IPTPP1/443-844/11-3/IG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia majątku z likwidowanego samorządowego zakładu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-844/11-3/IG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia majątku z likwidowanego samorządowego zakładu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 23 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT przejścia mienia przekształconego ZGKiM na majątek nowo utworzonej Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT przejścia mienia przekształconego ZGKiM na majątek nowo utworzonej Spółki.

Ww. wniosek uzupełniono w dniu 23 grudnia 2011 r. o uiszczenie opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (zwana dalej "Gminą") realizuje zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne dotyczące usług wodociągowych, zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków przy pomocy samorządowego zakładu komunalnego - Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (zwany dalej "ZGKiM"). ZGKiM został wyposażony przez Gminę w majątek trwały w postaci sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, oczyszczalnię ścieków, składowisko odpadów, grunty wraz z usytuowanymi na nich budynkami administracyjnym i gospodarczymi. Szczegółowy wykaz środków trwałych znajdujących się w ewidencji ZGKiM zawiera Zał. Nr 1 do wniosku. Grunty pod budynkami stanowią własność Gminy natomiast pozostałe grunty (pod przepompowniami stanowiącymi część sieci wodno-kanalizacyjnej oraz oczyszczalnią ścieków) pozostają w użytkowaniu wieczystym Gminy. ZGKiM włada opisanymi wyżej nieruchomościami jako zarządca (trwały zarząd). Pod względem organizacyjnym ZGKIM stanowi odrębną jednostkę organizacyjną Gminy (zakład budżetowy), samodzielnie się rozliczającą finansowo, wraz z własną kadrą pracowniczą. Zakład ewidencjonuje odrębnie od Gminy swoje środki trwałe, dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Samodzielnie zawiera umowy z odbiorcami usług, samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy ZGKiM stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego.

Na podstawie przepisów art. 22 i 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, Gmina przystąpiła do przekształcenia ZGKiM w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ostatecznie proces przekształcenia winien zakończyć się z początkiem 2012 r.

Na mocy Uchwały Rady Miejskiej z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie przekształcenia samorządowego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej poprzez jego likwidację w celu utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Komunalne Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Sp. z o.o. składniki mienia przekształconego ZGKiM stają się mieniem spółki. Z kolei zgodnie z przepisem art. 23 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki.

Zarówno sieci wodociągowe oraz kanalizacyjne są klasyfikowane jako budowle. W okresie ostatnich trzech lat t.j. od 2009 r. Gmina nie ponosiła bezpośrednio wydatków na ich ulepszenie, podobnie w przypadku nieruchomości znajdujących się w trwałym zarządzie jednostki organizacyjnej. Gmina finansuje działalność ZGKiM poprzez udzielanie dotacji celowych.

Nakłady na ww. mienie dokonywane były z budżetu jednostki organizacyjnej. Gminie przekazującej mienie do ZGKiM w trwały zarząd nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. ZGKiM rozwijając własną infrastrukturę (ulepszenia majątku) korzystał z ww. możliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym przypadku przejście mienia przekształcanego w spółkę ZGKiM-u w postaci sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przekształcenie trwałego zarządu gruntów wraz z usytuowanymi na nim budynkami gospodarczymi i administracyjnymi w prawo użytkowania wieczystego Spółki jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przejście mienia przekształcanego ZGKiM na majątek nowo utworzonej Spółki, w tym przekształcenie trwałego zarządu gruntów w prawo użytkowania wieczystego będzie zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub ewentualnie art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przypadku procedury klasycznego przekształcenia opisanego w stanie faktycznym sprawy ma miejsce przeniesienie całego przedsiębiorstwa, a taka transformacja wydaje się być wyłączona spod regulacji ustawy o VAT.

W braku podzielenia ww. stanowiska przedmiotowa czynność winna podlegać zwolnieniu z podatku VAT w myśl poniższej interpretacji:

Sieci wodociągowe i kanalizacyjne wraz z przyłączami stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Grunty będące w trwałym zarządzie ZGKiM stanowiące własność lub użytkowanie wieczyste Gminy zabudowane są odpowiednio budynkami gospodarczymi i administracyjnymi oraz budynkiem oczyszczalni ścieków i składowiskiem odpadów. W związku z powyższym wobec faktu, że dokonującemu dostawy - Gminie, która podjęła decyzję o przekształceniu ZGKiM w Spółkę prawa handlowego poprzez uchwałę organu stanowiącego, a to Rady Miejskiej, nie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ponosiła ona wydatków na ulepszenie ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, to jest sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych,

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej,

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki nie mającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki nie mającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych

Ponadto, w myśl art. 9 pkt. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Artykuł 16 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Na mocy art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu będzie podlegał samorządowy zakład budżetowy w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością, będą miały zastosowanie powołane wyżej przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. Zatem nowoutworzona spółka - jako sukcesor praw i obowiązków - wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 6 pkt. 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aport. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Jeżeli zatem warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę nie będzie podlegało przepisom ustawy.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną sprawą. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostkę samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inna formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki Natomiast art. 23 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Należy zatem uznać, że art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej wcale nie oznacza (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego. Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę.

W konsekwencji należy przyjąć, że przy przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego na podstawie art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym (art. 551 Kodeksu cywilnego), bowiem wkładem do nowej spółki jest mienie będące w dyspozycji zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym (bowiem zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej). Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie zmianą formy prowadzenia gospodarki komunalnej. Należy zatem przyjąć, iż wkład do nowej spółki całego mienia będącego w dyspozycji likwidowanego zakładu budżetowego należy uznać za wniesienie przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa cywilnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne dotyczące usług wodociągowych, zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków przy pomocy samorządowego zakładu komunalnego - Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (zwany dalej "ZGKiM"). ZGKiM został wyposażony przez Gminę w majątek trwały w postaci sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, oczyszczalnię ścieków, składowisko odpadów, grunty wraz z usytuowanymi na nich budynkami administracyjnym i gospodarczymi. Grunty pod budynkami stanowią własność Gminy natomiast pozostałe grunty (pod przepompowniami stanowiącymi część sieci wodno-kanalizacyjnej oraz oczyszczalnią ścieków) pozostają w użytkowaniu wieczystym Gminy. ZGKiM włada opisanymi wyżej nieruchomościami jako zarządca (trwały zarząd). Pod względem organizacyjnym ZGKIM stanowi odrębną jednostkę organizacyjną Gminy (zakład budżetowy), samodzielnie się rozliczającą finansowo, wraz z własną kadrą pracowniczą. Zakład ewidencjonuje odrębnie od Gminy swoje środki trwałe, dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Samodzielnie zawiera umowy z odbiorcami usług, samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy ZGKiM stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego.

Na podstawie przepisów art. 22 i 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, Gmina przystąpiła do przekształcenia ZGKiM w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ostatecznie proces przekształcenia winien zakończyć się z początkiem 2012 r.

Na mocy Uchwały Rady Miejskiej z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie przekształcenia samorządowego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej poprzez jego likwidację w celu utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Komunalne Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Sp. z o.o. składniki mienia przekształconego ZGKiM stają się mieniem spółki. Z kolei zgodnie z przepisem art. 23 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej. w związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż przejście mienia przekształcanego ZGKiM na majątek nowo utworzonej Spółki, w tym przekształcenie trwałego zarządu gruntów w prawo użytkowania wieczystego pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (nie podlega opodatkowaniu) na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Podkreślić jednak należy, iż organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy majątek, samorządowego zakładu budżetowego, spełnia definicję, o której mowa w powołanym wyżej przepisie art. 551 Kodeksu cywilnego, w ramach określonych art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Dlatego też oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, iż przejście mienia będzie zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 należało uznać za nieprawidłowe. Bowiem powołany przepis nie stanowi o zwolnieniu od opodatkowania, lecz wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy.

Z uwagi na fakt, iż wskazane we wniosku czynności nie podlegają opodatkowaniu w świetle art. 6 pkt 1 ustawy, brak jest podstaw do analizy zwolnienia z opodatkowania tych czynności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl