IPTPP1/443-761/13-4/MH - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego utworzenia wypożyczalni rowerów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-761/13-4/MH Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego utworzenia wypożyczalni rowerów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 16 grudnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w dniu 27 kwietnia 2011 r. pod numerem.... Stowarzyszenie realizuje cele w zakresie działalności na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, wspierania inicjatyw społecznych, działalności kulturalnej, fizycznej i sportowej, ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w szczególności: wspieranie społecznej aktywności obywateli, ochrona przyrody i krajobrazu, propagowanie turystyki konnej i jeździectwa, promocji zdrowia i zdrowego stylu życia, prowadzenie kursów, szkoleń, imprez kulturalnych oraz innych działań na rzecz dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych, upowszechnianie turystyki, rekreacji i sportu, nauka jazdy konnej, organizowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży, propagowanie turystyki wodnej i wędkarskiej, poprawa infrastruktury na obszarach wiejskich.

28 lutego 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...". W dniu 8 sierpnia 2013 r. podpisano umowę z Samorządem Województwa na realizację projektu. Celem projektu jest utworzenie wypożyczalni rowerów w miejscowości, poprzez zakup rowerów i akcesoriów rowerowych. Projekt przyczyni się do popularyzacji i rozwijania turystyki rowerowej, przede wszystkim w Gminie, jego realizacja stworzy dogodne warunki do uprawiania czynnego wypoczynku. Projekt poszerzy ofertę turystyczną w Gminie.

W ramach realizacji projektu zaplanowano zakup 10 szt. rowerów młodzieżowych i 10 szt. rowerów dla osób dorosłych. Dodatkowo dla zwiększenia bezpieczeństwa planowany jest zakup akcesoriów rowerowych: kaski - 20 szt., oświetlenie - 4 komplety, fotelik dla dziecka montowany na bagażnik - 1 szt., pompki rowerowe - 6 szt., pompka serwisowa - 1 szt. Sprzęt rowerowy będzie udostępniany bezpłatnie, informacja o stworzonej bazie rowerowej zostanie umieszczona na stronie internetowej Stowarzyszenia. Wnioskodawca zakłada, że przy tej ilości sprzętu rowerowego będzie możliwe organizowanie grupowych wycieczek rowerowych dla 5 rodzin z dwojgiem dzieci, z rowerów będzie mógł skorzystać każdy: grupy zorganizowane, osoby indywidualne, mieszkańcy Gminy i turyści.

Planowany projekt jest realizowany w ramach Osi 4 Leader na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców wsi. Zakup sprzętu rowerowego umożliwi jego wielokrotne wykorzystanie podczas organizowanych rajdów, które mają charakter otwarty i bezpłatny dla mieszkańców oraz turystów. Rowery będą udostępniane bezpłatnie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej i w pełni bezpłatnej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej Stowarzyszenia jest działalność bezpłatna.

Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji rajdów rowerowych lub wycieczek rodzinnych. Udział w przewidzianych wydarzeniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną. Faktury VAT dokumentujące zakup rowerów w związku z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na Stowarzyszenie. Wsparcie oferty turystycznej realizowane w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej oraz turystom odwiedzającym region i będzie miało charakter bezpłatny. Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie jest organizacją non-profit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z czym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...". Projekt jest realizowany w ramach Osi 4 Leader na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców wsi. Celem projektu jest utworzenie wypożyczalni rowerów w miejscowości, poprzez zakup rowerów i akcesoriów rowerowych. W ramach realizacji projektu zaplanowano zakup 10 szt. rowerów młodzieżowych i 10 szt. rowerów dla osób dorosłych. Dodatkowo dla zwiększenia bezpieczeństwa planowany jest zakup akcesoriów rowerowych: kaski - 20 szt., oświetlenie - 4 komplety, fotelik dla dziecka montowany na bagażnik - 1 szt., pompki rowerowe - 6 szt., pompka serwisowa - 1 szt. Sprzęt rowerowy będzie udostępniany bezpłatnie, informacja o stworzonej bazie rowerowej zostanie umieszczona na stronie internetowej Stowarzyszenia. Wnioskodawca zakłada, że przy tej ilości sprzętu rowerowego będzie możliwe organizowanie grupowych wycieczek rowerowych dla 5 rodzin z dwojgiem dzieci, z rowerów będzie mógł skorzystać każdy: grupy zorganizowane, osoby indywidualne, mieszkańcy gminy i turyści. Rowery będą udostępniane bezpłatnie. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej Stowarzyszenia jest działalność bezpłatna. Faktury VAT dokumentujące zakup rowerów w związku z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na Zainteresowanego. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji rajdów rowerowych lub wycieczek rodzinnych. Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie jest organizacją non-profit.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji działania są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym działaniem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wynika z wniosku, towary i usługi nabyte w ramach projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 77, poz. 1054.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl