IPTPP1/443-744/11-2/MS - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-744/11-2/MS Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu Sportowego, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, w myśl przepisów o ustawy o podatku od towarów i usług i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT.

Celem statutowym stowarzyszenia jest:

* działanie w celu zachowania i propagowania tradycji i kultury lokalnej, regionalnej, narodowej, ochrony dóbr kultury oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

* prowadzenie placówki wsparcia dziennego - praca wychowawcza, terapeutyczna z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją, ubóstwem, uzależnieniami;

* rozwój kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych;

* wspieranie życiowej i społecznej aktywności środowisk osób niepełnosprawnych, bezdomnych, uzależnionych, starszych, bezdomnych.

W I kwartale 2011 r. Zainteresowany realizując cele statutowe, złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, na realizację operacji z zakresu Małych Projektów "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Dnia 22 czerwca 2011 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji.

Celem projektu jest podnoszenie świadomości społeczności lokalnej oraz rozwijanie jej kreatywności poprzez zachowanie, kultywowanie lokalnych tradycji, obrzędów, obyczajów i zwyczajów już częściowo zapomnianych przez dzisiejszych mieszkańców.

Będzie to możliwe dzięki organizacji warsztatów z zajęciami rękodzielniczymi, muzycznymi i edukacyjnymi. Zostaną zorganizowane wystawy z pracami uczestników oraz przegląd kolęd i pastorałek częściowo już zapomnianych. Projekt ma za zadanie utrwalić lokalne zwyczaje wśród mieszkańców.

Przy realizacji operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu będą zakupione materiały potrzebne do zajęć rękodzielniczych, artykuły spożywcze, materiały biurowe i dyplomy dla uczestników. Za zakupione rzeczy, które będą nabyte w ramach projektu, sprzedawcy wystawią faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy. Zakup usług księgowych również będzie potwierdzony fakturą VAT. Usługi prowadzenia warsztatów, usługa koordynatora projektu, będą to umowy zlecenia z wykonawcami. Przy realizacji projektu będą brać udział także wolontariusze.

Wszystkie koszty kwalifikują się do refundacji w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013. W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Wnioskodawca został zobowiązany do złożenia niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Klub Sportowy może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, zatem nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustaw, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie prowadzi działalności gospodarczej. Złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, na realizację operacji z zakresu Małych Projektów "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Celem projektu jest podnoszenie świadomości społeczności lokalnej oraz rozwijanie jej kreatywności poprzez zachowanie, kultywowanie lokalnych tradycji, obrzędów, obyczajów i zwyczajów już częściowo zapomnianych przez dzisiejszych mieszkańców. W ramach realizacji projektu będą zakupione materiały potrzebne do zajęć rękodzielniczych, artykuły spożywcze, materiały biurowe i dyplomy dla uczestników. Przy realizacji operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Tym samym nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji "..." w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ efekty realizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, a nadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji operacji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl