I.3 Wspieranie innowacji.

Umowę o dofinansowanie Projektu podpisano w dniu 26 czerwca 2009 r. i rozpoczęto realizację inwestycji. Zrealizowany projekt należy do zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, oraz 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Celem inwestycji była poprawa warunków do inwestowania na terenie Polski wschodniej poprzez zwiększenie dostępu inwestorów do atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Realizacja przyczynić się ma do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej w. l. poprzez kompleksowe przygotowanie terenu pod inwestycje. Projekt realizowany przez samorząd obejmował budowę drogi wewnętrznej, oświetlenia drogowego, ogrodzenia terenu inwestycyjnego, sieci wodno - kanalizacyjnej, kanalizacji teletechnicznej i odwodnienia terenu inwestycyjnego.

Roboty budowlane wykonywane były na podstawie niżej wymienionych umów zawartych w ramach przetargów nieograniczonych:

1.

Etap I - Budowa sieci wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej i kanalizacji telefonicznej,

2.

Etap II - Budowa drogi wewnętrznej, oświetlenia drogowego i ogrodzenia terenu inwestycyjnego,

3.

Etap III - Budowa odprowadzenia wód z terenu inwestycyjnego,

Poniesiono również inne wydatki (m.in. opracowanie map do celów projektowych, opracowanie projektu budowlanego, usługa nadzoru inwestorskiego, promocji projektu) opodatkowane podatkiem od towarowi usług VAT.

W wyniku zakończonej inwestycji powstał kompleksowo uzbrojony teren inwestycyjny o powierzchni 17,17 ha stwarzający możliwość do inwestowania przez przyszłych przedsiębiorców. Uzbrojenie terenu inwestycyjnego zostało ukończone w dniu 30 czerwca 2011 r.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. działania wystawiane były na Gminę. Wybudowana w ramach inwestycji infrastruktura stanowi własność Gminy. Infrastruktura stanowiąca sieć wodociągową i kanalizację sanitarną zostanie oddana w administrowanie podmiotowi zewnętrznemu - obecnie Przedsiębiorstwu Usługowo - Handlowemu na podstawie zawartej umowy w przedmiocie eksploatacji wiejskich wodociągów zbiorowych. Infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie - powierzona Przedsiębiorstwu w ramach obowiązującej umowy (w załączeniu). Pozostała infrastruktura zarządzana będzie przez Gminę i służyć będzie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Powierzchnia terenu inwestycyjnego będzie sprzedawana potencjalnym inwestorom w drodze przetargu na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Z treści przywołanej na wstępie regulacji art. 86 ust. 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że ustawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania jego przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przez niego przychodu, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie jego przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów.

Co do zasady więc, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych. W ocenie tut. Organu, związek ze sprzedażą opodatkowaną w chwili dokonywania zakupu towarów i usług związanych z przedmiotowa inwestycją nie był ani uchwytny, ani oczywisty.

Budowa wymienionej we wniosku infrastruktury jak wskazał Wnioskodawca należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 3a ustawy o samorządzie gminnym. Wybudowana w ramach realizacji inwestycji infrastruktura stanowi własność Gminy i będzie ona służyła Gminie do wykonywania czynności nieopodatkowanych, a więc nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych tj. sprzedaży, najmu, dzierżawy itp. Również nieodpłatne przekazanie do administrowania infrastruktury wodociągowo kanalizacyjnej ww. przedsiębiorstwu nie będzie podlegało czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nieodpłatne przekazanie ww. inwestycji do użytkowania odbyło się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych). Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny stwierdzić należy, iż w zaistniałej sytuacji nie została spełniona przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji, nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Należy również zauważyć, iż uzbrojenie terenu niewątpliwie wpływa na podwyższenie wartości sprzedawanych gruntów, jednakże nie wpływa na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wybudowaniem infrastruktury w ramach zadań własnych. Przede wszystkim zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), przez działkę budowlaną należy rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. Według pkt 13 ww. przepisu, przez uzbrojenie terenu należy rozumieć drogi, obiekty budowlane, urządzenia i przewody, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie natomiast z art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010, Nr 102, poz..651 z późn. zm.), przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, iż przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki a nie infrastruktura związana z tymi działkami gdyż ta stanowi własność Gminy.

Działalność Gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność nie jest opodatkowana podatkiem VAT.

Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji pn. "...".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności odpłatnego wykorzystania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl