IPTPP1/443-91/11-4/MW - Zwolnienie z VAT usług kształcenia w zakresie operatora wózków jezdniowych, stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy, obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin oraz szkoleń BHP, z pierwszej pomocy, a także szkoleń przeciwpożarowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-91/11-4/MW Zwolnienie z VAT usług kształcenia w zakresie operatora wózków jezdniowych, stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy, obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin oraz szkoleń BHP, z pierwszej pomocy, a także szkoleń przeciwpożarowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 26 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) w zakresie doprecyzowania przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność od 2002 r. na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Urzędu Gminy pod numerem ewidencyjnym.

Ponadto od dnia 4 września 2009 r. posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, pod numerem ewidencyjnym, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Wnioskodawca posiada także wszelkie niezbędne zaświadczenia (upoważnienia) niezbędne do wykonywania pracy w sposób profesjonalny, a przede wszystkim zgodny z literą prawa. Obok usług z zakresu kadr, BHP i prawa pracy Wnioskodawca specjalizuje się w organizacji i prowadzeniu szkoleń dla dorosłych. Są to szkolenia zarówno okresowe, jak i specjalistyczne. Skierowane są do pracodawców, pracowników, rolników, a także innych osób pragnących podnieść swoje kwalifikacje. Wnioskodawca posiada wszelkie niezbędne upoważnienia do przeprowadzania szkoleń i wydawania stosownych zaświadczeń o ich ukończeniu.

Zakres szkoleń prowadzonych przez Wnioskodawcę to:

I.

szkolenia BHP:

* szkolenia wstępne dla pracowników,

* szkolenia okresowe dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami, (Wnioskodawca prowadzi szkolenia dla właścicieli i kierowników NZOZ z uwzględnieniem specyfiki branży medycznej),

* szkolenia okresowe dla pracowników na stanowiskach robotniczych (w tym: sprzedawcy, pracownicy budowlani, stolarze, mechanicy samochodowi, fryzjerzy, kucharze i inni),

* szkolenia okresowe dla pracowników na stanowiskach administracyjno - biurowych (w tym: pracownicy medyczni, nauczyciele, administracja itp.),

* szkolenia kadry inżynieryjno - technicznej,

* szkolenia skierowane do osób zajmujących się obrotem żywnością,

* zasady GHP/GMP i system HACCP jako główne narzędzia zapewniania bezpieczeństwa i jakości żywności,

* zasady dobrej praktyki higienicznej i produkcyjnej (GHP, GMP),

* szkolenie w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

* szkolenie w zakresie obsługi kasy fiskalnej.

I.

inne szkolenia:

* szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i obsługi apteczki,

* szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy,

* kurs dla kierowców wózków jezdniowych,

* szkolenie w zakresie bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest,

* szkolenie w zakresie obrotu, konfekcjonowania środków ochrony roślin.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. wszelkie usługi szkoleniowe były zwolnione od podatku od towarów i usług. Wobec czego Wnioskodawca stosował stawkę zwolnioną dla każdego rodzaju szkoleń, wskazując jednocześnie na fakturach VAT symbol PKWiU 80.42.10. Wraz z początkiem roku 2011 i wejściem w życie zmian w ustawie o podatku od towarów i usług powstały wątpliwości, co do słuszności stosowania stawki zwolnionej przy świadczonych usługach szkoleniowych. Z uwagi na brak wiążących interpretacji początkowo każdą usługę szkoleniową Zainteresowany opodatkował bezpieczną stawką 23%. Jednakże po głębszej analizie przepisów, zapoznaniem z komentarzami do ustawy, a także rozmowach z innymi firmami szkoleniowymi Wnioskodawca postanowił w dalszym ciągu stosować stawkę zwolnioną od podatku od towarów i usług. Niemniej w związku z brakiem jednolitej i wiążącej interpretacji do chwili obecnej, Zainteresowany nie jest przekonany co do słuszności wyboru.

W piśmie z dnia 20 czerwca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Od dnia 4 września 2009 r. posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, nr, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego (kserokopia zaświadczenia zostaje dołączona do niniejszego wniosku). Zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., art. 2 pkt 3a, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego (...) umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Znajduje to potwierdzenie w ofercie realizowanych i planowanych szkoleń przez Wnioskodawcę.

Każde szkolenie oferowane i realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty pozwala na uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej i zawodowej. Są to szkolenia BHP, szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, kursy na operatora wózków jezdniowych, szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy, szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, szkolenia przeciwpożarowe.

Według Wnioskodawcy zakres świadczonych usług szkoleniowych jest ujęty w ramach szkoleń w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Szkolenia innego typu nie są prowadzone.

Wszystkie szkolenia oferowane i realizowane przez Wnioskodawcę prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, i tak:

* kurs na operatora wózków jezdniowych - § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym;

* szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy - art. 74 ustawy o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r.;

* szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin - art. 64 § 4 ustawy o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r.;

* szkolenia BHP - art. 37 § 1 Kodeksu pracy oraz cały dział VII i X;

* szkolenia z pierwszej pomocy - art. 2091 § 1 Kodeksu pracy;

* szkolenia przeciwpożarowe - art. 4 ust. 1 pkt 4a ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy na podstawie posiadanego wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy prawidłowym jest zakwalifikowanie prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, jako usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, jeśli są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego zakres usług szkoleniowych jakie świadczy Wnioskodawca kwalifikuje się do zastosowania stawki zwolnionej od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca od dnia 4 września 2009 r. posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Według Wnioskodawcy spełnia to wymogi powyższego przepisu, dodatkowe potwierdzenie znajduje także w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., zgodnie z art. 2 pkt 3a system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego (...) umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Co jednocześnie znajduje potwierdzenie w ofercie realizowanych i planowanych przez Wnioskodawcę szkoleń. Każde szkolenie pozwala na uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej i zawodowej, są to choćby szkolenia BHP czy z udzielania pierwszej pomocy. Natomiast np. kursy na operatora wózków jezdniowych przyczyniają się do uzyskania nowych kwalifikacji zawodowych. Celem prowadzonych przez Zainteresowanego szkoleń jest kształcenie zawodowe. Wnioskodawca rozumie przez to przygotowanie do wykonywania określonego zawodu i podnoszenie kwalifikacji w tym zawodzie, a także uzupełnianie wiedzy z zakresu BHP i p.poż., do których obligują każdego pracodawcę i pracownika przepisy Kodeksu pracy. Wnioskodawca prowadzi szkolenia w sposób profesjonalny i zgodny z literą prawa, co oznacza, że posiada odpowiednie zezwolenia (upoważnienia) do ich przeprowadzania.

Natomiast same szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. I tak, na przykład:

* kurs na operatora wózków jezdniowych, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym: do obsługi wózka może być dopuszczony pracownik, który ukończył 18 lat oraz uzyskał uprawnienia operatora lub imienne zezwolenie do obsługi wózka (...). Natomiast według ust. 2 imienne zezwolenie może być wydane pracownikowi po ukończeniu, z wynikiem pozytywnym, szkolenia dla operatorów wózków zorganizowanego przez pracodawcę, według programu opracowanego lub zatwierdzonego przez jednostkę organizacyjną wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Natomiast tymi wyznaczonymi jednostkami mogą być ośrodki szkoleniowe prowadzące szkolenia dla kierowców wózków jezdniowych.

* szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy na podstawie art. 74 ustawy o ochronie roślin, z dnia 18 grudnia 2003 r.: zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji rolnej i w leśnictwie mogą być wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin i posiadają zaświadczenie o jego ukończeniu. Ponadto przebieg takiego jak i poniższego szkolenia ściśle określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin.

* szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, zgodnie z art. 64 § 4 ustawy o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r., przedsiębiorca wykonujący działalność w zakresie obrotu lub konfekcjonowania środków ochrony roślin jest zobowiązany do spełnienia pewnych warunków, m.in. jest zobowiązany zapewnić, że osoby bezpośrednio wykonujące czynności wymagające kontaktu ze środkiem ochrony roślin ukończyły szkolenie w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin i posiadają aktualne zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia.

* szkolenia BHP na podstawie art. 237 § 1 Kodeksu pracy, nie pozwala dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Cały dział X Kodeksu pracy reguluje sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, natomiast dział VII ww. działu poświęcony jest szkoleniom BHP (pisownia oryginalna).

* szkolenia z pierwszej pomocy zgodnie z Kodeksem pracy, art. 2091 § 1, pracodawca jest zobowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz wyznaczyć pracowników do udzielania m.in. pierwszej pomocy.

* szkolenia przeciwpożarowe, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4a ustawy o ochronie przeciwpożarowej właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, zapewniając jego ochronę przeciwpożarową, obowiązany jest w szczególności (...) zaznajomić pracowników z przepisami przeciwpożarowymi. Jednocześnie art. 1041 § 1 pkt 8 ustawy - Kodeks pracy stanowi, że pracodawca, u którego istnieje obowiązek utworzenia regulaminu pracy (...) powinien ustalić w szczególności: (...) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej (...).

Wnioskodawca podkreślił, że poprzez udział w szkoleniach uczestnik uzyskuje uprawnienia, które są niezbędne do podjęcia określonej pracy. Należy zaznaczyć, że przy podjęciu określonej pracy brak konkretnego przeszkolenia i dokumentu potwierdzającego uczestnictwo w nim naraża na sankcje karne ze strony organów kontrolujących, tj. Inspekcja Pracy, Inspekcja Ochrony Roślin.

Powyższe jest, zdaniem Wnioskodawcy, kolejnym argumentem przemawiającym za słusznością korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku VAT przy opodatkowaniu usług szkoleniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Ponadto należy zaznaczyć, że jeśli usługa kształcenia świadczona przez jednostkę objętą systemem oświaty, jest realizowana na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216), podlega ona zwolnieniu od podatku na podstawie przedmiotowego przepisu.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub>/li>

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.) (Dz. Urz. U.E. L 145/1 z późn. zm.)

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl powołanego przepisu zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy,

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

3.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,

4.

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub,

5.

czy są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Od dnia 4 września 2009 r. posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta Lublin, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Każde szkolenie oferowane i realizowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, pozwala na uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej i zawodowej. Są to szkolenia BHP, szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, kursy na operatora wózków jezdniowych, szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy, szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, szkolenia przeciwpożarowe. Według Wnioskodawcy zakres świadczonych usług szkoleniowych jest ujęty w ramach szkoleń w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Szkolenia innego typu nie są prowadzone.

Wszystkie szkolenia oferowane i realizowane przez Wnioskodawcę prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, i tak:

* kurs na operatora wózków jezdniowych - § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym;

* szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy - art. 74 ustawy o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r.;

* szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin - art. 64 § 4 ustawy o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r.;

* szkolenia BHP - art. 37 § 1 Kodeksu pracy oraz cały dział VII i X;

* szkolenia z pierwszej pomocy - art. 2091 § 1 Kodeksu pracy;

* szkolenia przeciwpożarowe - art. 4 ust. 1 pkt 4a ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia BHP, z udzielania pierwszej pomocy, kursy na operatora wózków jezdniowych, szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy, szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, szkolenia przeciwpożarowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego. Szkolenia te mają na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji do wykonywania określonego zawodu lub pracy. Konieczność posiadania odpowiedniego przeszkolenia wynika z przepisów powołanych wyżej regulacji prawnych odnośnie poszczególnych szkoleń. Oznacza to, że szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przede wszystkim należy jednak zwrócić uwagę, że Wnioskodawca wskazał we wniosku, że od dnia 4 września 2009 r. posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Zgodnie z art. 82 § 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych. Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a powyższej ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia w zakresie operatora wózków jezdniowych, stosowania środków ochrony roślin za pomocą opryskiwaczy, obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, oraz szkolenia BHP, z pierwszej pomocy oraz szkolenia przeciwpożarowe jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, szkolenia te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Natomiast w sytuacji gdy ww. usługi szkoleniowe są świadczone przez Wnioskodawcę poza zakresem objętym wpisem do ww. ewidencji, na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty, to szkolenia te jako szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach odrębnych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ wskazuje, iż rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288) nie obowiązuje. W dniu 1 lipca 20011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77). W myśl przepisu art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl