IPTPP1/443-809/11-4/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-809/11-4/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2011 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT o numerze NIP. Uczelnia odlicza podatek VAT naliczony wskaźnikiem struktury, który w roku 2011 wynosi 7%.

Uniwersytet realizuje projekt pt. "..." współfinansowany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej instrumentu finansowego LIFE + Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska (II komponent tematyczny).

Zadania w zakresie realizacji projektu polegają na stworzeniu systemu modelowego, na który składać się będą: przeprowadzone inwestycje, system monitoringu, modele, system wspierania decyzji, podręcznik (instrukcja użytkowania) oraz system szkoleń. Poszczególne działania zmierzające do realizacji projektu to: analiza wariantowa rozwiązań rekultywacji dla zbiorników, realizacja projektów inwestycyjnych i działań rekultywacyjnych, monitoring systemu modelowego (demonstracyjnego) rekultywacji ekohydrologicznej na obszarach zurbanizowanych, przygotowanie podręcznika instrukcji zarządzania systemem modelowym (demonstracyjnym) rekultywacji ekohydrologicznej na obszarach zurbanizowanych, opracowanie i realizacja programu szkoleń, opracowanie ramowej strategii rekultywacji zbiorników i rzek, zarządzanie projektem (tekst jedn.: koordynacja, obsługa administracyjna, monitoring przebiegu i postępów, audyt) oraz promocja projektu.

Zadania te realizowane będą przez zakup wyposażenia: aparatury pomiarowej, urządzeń mierniczych, urządzeń do poboru prób wody, sond, komputerów, aparatów fotograficznych, rzutnika multimedialnego etc. oraz materiałów: danych z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, modeli matematycznych, materiałów eksploatacyjnych (m.in. elektrod, płynów kalibracyjnych), odczynników chemicznych, materiałów biurowych, materiałów promocyjnych etc. wpisywanych w stan posiadania, a także zakup paliwa i zatrudnienie pracowników (audyt zewnętrzny, modelowanie matematyczne, przygotowanie projektów technicznych, prace w terenie).

Efektem końcowym przedsięwzięcia będzie polepszenie jakości wody w zbiornikach (tekst jedn.: ograniczenie intensywności zakwitów sinicowych, redukcja stężenia toksyn sinicowych) poprzez inwestycje takie jak: adaptacja ekohydrologiczna istniejących zbiorników wodnych, konstrukcja systemu sedymentacyjno - biofiltracyjnego, konstrukcja stref buforowych i mat roślinności pływającej, usunięcie osadów dennych, instalacja systemu monitoringu on-line, instalacja piezometrów.

Ponadto opracowany zostanie program szkoleń dla: członków Learning Alliance, pracowników, administracji miast, inwestorów, nauczycieli i trenerów, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, studentów wydziałów oraz studentów/stażystów międzynarodowych i w ramach kursów międzynarodowych. Na podstawie doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji projektu sporządzona zostanie: ramowa strategia rekultywacji zbiorników i rzek, System Wspierania Decyzji w działaniach rekultywacyjnych na terenie miasta, ramowa strategia rekultywacji innych ekosystemów.

W ramach promocji projektu stworzone zostaną: tablice informacyjne strony internetowej projektu na portalach, raport w języku niespecjalistycznym ("raport laika"), broszury, film informacyjny oraz artykuły o charakterze naukowym/technicznym. Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż nabywane towary i usługi na realizację przedmiotowej operacji są udokumentowane fakturami VAT i rachunkami, w zależności od kontrahenta wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu mają związek wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Uniwersytet ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z osiągnięciem celów w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Z treści przepisu wynika jednoznacznie, że w razie realizacji przez podatnika wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej prawo do odliczenia nie przysługuje.

Efektem końcowym projektu nie będzie produkt przeznaczony na sprzedaż, główny cel to rekultywacja ekohydrologiczna dla zbiornika "..", a także opublikowanie raportu oraz broszur i filmów o charakterze informacyjnym z wykonania zadania. Powyższe raporty, filmy oraz broszury informacyjne będą wykorzystywane w celach edukacyjnych dla studentów jak i naukowo-badawczych pracowników.

Wobec powyższego, jeżeli w wyniku realizacji projektu nie ma produktu przeznaczonego na sprzedaż, a efektem końcowym są publikacje, filmy naukowe oraz zrównoważenie ekologiczne zbiornika. Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów służących realizacji projektu, gdyż nie powstaje produkt przeznaczony na sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do doliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizuje projekt pt. "..." współfinansowany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej instrumentu finansowego LIFE + Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska (II komponent tematyczny). Efektem końcowym przedsięwzięcia będzie polepszenie jakości wody w zbiornikach (tekst jedn.: ograniczenie intensywności zakwitów sinicowych, redukcja stężenie toksyn sinicowych) poprzez inwestycje takie jak: adaptacja ekohydrologiczna istniejących zbiorników wodnych, konstrukcja systemu sedymentacyjno-biofiltracyjnego, konstrukcja stref buforowych i mat roślinności pływającej, usunięcie osadów dennych, instalacja systemu monitoringu on-line, instalacja piezometrów. W ramach promocji projektu stworzone zostaną: tablice informacyjne strony internetowej projektu na portalach, raport w języku niespecjalistycznym ("raport laika"), broszury, film informacyjny oraz artykuły o charakterze naukowym/technicznym. Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

Efektem końcowym projektu nie będzie produkt przeznaczony na sprzedaż, główny cel to rekultywacja ekohydrologiczna dla zbiornika a także opublikowanie raportu oraz broszur i filmów o charakterze informacyjnym z wykonania zadania. Powyższe raporty, filmy oraz broszury informacyjne będą wykorzystywane w celach edukacyjnych dla studentów jak i pracowników naukowo-badawczych. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu mają związek wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, projekt będzie związany z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "...", ponieważ efekty projektu mają związek wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-131 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl