IPTPP1/443-810/13-4/MW - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania przez gminę powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-810/13-4/MW Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania przez gminę powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT udostępniania powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne w trakcie organizowanych imprez - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT udostępniania powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne w trakcie organizowanych imprez,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na organizację imprez,

* braku obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu działalności nieodpłatnej, w tym z tytułu zapewnienia nieodpłatnego wstępu na imprezy.

W dniu 20 stycznia 2014 r. wniosek został uzupełniony w zakresie doprecyzowania okoliczności stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług dalej VAT).

Gmina corocznie, co do zasady w miesiącach letnich, organizuje imprezy gminne, w tym w szczególności "..", "..." oraz "..." (dalej: Imprezy). Podczas przedmiotowych Imprez mają miejsce liczne pokazy artystyczne, które odbywają się we wszystkie dni Imprez w określonych godzinach. Organizowane są wówczas w szczególności koncerty znanych muzyków, ale także występy lokalnych grup tanecznych, orkiestr, zespołów, etc.

Niejednokrotnie, w trakcie imprez mają miejsce takie wydarzenia, jak np. odsłonięcie murali pamiątkowych, festiwale filmowe, zloty motocyklowe, etc. Nad Imprezami objęły patronat stacje telewizyjne o zasięgu lokalnym. Ponadto, wydarzenia te są opisywane w lokalnej prasie.

Gmina nie pobiera opłat za wstęp na Imprezy. Niemniej jednak, w miejscu organizacji imprez Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom powierzchnie reklamowe, miejsca pod stoiska handlowe i gastronomiczne, a także pod obiekty rekreacyjne. Udostępnianie to odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Gminę z zainteresowanymi.

Pobierane opłaty za udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe i obiekty rekreacyjne, Gmina dokumentuje fakturami VAT, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

W związku z organizacją Imprez, Gmina ponosi szereg wydatków, w tym w szczególności na usługi wykonawców (oprawa artystyczna), wynajem sprzętu, usługi ochrony, media, promocję, usługi transportowe, przygotowanie terenu, usługi sprzątania, etc. (dalej: wydatki związane z organizacją Imprez).

Wydatki te dokumentowane są przez dostawców towarów/usługodawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT wraz z wykazanymi na nich kwotami podatku. Wydatki te mają charakter ogólny, tj. są związane z całokształtem imprez i nie da się ich w sposób obiektywny przyporządkować do konkretnego elementu Imprez, jednego zdarzenia podczas Imprez, określonej grupy uczestników Imprez, etc.

Organizacja imprez będących przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajana zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury.

W opinii Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. imprez są/będą związane zarówno z odpłatnym udostępnianiem w trakcie organizowanych imprez powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne, które to czynności, zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT oraz z nieodpłatnym zapewnieniem wstępu na imprezy, tj. czynnością, która zdaniem Gminy nie podlega opodatkowaniu VAT. Niemniej jednak, kwestia opodatkowania VAT czynności odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne w trakcie organizowanych imprez stanowi przedmiot pierwszego pytania zadanego przez Gminę we wniosku.

Zdaniem Gminy, nie ma ona obiektywnej możliwość odrębnego porządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów, usług lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina nieodpłatnie zapewnia zainteresowanym możliwość uczestnictwa w ww. imprezach poprzez nieodpłatny wstęp na imprezy i możliwość korzystania w trakcie tych imprez z oferowanych na nich atrakcji takich jak pokazy, występy artystyczne, koncerty muzyczne etc.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę w trakcie organizowanych Imprez powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie przez Gminę powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT niekorzystającą ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne, nie stanowi dostawy towarów, zdaniem Gminy, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinno ono być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Jednocześnie, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, tak jak w analizowanym przypadku, Gmina występuje w roli podatnika VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w analogicznym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 marca 2013 r., sygn. IPTPP4/443-826/12-4/UNr, w której organ stwierdził, że "Wnioskodawca świadcząc usługi reklamowo - sponsoringowe oraz usługi udostępniania miejsc pod stoiska handlowe (na podstawie umów cywilnoprawnych) jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy".

Do podobnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi odniósł się także w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2013 r., sygn. IPTPP2/443-306/13-4/JS, w której wskazał, iż "zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych jest/będzie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina występuje/występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. A zatem należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz miejsc postojowych, podlega/podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy".

Jednocześnie, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnienie powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne na rzecz zainteresowanych nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie ustawy o VAT oraz przepisów rozporządzeń wykonawczych do ustawy.

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne na rzecz zainteresowanych stanowi po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina corocznie, co do zasady w miesiącach letnich, organizuje imprezy gminne, w tym w szczególności "...", "..." oraz "...." (dalej: Imprezy). Podczas przedmiotowych Imprez mają miejsce liczne pokazy artystyczne, które odbywają się we wszystkie dni Imprez w określonych godzinach. Organizowane są wówczas w szczególności koncerty znanych muzyków, ale także występy lokalnych grup tanecznych, orkiestr, zespołów, etc. Niejednokrotnie, w trakcie imprez mają miejsce takie wydarzenia, jak np. odsłonięcie murali pamiątkowych, festiwale filmowe, zloty motocyklowe, etc. Nad Imprezami objęły patronat stacje telewizyjne o zasięgu lokalnym. Ponadto, wydarzenia te są opisywane w lokalnej prasie. Gmina nie pobiera opłat za wstęp na Imprezy. Niemniej jednak, w miejscu organizacji imprez Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom powierzchnie reklamowe, miejsca pod stoiska handlowe i gastronomiczne, a także pod obiekty rekreacyjne. Udostępnianie to odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Gminę z zainteresowanymi. Pobierane opłaty za udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe i obiekty rekreacyjne, Gmina dokumentuje fakturami VAT, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy zauważyć, że z uwagi na fakt, iż udostępnianie powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne, a także pod obiekty rekreacyjne jest/będzie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną) i dla tych czynności Gmina występuje/występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

A zatem należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne, a także pod obiekty rekreacyjne, podlega/podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla ww. usług będących przedmiotem wniosku.

Reasumując, odpłatne udostępnianie przez Gminę w trakcie organizowanych Imprez powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne stanowi/będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT udostępniania powierzchni reklamowych, miejsc pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz obiekty rekreacyjne w trakcie organizowanych imprez.

Wniosek w pozostałej części został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl