IPTPP1/443-901/13-4/AK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia przez województwo do spółki komunalnej aportu w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej zespołem budynków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-901/13-4/AK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia przez województwo do spółki komunalnej aportu w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej zespołem budynków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem w dniu 12 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem do Spółki działki nr....zabudowanej zespołem pięciu budynków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem do Spółki działki nr.... zabudowanej zespołem pięciu budynków,

* zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem do Spółki niezabudowanej działki nr....

* zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem do Spółki działki nr.... zabudowanej budynkiem byłego magazynu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 12 lutego 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Województwo, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, zamierza wnieść aportem jako wkład niepieniężny do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jest właścicielem, trzy nieruchomości. Przedmiotowe nieruchomości pozostają w zarządzaniu Zarządu Nieruchomości Województwa - jako jednostki budżetowej do tego powołanej zgodnie z zapisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz zgodnie z obowiązującymi zasadami gospodarowania nieruchomościami Województwa.

Województwo, jako czynny podatnik VAT, zamierza zbyć poprzez wniesienie jako aport rzeczowy do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nieruchomość położoną w..., przy ul....., której jest właścicielem. Nieruchomość składa się z zabudowanej działki oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka Nr... o pow. 0,2767 ha. Na przedmiotowej nieruchomości posadowiony jest zespół pięciu budynków z 1930 r. o łącznej powierzchni użytkowej 970,85 m2. Zabudowa na tej działce jest trwale związana z gruntem. Przedmiotowa nieruchomość obecnie jest nieużytkowana. Teren, na którym położona jest niniejsza nieruchomość, nie jest objęty aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, przyjętym w 2010 r., przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenach zabudowy śródmiejskiej, oznaczonych symbolem (SZ). W ewidencji gruntów nieruchomość ta została sklasyfikowana jako (Bi) - inne tereny zabudowane. Klasyfikacja budynku według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: sekcja: I, dział: 12, grupa: 126, klasa: 1264.

Opisana nieruchomość jest uregulowana w księdze wieczystej KW Nr.... i stanowi własność Województwa na podstawie decyzji Wojewody z dnia 4 grudnia 2003 r., znak...., stwierdzającej nieodpłatne nabycie na rzecz Województwa przedmiotowej nieruchomości, na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 z związku z art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998 r. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.).

Uchwałą nr. Zarządu Województwa z dnia 25 marca 2004 r. przedmiotowa nieruchomość została przekazana Wojewódzkiemu Zespołowi Zakładów Opieki Zdrowotnej - Centrum Leczenia Chorób Płuc i Rehabilitacji w nieodpłatne użytkowanie. Z dniem 12 listopada 2012 r. nieruchomość została przekazana do zarządzania Zarządowi Nieruchomości Województwa. Od chwili przekazania żaden z budynków znajdujący się na przedmiotowej nieruchomości nie był i nie jest przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. Brak jest informacji na temat zasiedlenia działki przed dniem 4 grudnia 2003 r. (data decyzji Wojewody).

W stosunku do przedmiotowego budynku zarządzającemu - ZNW, przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w myśl art. 90 ustawy o VAT (prawo to odnosi się do wydatków bieżących ponoszonych w związku z eksploatacją nieruchomości, natomiast w odniesieniu do momentu nabycia nieruchomości przez Województwo - nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Budynek w chwili obecnej nic jest użytkowany, nie jest przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. ZNW nie ponosił wydatków na jego ulepszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Wnioskodawca wystawiając fakturę dokumentującą wniesienie aportem do spółki przedmiotowych nieruchomości przez Województwo, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Województwo nabyło przedmiotową nieruchomość będącą ówcześnie we władaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej nieodpłatnie, z mocy prawa, od Skarbu Państwa z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie o przepisów wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną. Zatem powyższa nieruchomość nie była przekazywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Województwo nie ponosiło również wydatków na ulepszenie naniesień budowlanych, znajdujących się na tej nieruchomości.

W świetle więc art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dostawę działki nr.... zwalnia się z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Wniesienie aportu rzeczowego skutkuje więc powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podmiot wnoszący aport zobowiązany jest do udokumentowania czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy nadmienić, iż zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle od 1 stycznia 2014 r. rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo zamierza wnieść aportem jako wkład niepieniężny do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jest właścicielem, nieruchomość położoną w.., przy ul..... której jest właścicielem. Nieruchomość składa się z zabudowanej działki oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka Nr... o pow. 0,2767 ha. Na przedmiotowej nieruchomości posadowiony jest zespół pięciu budynków z 1930 r. o łącznej powierzchni użytkowej 970,85 m2. Zabudowa na tej działce jest trwale związana z gruntem. Przedmiotowa nieruchomość obecnie jest nieużytkowana. Teren, na którym położona jest niniejsza nieruchomość, nie jest objęty aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, przyjętym w 2010 r., przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenach zabudowy śródmiejskiej, oznaczonych symbolem (SZ). W ewidencji gruntów nieruchomość ta została sklasyfikowana jako (Bi) - inne tereny zabudowane. Klasyfikacja budynku według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: sekcja: I, dział: 12, grupa: 126, klasa: 1264. Uchwałą nr. Zarządu Województwa z dnia 25 marca 2004 r. przedmiotowa nieruchomość została przekazana Wojewódzkiemu Zespołowi Zakładów Opieki Zdrowotnej - Centrum Leczenia Chorób Płuc i Rehabilitacji w nieodpłatne użytkowanie. Z dniem 12 listopada 2012 r. nieruchomość została przekazana do zarządzania Zarządowi Nieruchomości Województwa. Od chwili przekazania żaden z budynków znajdujący się na przedmiotowej nieruchomości nie był i nie jest przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. W odniesieniu do momentu nabycia nieruchomości przez Województwo - nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. ZNW nie ponosił wydatków na jego ulepszenie. Nieruchomość została nabyta przez Województwo z mocy prawa, od Skarbu Państwa, na podstawie decyzji Wojewody, stwierdzających nieodpłatne nabycie przedmiotowych nieruchomości z dniem 1 stycznia 1999 r.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z okoliczności podanych przez Wnioskodawcę nie wynika, aby przedmiotowa nieruchomość została zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Nieruchomość została nabyta przez Województwo z mocy prawa, od Skarbu Państwa, na podstawie decyzji Wojewody, stwierdzających nieodpłatne nabycie przedmiotowych nieruchomości z dniem 1 stycznia 1999 r. Nadto żaden z budynków znajdujący się na przedmiotowej nieruchomości nie był i nie jest przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że dostawa zespołu pięciu budynków znajdujących się na działce nr.... nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Zatem dostawa ww. zespołu pięciu budynków nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z powyższym, należy rozważyć, czy w przedmiotowej sytuacji możliwe będzie zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, w odniesieniu do momentu nabycia nieruchomości przez Województwo-nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków. Tym samym, dostawa zespołu pięciu budynków znajdujących się na działce nr.... będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynków, o których mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, to zbycie gruntu, na którym te budynki są posadowione, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, wniesienie aportem do Spółki zespołu pięciu budynków oraz gruntu, na którym budynki te są posadowione znajdujących się na działce nr... będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Końcowo należy zauważyć, iż jakkolwiek Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny co do zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości, to jednak tut. Organ stwierdził, że dostawa ww. budynków będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy uznano je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem do Spółki działki nr.... zabudowanej zespołem pięciu budynków. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w - terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl