IPTPP1/443-865/13-4/MW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług na ulepszenie środka trwałego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-865/13-4/MW Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług na ulepszenie środka trwałego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług na ulepszenie środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług na ulepszenie środka trwałego.

Wniosek został uzupełniony w dniu 29 stycznia 2014 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny zaistniałego stanu prawnego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) od dnia 17 grudnia 2009 r. Obecnie prowadzi jedynie sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, to jest nie prowadzi sprzedaży zwolnionej z opodatkowania. Spółdzielnia prowadzi swoją działalność w obcym (wynajętym) obiekcie. Spółdzielnia rozlicza się z podatku w systemie kwartalnym. W ramach projektu finansowanego z funduszy europejskich dokonano inwestycji w tymże obcym obiekcie wartości ogółem około 30 tysięcy zł netto. Towary (materiały) oraz robocizna nabyte w zawiązku z ulepszeniem środka trwałego są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Towary (materiały) oraz robocizna zostały zakupione na przestrzeni kilku miesięcy. Są to trzy faktury. Faktury za te zakupy otrzymano w tym samym miesiącu, co towary i robocizna, których te faktury dotyczą.

Zapłaty za te faktury dokonano w całości w tych samych miesiącach w kwotach brutto, to jest opłacając również wykazany na tych fakturach podatek VAT sprzedawcy i tak:

* faktura za materiały otrzymana w styczniu 2013 r. zapłacona jednorazowo w całości w styczniu 2013 r., towar (materiał) otrzymano w styczniu 2013 r., podatek naliczony wynikający z tej faktury ujęto w deklaracji za I kwartał 2013 r.;

* faktura za materiały otrzymana w grudniu 2013 r., zapłacona jednorazowo w całości w grudniu 2013 r., towar (materiał) otrzymano w grudniu 2013 r., podatek naliczony wynikający z tej faktury ujęto w deklaracji za IV kwartał 2013 r.;

* faktura za robociznę otrzymana w grudniu 2013 r., zapłacona jednorazowo w całości w grudniu 2013 r., roboty ukończono całkowicie w grudniu 2013 r., podatek naliczony wynikający z tej faktury ujęto w deklaracji za IV kwartał 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) można VAT naliczony wykazany na fakturach zakupu towarów (materiałów) i robocizny odliczyć w bieżącej deklaracji VAT, jako że ulepszenie środka trwałego będzie służyło jedynie sprzedaży opodatkowanej. Faktury otrzymano oraz zapłacono w całości w tym samym miesiącu co otrzymano towary (materiały) oraz zakończono roboty.

W szczególności:

* Czy można VAT naliczony na fakturze za materiały otrzymanej w styczniu 2013 r. i zapłaconej w całości jednorazowo w styczniu 2013 r., gdy towar (materiał) otrzymano jednorazowo w całości w styczniu 2013 r. odliczyć w deklaracji za pierwszy kwartał 2013 r.

* Czy można VAT naliczony na fakturze za materiały otrzymanej w grudniu 2013 r. i zapłaconej w całości jednorazowo w grudniu 2013 r., gdy towar (materiał) otrzymano jednorazowo w całości w grudniu 2013 r. odliczyć w deklaracji za czwarty kwartał 2013 r.

* Czy można VAT naliczony na fakturze za robociznę otrzymanej w grudniu 2013 r. i zapłaconej w całości jednorazowo w grudniu 2013 r., gdy roboty ukończono w całości w grudniu 2013 r. odliczyć w deklaracji za czwarty kwartał 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), można VAT naliczony wykazany na fakturach zakupu towarów (materiałów) i robocizny odliczyć w bieżącej deklaracji VAT, jako że ulepszenie środka trwałego będzie służyło jedynie sprzedaży opodatkowanej. Faktury otrzymano oraz zapłacono w całości w tym samym miesiącu, co otrzymano towary (materiały) oraz zakończono roboty.

W szczególności:

* można VAT naliczony na fakturze za materiały otrzymanej w styczniu 2013 r. i zapłaconej w całości jednorazowo w styczniu 2013 r., gdy towar (materiał) otrzymano jednorazowo w całości w styczniu 2013 r. odliczyć w deklaracji za pierwszy kwartał 2013 r.;

* można VAT naliczony na fakturze za materiały otrzymanej w grudniu 2013 r. i zapłaconej w całości jednorazowo w grudniu 2013 r., gdy towar (materiał) otrzymano jednorazowo w całości w grudniu 2013 r. odliczyć w deklaracji za czwarty kwartał 2013 r.

* można VAT naliczony na fakturze za robociznę otrzymanej w grudniu 2013 r. i zapłaconej w całości jednorazowo w grudniu 2013 r., gdy roboty ukończono całości w grudniu 2013 r. odliczyć w deklaracji za czwarty kwartał 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że - zgodnie ze wskazaniem zawartym we wniosku - dotyczy on zaistniałego w 2013 r. stanu faktycznego. Wobec tego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

1.

w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;

2.

w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy odpowiednio od świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest usługobiorca, od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;

* 2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a;

* 2b. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33b;

3.

w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;

4.

w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;

5.

w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze, z zastrzeżeniem art. 33a;

6.

w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz w art. 34 - w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy, mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych przez niego dostaw towarów i świadczenia usług powstaje:

1.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,

2.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1

- po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej "metodą kasową"; otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

W myśl art. 2 ust. 25 ustawy, przez małego podatnika rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

a.

u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro,

b.

prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro

- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Należy zauważyć, iż wybór metody kasowej w zakresie rozliczania podatku należnego wiąże się z odmiennymi zasadami rozliczania podatku naliczonego przez małego podatnika.

W myśl bowiem art. 86 ust. 16 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 21 ust. 1, w odniesieniu do nabytych na terytorium kraju towarów i usług, mogą obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulowali całość lub cześć należności wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury, nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury. Uregulowanie należności w części daje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odpowiadającą części uregulowanej należności. Przepisy ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Zatem w przypadku, gdy mały podatnik wybierze "kasową metodę" rozliczeń podatku VAT, to prawo do obniżenia podatku należnego w odniesieniu do nabytych na terytorium kraju towarów i usług powstaje u tego podatnika w rozliczeniu za okres, o którym mowa w art. 86 ust. 16 ustawy, a więc w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulował on całość lub część należności wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury, nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury.

Stosownie do art. 86 ust. 16 przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. Jeśli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy, to może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - zgodnie z przepisem art. 86 ust. 11 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Obecnie prowadzi jedynie sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Spółdzielnia prowadzi swoją działalność w obcym obiekcie. Spółdzielnia rozlicza się z podatku w systemie kwartalnym. W ramach projektu finansowanego z funduszy europejskich dokonano inwestycji w tymże obcym obiekcie wartości ogółem około 30 tysięcy zł netto. Towary oraz robocizna nabyte w zawiązku z ulepszeniem środka trwałego są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Towary (materiały) oraz robocizna zostały zakupione na przestrzeni kilku miesięcy, co zostało udokumentowane trzema fakturami. Faktury za te zakupy otrzymano w tym samym miesiącu, co towary i robocizna, których te faktury dotyczą. Zapłaty za te faktury dokonano w miesiącach ich otrzymania.

Dokonując analizy stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia warunki, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentującej nabycie towarów i usług na ulepszenie środka trwałego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczenie to przysługuje w rozliczeniu za kwartał, w którym została uregulowana należność wynikająca z poszczególnych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia:

* w rozliczeniu za I kwartał 2013 r. - w odniesieniu do faktury dokumentującej nabycie materiałów - otrzymanej i zapłaconej w styczniu 2013 r.

* w rozliczeniu za IV kwartał 2013 r. - w odniesieniu do faktur dokumentujących nabycie materiałów i usług - otrzymanych i zapłaconych w grudniu 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl