IPTPP1/443-790/11-2/MW - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego organizacji ogólnopolskiego festiwalu teatralnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-790/11-2/MW Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego organizacji ogólnopolskiego festiwalu teatralnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pn....

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu pn... jest organizacja wydarzenia o charakterze ponadregionalnym.

Głównym celem projektu Miasta jest budowanie i promocja marki regionalnej, artystycznego krajobrazu województwa dzięki (...) Cel ten zostanie zrealizowany poprzez realizację działań przewidzianych w projekcie.

Przedmiotem projektu jest organizacja Festiwalu edycje 2012 i 2013 - przedsięwzięcia związanego z marketingiem regionalnym (wydarzenia o charakterze ponadregionalnych.

Celem przedsięwzięcia jest ponadto:

* wpisanie w artystyczny wizerunek województwa pochodzących (...),

* prezentacja i promocja twórczości (...) w regionie i w Polsce,

* budowanie tożsamości lokalnej i związku z "małą" ojczyzną w oparciu o ważny element kultury regionu,

* promocja miasta w regionie i poza nim.

Ogólnopolski Festiwal jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym na które składa się cykl przedsięwzięć promujących twórczość (...).

Podczas trwania festiwalu, Miasto zamienia się w wielką scenę teatralną - prezentowane są spektakle, organizowane warsztaty, seminaria poświęcone twórczości Inspiracje teatralne są tematem wiodącym, ale bardzo ważny jest też film - hołd dla (...) oraz poezja, zwłaszcza młodych, której patronuje (...).

Miejskie kina i galerie prezentują nie tylko twórczość słynnych braci, ale też sztukę, która czerpie z tego bogactwa - organizowany jest ogólnopolski konkurs debiutów poetyckich, prezentowane są wystawy grafiki, malarstwa, plakatu.

Wydarzenia zostały zaplanowane tak, aby najlepiej oddać ideę przewodnią, właściwie wykorzystać bogactwo twórczości (...) i co bardzo ważne odnaleźć w niej inspirację. Część wydarzeń jest stałym elementem festiwalu i ugruntowuje jego pozycję, co roku jednak wprowadzane są nowe elementy, które rozbudowują festiwal a docierając do coraz szerszego grona odbiorców wzmacniają jego markę.

W ramach zadania zrealizowanych zostanie szereg działań przyczyniających się do osiągnięcia założonego celu, jak np. prezentacja spektakli teatralnych, widowiska i akcje artystyczne prowadzone pod kierunkiem reżysera, wystawa grafik, plakatów, afiszy i projektów scenograficznych ze spektakli teatralnych wg dramatów (...).

Dodatkowym działaniem stanowiącym o ogromnym bogactwie i potencjale twórczości (...) dla teatru polskiego i europejskiego będzie wystawa grafik, plakatów, afiszy i projektów scenograficznych, konkursy dla uczniów (poetycki, na etiudę filmową), warsztaty, wykłady.

Festiwal odbędzie się jak co roku w pierwszej połowie października 2012 a potem 2013 r.. Jak dotąd odbyły się dwie edycje, trzecia planowana jest na 3 - 10 października 2011. Wydarzenia trwać będą około tygodnia, spodziewana liczba uczestników to łącznie około 10 000 osób.

Realizacja wydarzenia pozwoli wykorzystać wyśmienitą artystyczną markę - (...) i ich twórczość w budowaniu wizerunku regionu, a także przyczyni się do poprawy atrakcyjności miasta.

Znaczenie festiwalu wyraża się w unikatowości jego przekazu. Miejsce też jest szczególne - urodzili się i dorastali słynni twórcy. To miejsce jest źródłem - talentu, inspiracji, wielkości. To z kolei wyróżnia region na tle kraju i umacnia pozycję na kulturowej mapie Polski.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu objęte wnioskiem o dofinansowanie nie będą generowały dochodu.

Interpretacja Indywidualn sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy zostanie wykorzystana jako załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu pod nazwą..., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej III Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie 111.2. Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu....

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest podatnikiem VAT, lecz w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. art. 86 ust. 1 "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn...., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej III Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie 111.2. Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Głównym celem projektu Miasta jest budowanie i promocja marki regionalnej, artystycznego krajobrazu województwa dzięki (...). Ogólnopolski Festiwal jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym na które składa się cykl przedsięwzięć promujących twórczość (...).

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu objęte wnioskiem o dofinansowanie nie będą generowały dochodu.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie więc spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca - nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, ponieważ poniesione wydatki w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe opisane w złożonym wniosku, z którego wprost wynika, że projekt nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl