IPTPP1/443-77/14-2/RG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-77/14-2/RG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych, działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

W dniu 4 maja 2012 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania "..." wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu)"..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jest to jeden projekt pn. "...".

Projekt, który Wnioskodawca chce zrealizować ma na celu wskrzeszenie starej, pięknej tradycji i przeniesienie elementów dawnego święta i jego ludowej obyczajowości na współczesny grunt. Głównym celem Wnioskodawcy jest integracja... społeczności, która w dobie kryzysu relacji międzyludzkich i emigracji zarobkowej potrzebuje wzmocnienia więzi sąsiedzkich i pokoleniowych.

W organizację przedsięwzięcia Wnioskodawca pragnie zaangażować wielu mieszkańców, zarówno młodzież, jak i starsze pokolenie, organizacje lokalne, szkołę oraz działaczy gminnych. Zaktywizowanie tak wielu grup odniesie z pewnością pozytywny skutek w postaci utrwalenia dobrych wzorców działalności lokalnej i zaowocuje w przyszłości kontynuacją współpracy.

"..." to również działanie mające na celu zachowanie własnej tożsamości i wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania. Organizując taką imprezę Wnioskodawca chce ocalić od zapomnienia część spuścizny kulturowej pozostawionej przez dziadków i uświadomić szczególnie młodemu pokoleniu bogatą przeszłość śląskiej ziemi. Wnioskodawca pragnie, by historia za sprawą imprezy zatoczyła niejako "młyńskie koło" i powróciła przypominając o młynarzach i ich młynach mielących niegdyś mąkę nad nurtami rzeki.... Wstęp na imprezę jest wolny od opłat, podczas imprezy Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie będzie prowadzić żadnej działalności dochodowej (sprzedaży).

W ramach projektu zostaną zapłacone: zespół muzyczny, orkiestra dęta, kabaret oraz materiały promocyjne i dekoracje. Nabyte towary i usług: zostaną udokumentowane rachunkami uproszczonymi, jak również fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia Rozwoju Wsi.... Towary i usługi nabyte w ramach projektu "..." będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT. Prace związane z samą organizacją Wnioskodawca wykona samodzielnie w ramach wkładu własnego niepieniężnego.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu, a także w związku z ogółem swojej działalności, Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Rozmiar działalności statutowej Stowarzyszenia jest nieznaczny i nie przekracza kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury lub rachunki będą przedłożone do refundacji.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie jest i nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7 oraz korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 1054 j.t., z późn. zm.), na zasadzie "a contario" Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakup towarów w związku z realizacją operacji (projektu) nie będą służyły czynności opodatkowanej VAT. Ze względu na fakt, iż biesiada jest imprezą niedochodową (nie będą pobierane bilety wstępu), a zakupione materiały promocyjne i dekoracyjne nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Stowarzyszenie nie będzie miało podstaw do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest i nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7 oraz korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych, działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania "..." wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu)"..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jest to jeden projekt pn. "...". Projekt, który Wnioskodawca chce zrealizować ma na celu wskrzeszenie starej, pięknej tradycji i przeniesienie elementów dawnego święta i jego ludowej obyczajowości na współczesny grunt. Głównym celem Wnioskodawcy jest integracja... społeczności, która w dobie kryzysu relacji międzyludzkich i emigracji zarobkowej potrzebuje wzmocnienia więzi sąsiedzkich i pokoleniowych. W organizację przedsięwzięcia Wnioskodawca pragnie zaangażować wielu mieszkańców, zarówno młodzież jak i starsze pokolenie, organizacje lokalne, szkołę oraz działaczy gminnych. Zaktywizowanie tak wielu grup odniesie z pewnością pozytywny skutek w postaci utrwalenia dobrych wzorców działalności lokalnej i zaowocuje w przyszłości kontynuacją współpracy. "..." to również działanie mające na celu zachowanie własnej tożsamości i wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania. Organizując taką imprezę Wnioskodawca chce ocalić od zapomnienia część spuścizny kulturowej pozostawionej nam przez dziadków i uświadomić szczególnie młodemu pokoleniu bogatą przeszłość ziemi. Wstęp na imprezę jest wolny od opłat, podczas imprezy Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie będzie prowadzić żadnej działalności dochodowej (sprzedaży). W ramach projektu zostaną zapłacone: zespół muzyczny, orkiestra dęta, kabaret oraz materiały promocyjne i dekoracje. Nabyte towary i usług: zostaną udokumentowane rachunkami uproszczonymi jak również fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia Rozwoju Wsi.... Towary i usługi nabyte w ramach projektu "..." będą wykorzystana przez stowarzyszenie do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT. Prace związane z samą organizacją wnioskodawca wykona samodzielnie w ramach wkładu własnego niepieniężnego. W związku z realizacją przedmiotowego projektu a także w związku z ogółem swojej działalności Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Rozmiar działalności statutowej Stowarzyszenia jest nieznaczny i nie przekracza kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury lub rachunki będą przedłożone do refundacji.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, ponieważ brak związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "...", ponieważ Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl