IPTPP1/443-814/13-2/AK - Prawo samodzielnego publicznego szpitala klinicznego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie modernizacji pomieszczeń kliniki oraz zakupu nowoczesnego sprzętu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-814/13-2/AK Prawo samodzielnego publicznego szpitala klinicznego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie modernizacji pomieszczeń kliniki oraz zakupu nowoczesnego sprzętu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o część lub całość kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o część lub całość kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny, posiadający osobowość prawną (zwany dalej Wnioskodawcą, Szpitalem lub SPSK) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Szpital został utworzony przez Uniwersytet Medyczny-dalej UM lub Uniwersytet.

SPSK jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą prowadzącym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który został wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę.... oraz do Krajowego Rejestru Sądowego. Jest zatem podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: z 2013 r., Dz. U. poz. 217).

Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny to największy szpital....stanowiący podstawową bazę do działalności naukowej i dydaktycznej Uniwersytetu Medycznego w...oraz świadczący usługi diagnostyczno - lecznicze dla pacjentów. Podstawowym celem Szpitala jest realizacja zadań dydaktycznych i badawczych dla potrzeb Uniwersytetu Medycznego w...w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.

Do zadań Szpitala w szczególności zaliczyć należy:

1.

udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych Uniwersytetu i innych uczelni prowadzących działalność dydaktyczną w dziedzinie nauk medycznych w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów,

2.

udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez jednostki i komórki organizacyjne Szpitala,

3.

uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego oraz doskonaleniu zawodowym kadr lekarskich, pielęgniarskich, słuchaczy szkół medycznych i innych zawodów w zakresie określonym w odrębnych umowach oraz przepisach,

4.

prowadzenie działalności mającej na celu promocję zdrowia,

5.

prowadzenie działalności mającej na celu profilaktykę zdrowotną.

Szpital świadczy przede wszystkim usługi medyczne, gdzie głównym odbiorcą usług jest Narodowy Fundusz Zdrowia. Usługi te są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku o towarów i usług. Ubocznie, realizując obowiązki wynikające z faktu bycia "szpitalem klinicznym" Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia, które zgodnie z otrzymaną interpretacją Ministra Finansów również są zwolnione od podatku od towarów i usług (indywidualna interpretacja z dnia 20 marca 2013 r., znak IPTPP1/443-4/13-4/MW). Występuje również sprzedaż opodatkowana, głównie: najem i dzierżawa pomieszczeń oraz usługi badawcze świadczone na rzecz podmiotów gospodarczych. Szpital rozlicza podatek naliczony stosując przede wszystkim tzw. alokację bezpośrednią, tj. w zakresie wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku nie obniża kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego (aparatura i sprzęt medyczny, leki i środki opatrunkowe, wyposażenia oddziałów szpitalnych itp.), natomiast w zakresie wydatków związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną (np. refakturowanie energii elektrycznej) podatek naliczony w całości pomniejsza kwoty podatku należnego.

Z tytułu wydatków, które są związane zarówno ze sprzedażą zwolnioną od podatku (działalność związana z opieką zdrowotną i usługami kształcenia) oraz działalnością opodatkowaną (najem, dzierżawa, usługi badawcze) odliczenie podatku naliczonego odbywa się w oparciu o wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem, który w latach: 2010, 2011, 2012 i 2013 wynosił -3% Rozliczenie proporcją występuje w zakresie wydatków o charakterze ogólnym (energia elektryczna i cieplna, gaz, telefony itp.).

Wnioskodawca stosuje zatem zasady określone w art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. stosuje przede wszystkim alokację bezpośrednią, a w zakresie towarów i usług w stosunku, do których nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z działalnością opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu - alokację pośrednią.

Wnioskodawca realizuje obecnie projekt pn. "...." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko, Oś Priorytetowa XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia, Działanie 12.2 Inwestycyjne w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.

Projekt swoim zakresem obejmuje modernizację i dostosowanie pomieszczeń Kliniki do obowiązujących przepisów prawa oraz zakup nowoczesnego sprzętu medycznego. Część z nowo zakupionego sprzętu zastąpi wyeksploatowany sprzęt znajdujący się w chwili obecnej na stanie Kliniki. Klinika Pneumonologii, Onkologii i Alergologii mieści się w samodzielnym odrębnym budynku.

Przewiduje się wykonanie następujących działań:

W ramach modernizacji przewiduje się dostosowanie pomieszczeń istniejącego budynku Kliniki do nowej funkcji, obecnie obowiązujących przepisów prawa oraz poprawę funkcjonalności. Wymianę zużytych lub złej jakości elementów budowlanych i instalacyjnych. Zmienia się układ i wielkość niektórych pomieszczeń. Ze względu na zakres prac do wykonania zostały one podzielone na 2 etapy. Przebudowa ma na celu maksymalne dostosowanie całego układu funkcjonalnego oraz warunków technicznych do obecnie obowiązujących wymagań dotyczących tego typu obiektów, a dobudowa dodatkowej klatki schodowej dostosuje budynek do wymogów prawidłowej ewakuacji.

W ramach etapu I zostaną wykonane następujące prace:

* przebudowa całej kondygnacji technicznej ze wszystkimi urządzeniami i maszynowniami dostarczającymi media;

* przebudowa całych kondygnacji: - 2, niskiego parteru, parteru I i II piętra;

* dobudowa nowej klatki schodowej;

* przebudowa wejścia głównego;

* wymiana windy żywieniowej;

* demontaż istniejących instalacji w całym budynku;

* przebudowa wentylatorni na V piętrze;

* roboty związane z urządzeniem terenu i dezynfekcją ścieków.

W ramach I etapu wymienia się wszystkie instalacje wewnętrzne w obrębie objętym opracowaniem tj.: instalacje sanitarne i instalacje elektryczne.

W zakresie II etapu wchodzą następujące elementy (odcinki) prac zamieszczone:

* przebudowa całych kondygnacji III, IV piętra w obrębie ścian istniejących;

* przebudowa częściowa V piętra - komunikacja, magazyny, taras;

* przebudowa dachu nad V piętrem;

* prace termoizolacyjne i elewacyjne całego budynku.

Elementem niezbędnym dla prawidłowej realizacji projektu jest także zakup sprzętu aparatury medycznej na wyposażenie dla Kliniki Pneumonologii i Alergologii. Zakup sprzętu jest konieczny z dwóch powodów: po pierwsze na oddziale jest zbyt mała ilość sprzętu, w stosunku do liczby przyjmowanych pacjentów, po drugie część sprzętu, jest mocno wyeksploatowana i utrudnia pracę osobom użytkującym go. W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt do diagnostyki bronchoskopowej, diagnostyki czynnościowej (bodypletyzmografi + spirometr z opcją DLCO, ergo spirometr), diagnostyki radiologicznej. Głównymi grupami docelowymi projektu będą mieszkańcy L. jak i całego Województwa.... W zakresie wykrywania nowotworów płuc, dla których leczenia konieczne będzie wykorzystanie wysokiej jakości sprzętu medycznego grupami docelowymi projektu mogą być również mieszkańcy Województw: P., Ś.i M. Sytuacja taka będzie miała miejsce ze względu na zakup aparatury medycznej bardzo wysokiej klasy co pozwoli na wykrywanie nowotworów płuc we wczesnym stadium. Zakup sprzętu pozwoli uniknąć wielu operacji, które są znacznie droższe po pierwsze jako zabiegi, a po drugie powodują konieczność pozostawania pacjentów przez znacznie dłuższy okres czasu w Szpitalu - dłuższa rekonwalescencja.

Po zakończeniu przebudowy i modernizacji Kliniki Pneumonologii, Onkologii i Alergologii oraz doposażeniu jej w nowoczesną aparaturę medyczną przy jej użyciu będą świadczone odpłatne usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Usługi te są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie planuje prowadzić w przebudowanych pomieszczeniach Kliniki Pneumonologii, Onkologii i Alergologii i przy użyciu zakupionej aparatury żadnej działalności opodatkowanej. Nie będzie zatem w żadnej części wynajmował znajdujących się tam pomieszczeń czy też wykonywał odpłatnych usług badawczych.

Tym samym Wnioskodawca stwierdza, że wszystkie efekty realizowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku.

Faktury na zakup usług i towarów dokonywane w ramach wyżej opisanej realizacji projektu są i będą wystawiane na Wnioskodawcę. Umowa o dofinansowanie została podpisana po dniu 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dokonując zakupów i usług na potrzeby ww. projektu, których przedmiot został opisany w ramach prezentowanego stanu faktycznego, ma prawo do obniżenia kwot podatku należnego o część lub całość kwoty podatku naliczonego w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług SPSK nie ma prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług w żadnej części, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych. Za takim stanowiskiem przemawia następująca argumentacja.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje obecnie projekt "...." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś Priorytetowa XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia, Działanie 12.2 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.

Projekt swoim zakresem obejmuje modernizację i dostosowanie pomieszczeń Kliniki do obowiązujących przepisów prawa oraz zakupu nowoczesnego sprzętu medycznego. Część z nowo zakupionego sprzętu zastąpi wyeksploatowany sprzęt znajdujący się w chwili obecnej na stanie Kliniki.

Przewiduje się wykonanie następujących działań:

W ramach modernizacji przewiduje się dostosowanie pomieszczeń Klinik do nowej funkcji, obecnie obowiązujących przepisów prawa oraz poprawę funkcjonalności. Wymianę zużytych lub złej jakości elementów budowlanych i instalacyjnych. Zmienia się układ i wielkość niektórych pomieszczeń. Ze względu na zakres prac do wykonania zostały one podzielone na 2 etapy. Przebudowa ma na celu maksymalne dostosowanie całego układu funkcjonalnego oraz warunków technicznych do obecnie obowiązujących wymagań dotyczących tego typu obiektów, a dobudowa dodatkowej klatki schodowej dostosuje budynek do wymogów prawidłowej ewakuacji.

W ramach etapu I zostaną wykonane następujące prace:

* przebudowa całej kondygnacji technicznej ze wszystkimi urządzeniami i maszynowniami dostarczającymi media;

* przebudowa całych kondygnacji: - 2, niskiego parteru, parteru I i II piętra;

* dobudowa nowej klatki schodowej;

* przebudowa wejścia głównego;

* wymiana windy żywieniowej;

* demontaż istniejących instalacji w całym budynku;

* przebudowa wentylatorni na V piętrze;

* roboty związane z urządzeniem terenu i dezynfekcją ścieków.

W ramach I etapu wymienia się wszystkie instalacje wewnętrzne w obrębie objętym opracowaniem tj.: instalacje sanitarne i instalacje elektryczne.

W zakresie II etapu wchodzą następujące elementy (odcinki) prac zamieszczone:

* przebudowa całych kondygnacji III, IV piętra w obrębie ścian istniejących;

* przebudowa częściowa V piętra - komunikacja, magazyny, taras;

* przebudowa dachu nad V piętrem;

* prace termoizolacyjne i elewacyjne całego budynku.

Elementem niezbędnym dla prawidłowej realizacji projektu jest także zakup sprzętu aparatury medycznej na wyposażenie dla Kliniki Pneumonologii i Alergologii. Zakup sprzętu jest konieczny z dwóch powodów: po pierwsze na oddziale jest zbyt mała ilość sprzętu, w stosunku do liczby przyjmowanych pacjentów, po drugie część sprzętu, jest mocno wyeksploatowana i utrudnia pracę osobom użytkującym go. W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt do diagnostyki bronchoskopowej, diagnostyki czynnościowej (bodypletyzmografi + spirometr z opcją DLCO, ergo spirometr), diagnostyki radiologicznej. Głównymi grupami docelowymi projektu będą mieszkańcy... jak i całego Województwa L. W zakresie wykrywania nowotworów płuc, dla których leczenia konieczne będzie wykorzystanie wysokiej jakości sprzętu medycznego grupami docelowymi projektu mogą być również mieszkańcy Województw: P., Ś. i M. Sytuacja taka będzie miała miejsce ze względu na zakup aparatury medycznej bardzo wysokiej klasy co pozwoli na wykrywanie nowotworów płuc we wczesnym stadium. Zakup sprzętu pozwoli uniknąć wielu operacji, które są znacznie droższe po pierwsze jako zabiegi a po drugie powodują konieczność pozostawania pacjentów przez znacznie dłuższy okres czasu w szpitalu - dłuższa rekonwalescencja.

Po zakończeniu przebudowy i modernizacji Kliniki Pneumonologii, Onkologii i Alergologii oraz doposażeniu jej w nowoczesną aparaturę medyczną przy jej użyciu będą świadczone odpłatne usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Usługi te są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie planuje prowadzić w przebudowanych pomieszczeniach Kliniki Pneumonologii, Onkologii i Alergologii i przy użyciu zakupionej aparatury żadnej działalności opodatkowanej. Nie będzie zatem w żadnej części wynajmował znajdujących się tam pomieszczeń czy też wykonywał odpłatnych usług badawczych.

Wszystkie efekty realizowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku.

Faktury na zakup usług i towarów dokonywane w ramach wyżej opisanej realizacji są i będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku, z realizacją przedmiotowego projektu w żadnej części. W konsekwencji także, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał w żadnej części prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu SPSK nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki medycznej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl