IPTPP1/443-776/11-3/AK - Prawo do odliczenia przez stację ratownictwa medycznego podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-776/11-3/AK Prawo do odliczenia przez stację ratownictwa medycznego podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stacji Ratownictwa Medycznego, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stacja Ratownictwa Medycznego jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia - głównie ratownictwa medycznego, która jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Zgodnie ze statutem prowadzi również działalność pomocniczą obejmującą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług prowadząc tzw. działalność mieszaną, w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania tej działalności, odrębnie określana jest kwota podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Ponieważ w prowadzonych przez SRM działalnościach nie można jednoznacznie przyporządkować dokonywanych zakupów wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT, odliczenie podatku następuje na podstawie ustalonej na każdy rok proporcji. Ustalony procentowo na 2011 rok i stosowany w tymże roku wskaźnik wynosi 9% (przy ogólnym obrocie 81.782 tys. zł, obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej wynosi 7.647 tys. zł, natomiast obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej 74.135 tys. zł).

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - na realizację projektu pod nazwą "..." - SRM nie odliczy zawartego w realizacji projektu podatku od towarów i usług, gdyż podatek zawarty w zakupie urządzeń jest w całości związany z wykonywaniem usług zwolnionych od opodatkowania - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W obiekcie, nowy agregat prądotwórczy zapewni przede wszystkim ciągłość udzielania świadczeń medycznych, w szczególności w zakresie:

* funkcjonowania izby przyjęć,

* diagnostyki obrazowej RTG i USG,

* stomatologii (w tym w zabiegów stomatologicznych w narkozie osobom niepełnosprawnym),

* poradni chirurgii urazowo - ortopedycznej.

Ponadto, zostanie zapewnione podtrzymanie zasilania energetycznego oraz infrastruktury informatycznej. W obiekcie zlokalizowanym - zamontowanie drugiego z agregatów zapewni nieprzerwaną, całodobową pracę dyspozytorni medycznej pogotowia ratunkowego, a w szczególności podtrzymanie działania infrastruktury informatycznej i łączności systemu wspomagania zarządzania zespołami ratownictwa medycznego. Ponadto, zostanie zapewniona ciągłość techniczna obsługi ambulansów ratownictwa medycznego.

Zakup i montaż nowych agregatów prądotwórczych ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania Stacji Ratownictwa Medycznego, gdyż zaniki dostaw energii elektrycznej, przy braku sprawnego systemu zastępczego, generują zagrożenie nie tylko dla sprawnego działania Zakładu Opieki Zdrowotnej, ale także powodują poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów placówki. Całkowity koszt zadania planowany jest na kwotę 150.000 zł brutto, w tym przewidywany podatek VAT 28.048,78 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obowiązującym w 2011 r. stanie prawnym SRM ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w realizacji projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa ani możliwości do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu, z uwagi na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Całość realizowanego projektu dotyczy bezpośrednio usług zwolnionych na mocy ww. przepisu ustawy.

Podatek od towarów i usług zawarty w realizacji projektu "..." będzie kosztem kwalifikowanym do rozliczenia w programie realizowanym z udziałem środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisanego stanu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowana, jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia - głównie ratownictwa medycznego, która jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19 ustawy.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - na realizację projektu pod nazwą "...". W obiekcie nowy agregat prądotwórczy zapewni przede wszystkim ciągłość udzielania świadczeń medycznych. W obiekcie zlokalizowanym - zamontowanie agregatu zapewni nieprzerwaną, całodobową pracę dyspozytorni medycznej pogotowia ratunkowego. Całkowity koszt zadania planowany jest na kwotę 150.000 zł brutto, w tym przewidywany podatek VAT 28.048,78 zł. Podatek zawarty w zakupie urządzeń jest w całości związany z wykonywaniem usług zwolnionych od opodatkowania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania będą w całości wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupu ww. urządzeń.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupiony sprzęt jest w całości wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl