IPTPP1/443-9/11-5/ALN - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Uzbrojenie terenów inwestycyjnych w gminie".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-9/11-5/ALN Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Uzbrojenie terenów inwestycyjnych w gminie".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.- nadane faxem) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina) zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na zadanie pod nazwą "...", a następnie przystąpić do realizowania projektu. Przedmiotem projektu jest stworzenie infrastruktury technicznej i budowa hali niezbędnej do wspierania przedsiębiorców, inwestycji i przedsiębiorczości. Zakres projektu obejmuje budowę drogi dojazdowej, dróg wewnętrznych, utwardzanie placów, budowę wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, budowę hali. Gmina przekaże grunty wraz z infrastrukturą i halą w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej Gminy. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 6 maja 2011 r., będącym uzupełnieniem wniosku wskazano:

1.

Gmina jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Przedstawiony wykaz elementów projektu w punkcie 2 wezwania w ocenie Gminy mieści się w zakresie zadań własnych Gminy. Zadania te wymienione zostały w art. 7 ust. 1 pkt 17u stawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem zadania własne gminy obejmują w szczególności wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrożenie programów pobudzenia aktywności obywatelskiej. Rozwinięcie wskazanego zakresu zadań gminy stanowią realizowane projekty w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w charakterze beneficjentów tych programów co potwierdza przedłożony w załączeniu"Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO W na lata 2007- 2013". Z kolei zakres wydatków dotyczących elementów projektu wynika z załączonego wykazu w ramach"Zasad kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach RPO W na lata 2007-2013". Uczestnictwo gmin w omawianych projektach wynika pośrednio także z przepisów ustawy o samorządzie wojewódzkim (DZ. U. z 2001 r. Nr 142 poz., 1590 z poz. zm.). Przykładem może być przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zgodnie z którym samorząd województwa przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz samorządem gospodarczym i zawodowym. Gmina nadmienia, iż wymieniony w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym zakres zadań własnych gminy jest o wiele szerszy i wynika z szeregu innych ustaw szczególnych, w tym i przepisów takich chociażby, które zostały przytoczone wyżej.

3.

Faktury wystawiane będą na Gmin, NIP X, ul.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą "Uzbrojenie terenów inwestycyjnych w gminie" będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług - VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT. Gmina nie będzie miała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Poniesie natomiast koszty związane z inwestycją, a tym samym nie będzie mogła odliczyć podatku VAT. Nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług- VAT. Jednostka budżetowa Gminy również zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 5b również nie będzie miała prawa pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z przekazaniem jej infrastruktury z gruntem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

* wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować projekt "... ", a następnie przekazać grunty wraz z infrastrukturą i halą w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej Gminy. Przedmiotem projektu jest stworzenie infrastruktury technicznej i budowa hali niezbędnej do wspierania przedsiębiorców, inwestycji i przedsiębiorczości. Zakres projektu obejmuje budowę drogi dojazdowej, dróg wewnętrznych, utwardzanie placów, budowę wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, budowę hali. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane będą na Gminę. Wnioskodawca przekaże grunty wraz z infrastrukturą i halą w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej Gminy. Zainteresowany wskazał, iż realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca, nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, o ile jak wskazano we wniosku towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu ponoszenia wydatków na realizację projektu pn. "Uzbrojenie terenów inwestycyjnych w gminie".

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl