IPTPP1/443-861/14-2/ŻR - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-861/14-2/ŻR Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2014 r. (data wpływu 5 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. OSP w.... nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wynika to z działań statutowych.

W związku z podpisaniem umowy o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 dokonano remontu i modernizacji świetlicy wiejskiej znajdującej się w budynku strażnicy OSP..... Zmodernizowano stolarkę okienną i drzwiową, zmodernizowano ogrzewanie poprzez montaż kominka z wkładem żeliwnym wraz z obudową, zmodernizowano ściany pomieszczeń świetlicy poprzez uzupełnienie tynków, położenie tynku mozaikowego, dwukrotne malowanie ścian, zmodernizowano również oświetlenie oraz wykonano sufity podwieszane w pomieszczeniach świetlicy. W ramach realizacji projektu zakupiono wyposażenie świetlicy składające się z 15 stołów konferencyjnych oraz 120 krzeseł.

Modernizacja i remont świetlicy oraz zakup wyposażenia do świetlicy przyczynią się do podniesienia jakości życia mieszkańców wioski..., wzrost ich aktywizacji i integracji poprzez poprawę jakości i intensyfikację imprez kulturalnych i okolicznościowych organizowanych w zmodernizowanej świetlicy wiejskiej.

Faktury VAT dokumentujące realizację opisanej operacji są wystawiane na Wnioskodawcę. Pomieszczenia świetlicy będą udostępniane poszczególnym nieodpłatnie. Wnioskodawca prosi o interpretację w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT. Tytuł operacji, na którą została podpisana umowa na dofinansowanie z Samorządem Województwa.... nosi nazwę "....". Świetlica zlokalizowana jest w budynku OSP...., na działce będącej własnością OSP..... Budynek jest wykorzystywany do czynności zwolnionych z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej w.... przysługuje odliczenie VAT w związku z ww. inwestycją w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna w.... nie może odzyskać podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdyż podczas realizacji projektu nie były wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu. Inwestycja będzie służyła czynnościom nieopodatkowanym. Jednocześnie nadmieniamy, iż OSP w.... nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle ustawy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i sługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 Wnioskodawca realizuje projekt pn. "....". W ramach projektu dokonano remontu i modernizacji świetlicy wiejskiej znajdującej się w budynku strażnicy OSP. Zmodernizowano stolarkę okienną i drzwiową, zmodernizowano ogrzewanie poprzez montaż kominka z wkładem żeliwnym wraz z obudową, zmodernizowano ściany pomieszczeń świetlicy poprzez uzupełnienie tynków, położenie tynku mozaikowego, dwukrotne malowanie ścian, zmodernizowano również oświetlenie oraz wykonano sufity podwieszane w pomieszczeniach świetlicy. W ramach realizacji projektu zakupiono wyposażenie świetlicy składające się z 15 stołów konferencyjnych oraz 120 krzeseł.

Modernizacja i remont świetlicy oraz zakup wyposażenia do świetlicy przyczynią się do podniesienia jakości życia mieszkańców wioski, wzrost ich aktywizacji i integracji poprzez poprawę jakości i intensyfikację imprez kulturalnych i okolicznościowych organizowanych w zmodernizowanej świetlicy wiejskiej.

Faktury VAT dokumentujące realizację opisanej operacji są wystawiane na Wnioskodawcę. Pomieszczenia świetlicy będą udostępniane poszczególnym nieodpłatnie. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy, efekty powstałe w wyniku realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ efekty powstałe w wyniku realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje iż, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl