IPTPP1/443-798/12-4/MG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-798/12-4/MG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz prawa do reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną, wpisaną do ewidencji klubów sportowych Starosty. Klub Sportowy powstał w 2009 r. przy Zespole Szkól Ponadpodstawowych. Jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Celem Klubu jest m.in. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły, organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej, a także organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych. Mając na uwadze powyższe, Zarząd Klubu w porozumieniu z Dyrekcją szkoły powziął decyzję o przebudowie znajdującego się na terenie ZSP boiska wielofunkcyjnego na kort tenisowy o powierzchni 483 m2. Wybudowane w 2001 r. boisko nie spełnia obecnie swoich funkcji. Nawierzchnia wykonana z płyt tartanowych, którymi pokryte jest boisko uległa zniszczeniu - poszczególne płyty oddzieliły się od siebie, pofalowały, boisko to nie spełnia wymogów bezpieczeństwa. Ponieważ uczniowie ZSP mają do dyspozycji dwa pełnowymiarowe boiska do gry w piłkę nożną oraz nowoczesne boisko "Orlik", podjęta została decyzja o przebudowie ww. boiska i udostępnienie nowego obiektu - kortu tenisowego. W związku z tym KS opracował wniosek o przyznanie pomocy ze środków unijnych na realizację operacji pn. "...".

Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie zarówno wkładu finansowego, jak i wkładu pracy. Zaplanowano, iż część prac takich jak m.in. demontaż istniejącego podłoża z płyt tartanowych oraz jego wywóz i utylizacja, rozebranie obrzeży betonowych czy nawierzchni z kostki betonowej wykonają członkowie KS-u. Pozostała część prac, takich jak np. wykonanie nawierzchni kortu tenisowego wymaga zlecenia firmie budowlanej.

Gmina, w której znajdować się będzie kort, jest gminą, w której z roku na rok zwiększa się ruch turystyczny, a budowa i udostępnienie kortu tenisowego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na tego typu obiekty, zaś realizacja projektu wpłynie na wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru gminy. Kort udostępniony będzie zarówno dla turystów jak i dla uczniów ZSP oraz mieszkańców gminy.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest w stanie w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na rzecz realizacji operacji zapłacone zostaną na podstawie faktur wystawionych na Klub Sportowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "...", współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.1. w ramach osi IV Leader PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie doprowadzi do tego, że Wnioskodawca będzie w stanie odzyskać podatek VAT. Nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu "..." współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną, wpisaną do ewidencji klubów sportowych Starosty. Klub Sportowy powstał w 2009 r. przy Zespole Szkól Ponadpodstawowych. Jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Celem Klubu jest m.in. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły, organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej, a także organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych. Mając na uwadze powyższe, Zarząd Klubu w porozumieniu z Dyrekcją szkoły powziął decyzję o przebudowie znajdującego się na terenie ZSP boiska wielofunkcyjnego na kort tenisowy o powierzchni 483 m2. Wybudowane w 2001 r. boisko nie spełnia obecnie swoich funkcji. Ponieważ uczniowie ZSP mają do dyspozycji dwa pełnowymiarowe boiska do gry w piłkę nożną oraz nowoczesne boisko "Orlik", podjęta została decyzja o przebudowie ww. boiska i udostępnienie nowego obiektu - kortu tenisowego. W związku z tym KS opracował wniosek o przyznanie pomocy ze środków unijnych na realizację operacji pn. "...".

Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie zarówno wkładu finansowego, jak i wkładu pracy. Zaplanowano, iż część prac takich jak m.in. demontaż istniejącego podłoża z płyt tartanowych oraz jego wywóz i utylizacja, rozebranie obrzeży betonowych czy nawierzchni z kostki betonowej wykonają członkowie KS-u. Pozostała część prac, takich jak np. wykonanie nawierzchni kortu tenisowego wymaga zlecenia firmie budowlanej. Kort udostępniony będzie zarówno dla turystów jak i dla uczniów ZSP oraz mieszkańców gminy. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest w stanie w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na rzecz realizacji operacji zapłacone zostaną na podstawie faktur wystawionych na Klub Sportowy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "...", współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, ponieważ nabyte towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl