IPTPP1/443-80/11-10/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-80/11-10/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP 21 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) i z dnia 16 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu "..." oraz "..." oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 15 kwietnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) i z dnia 16 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, sformułowania pytań oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 października 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie projektów "..." oraz "..." w ramach Programu Operacyjnego kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "..." Poddziałanie 2.1.1 "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach którego dofinansowane były ogólnopolskie projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Na podstawie tych umów Instytucją pośredniczącą jest Minister Pracy i Polityki Społecznej, Instytucją Wdrażającą (Pośredniczącą II stopnia) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Beneficjentem jest Spółka.

Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi (Wnioskodawcy) na realizację Projektu "..." wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej XXX zł. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy wysokości XXX zł. Beneficjentami pomocy są przedsiębiorcy biorący udział w Projekcie i wnoszą wkład prywatny w transzach.

W przypadku projektu "..." wsparcie w formie dotacji wynosi XXX zł, natomiast wkład prywatny Beneficjenta Pomocy (firma SA) w gotówce wynosi XXX zł.

Od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe obłożone zostały stawką VAT w wysokości 23%. W roku 2011 r. planowane łączne wpływy w ramach projektu "..." wyniosą XXX zł, z tego XXX zł będzie stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz 115.755,04 netto (plus VAT 23%) będą stanowiły wpłaty od przedsiębiorców biorących udział w projekcie.

W ramach projektu "..." planowane wpływy ze środków Unii Europejskiej wyniosą XXX zł oraz XXX zł netto (plus VAT 23%) wkład w gotówce.

W piśmie z dnia 13 czerwca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 listopada 2009 Wnioskodawca realizuje dwa projekty dofinansowane ze środków publicznych (w tym 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15% z budżetu państwa):

1)

Pierwszy Projekt: "..." realizowany na podstawie umowy z dnia 27 października 2011 r. z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą) na dofinansowanie Projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "..." - Poddziałanie 2.1.1 "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

W ramach realizacji tego projektu Spółka świadczy usługi szkoleniowe oraz doradztwa indywidualnego (coaching telefoniczny) dla Beneficjentów Pomocy (przedsiębiorców oraz pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw).

Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce (Wnioskodawcy) na realizację Pierwszego Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej XXX zł. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości XXX zł. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z kilkudziesięcioma Beneficjentami Pomocy, których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa na 10 dwudniowych szkoleniach (zjazdach) z zakresu umiejętności menedżerskich oraz jedna godzina doradztwa indywidualnego na osobę (z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich).

Szkolenia realizowane w ramach projektu są szkoleniami ogólnymi menedżerskimi, i poziom dofinansowania szkoleń uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi odpowiednio: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Usługi doradcze realizowane w ramach projektu dofinansowane są w 100%.

Z tytułu podpisanych ze Spółką umów Beneficjenci Pomocy wnoszą wkład własny w formie gotówkowej. Na każdą wpłatę od Beneficjentów Pomocy, Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z obowiązującymi stawkami do końca 2010 r. Spółka stosowała stawkę VAT: "zwolnione", a od 1 stycznia 2011 r., w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje stawkę podstawową VAT (23%).

2)

Projekt "..." realizowany na podstawie umowy z dnia 27.10.2011 z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą) na dofinansowanie Projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki-Działanie 2.1 "..."-Poddziałanie 2.1.1 "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z dwoma Beneficjentami Pomocy (spółkami prawa handlowego - średnie firmy), których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa, doradztwo w formie coachingu indywidualnego dla pracowników w wieku 45+ (jedna godzinę doradztwa na osobę) oraz doradztwo dla Beneficjentów Pomocy w formie opracowania strategii zarządzania wiekiem.

Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce (Wnioskodawcy) na realizację Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej XXX zł, co stanowi 59,8% kosztów ogółem projektu. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości XXX zł, co stanowi 40,2% kosztów projektu ogółem, w tym XXX zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. XXX zł zostanie wniesiona w gotówce.

Na każdą wpłatę od Beneficjentów Pomocy Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami i stawkami do końca 2010 r. Spółka stosowała stawkę VAT: "zwolnione", a od 1 stycznia 2011, w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje stawkę podstawową (23%).

W każdym z projektów faktury VAT wystawiane są na przedsiębiorstwa (Beneficjentów Pomocy), które podpisały umowy z Wnioskodawcą.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektów mają związek z czynnościami opodatkowanymi stawką podstawową VAT. Część wydatków zapłacona została z dotacji rozwojowej (ze środków publicznych) a część z wkładu prywatnego.

W 2011 r. Spółka odlicza w całości podatek VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów i pomniejszyła należny podatek VAT o wyliczoną w ten sposób kwotę.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 lipca 2011 r. Spółka dodaje, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektów "..." oraz "..." są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W ramach ww. projektów Wnioskodawca organizuje szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich, handlowych zasad produkcji w przemyśle farmaceutycznym, informatyczne oraz inne, których celem jest poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Zgodnie z art. 14 Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości Dodanej (Dz. Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1) "usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektów są częściowo dofinansowane ze środków publicznych:

a.

w przypadku projektu "..." (Pierwszy Projekt) całkowita wartość projektu wynosi XXX zł, w tym dofinansowanie ze środków publicznych 1.455.907,63 zł.Udział procentowy dofinansowania poszczególnych kosztów (koszty zarządzania, koszty pośrednie, koszty realizacji szkoleń i koszty usług doradczych) przedstawia się następująco:

* koszty zarządzania oraz koszty pośrednie związane z realizacją projektu dofinansowane są w 100% ze środków publicznych. Koszty zarządzania i pośrednie stanowią 32,23% całkowitej wartości projektu,

* dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń, ze środków publicznych uzależnione jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Koszty realizacji szkoleń stanowią 65,92% całkowitej wartości projektu.

* usługi doradcze związane z realizacją szkoleń dofinansowane są w 50% ze środków publicznych niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Koszty usług doradczych związanych z realizacją szkoleń stanowią 1,85% całkowitej wartości projektu.

W ramach tego projektu Wnioskodawca zawarł umowy szkoleniowe z Beneficjentami Pomocy (przedsiębiorstwami), w których dokładnie sprecyzował wkład prywatny za jednego uczestnika z każdego Przedsiębiorstwa:

* dla dużych przedsiębiorstw wynosi on XXX zł, co stanowi 40% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie XXX zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla dużych firm wynosi 59,75%.

* dla średnich przedsiębiorstw wynosi on XXX zł, co stanowi 30% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie XXX zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla średnich firm wynosi 69,50%.

* dla małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw wynosi on 2.306,65 zł, co stanowi 20% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie XXX zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla małych i mikroprzedsiębiorstw wynosi 79,24%.

b.

w przypadku projektu "..."całkowita wartość projektu wynosi XXX, w tym dotacja rozwojowa (dofinansowanie ze środków publicznych) XXX zł, co stanowi 59,84% kosztów ogółem projektu. Poziom dofinansowania w ramach tego projektu jest taki sam dla wszystkich Beneficjentów Pomocy. Łączny wkład prywatny Beneficjentów Pomocy (jego wielkość jest taka sama dla obu przedsiębiorstw) wynosi XXX zł, co stanowi 40,16% kosztów projektu ogółem, w tym XXX zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. XXX zł zostanie wniesiona w gotówce.

c.

Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę i są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu "...". Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w "...".

d.

Szkolenia realizowane w ramach projektu nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie opisanych w stanie faktycznym szkoleń.

W piśmie z dnia 12 sierpnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku dodano, iż: w przypadku projektu "...":

1.

Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę.

2.

Usługi doradcze są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu "...".

3.

Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową.

4.

Głównym celem świadczonych usług doradczych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w "...".

W ramach projektu "..." dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń ze środków publicznych wynosi 60%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r.):

Czy od 1 stycznia 2011 r. Spółka ma prawo odliczyć w całości podatek VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." i pomniejszyć należny podatek VAT o wyliczoną kwotę.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r.) w związku z tym, że usługi realizowane w ramach ww. projektu opodatkowane są stawką podstawową, Spółka ma prawo odliczać VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu i pomniejszać podatek należny o wyliczoną w ten sposób kwotę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada umożliwia dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach prowadzonej działalności realizuje m.in. projekt pn. "...". Projekt: realizowany jest na podstawie umowy z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu są częściowo dofinansowane ze środków publicznych. Udział procentowy dofinansowania poszczególnych kosztów (koszty zarządzania, koszty pośrednie, koszty realizacji szkoleń i koszty usług doradczych) przedstawia się następująco:

* koszty zarządzania oraz koszty pośrednie związane z realizacją projektu dofinansowane są w 100% ze środków publicznych. Koszty zarządzania i pośrednie stanowią 32,23% całkowitej wartości projektu,

* dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń, ze środków publicznych uzależnione jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Koszty realizacji szkoleń stanowią 65,92% całkowitej wartości projektu.

* usługi doradcze związane z realizacją szkoleń dofinansowane są w 50% ze środków publicznych niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Koszty usług doradczych związanych z realizacją szkoleń stanowią 1,85% całkowitej wartości projektu.

Szkolenia realizowane w ramach projektu nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie opisanych w stanie faktycznym szkoleń.

Wnioskodawca podaje, iż usługi świadczone w ramach ww. projektów są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług.

W ramach ww. projektu Wnioskodawca organizuje szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich oraz inne, których celem jest poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Zgodnie z art. 14 Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości Dodanej (Dz. Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1) "usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu "...". Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w "..".

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia i ściśle z nimi związane usługi doradztwa, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W interpretacji nr IPTPP1/443-80/11-8/ALN, tut. Organ rozstrzygnął, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz ściśle z nimi związane usługi doradztwa dla przedsiębiorców i ich pracowników, w ramach projektu "...", które są dofinansowywane ze środków publicznych w wysokości co najmniej 70% podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), natomiast ww. usługi dla pozostałych przedsiębiorców, tj. których szkolenia nie są dofinansowywane ze środków publicznych w wysokości co najmniej 70% podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 23%.

Mając zatem na uwadze wskazany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia w całości podatku od towarów i usług, bowiem usługa będzie w części objęta zwolnieniem od podatku w trybie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, stąd też Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją szkolenia w części zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Odliczyć bowiem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających podatkowi.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, według ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl przepisu art. 90 ust. 3 ww. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 cyt. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Obrotem natomiast - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast - w myśl art. 2 pkt 22 cytowanej ustawy - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak wynika z konstrukcji cyt. wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną."

Ponadto w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że czynności pozostające poza zakresem działania ustawy nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ww. ustawy, bowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...", jedynie w takim zakresie, w jakim wykonane usługi szkoleniowe i ściśle z nimi związane usługi doradcze będą służyć czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo zauważa się, że w niniejszej interpretacji tut. Organ rozstrzygnął wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." i w części dotyczącej stawki opodatkowania usług szkoleniowych w ramach ww. projektów został rozpatrzony interpretacjami nr IPTPP1/443-80/11-9/ALN i IPTPP1/443-80/11-8/ALN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl