IPTPP1/443-730/13-4/MW - Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-730/13-4/MW Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją programu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją programu "....".

Wniosek został uzupełniony w dniu 2 grudnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Spółka Akcyjna (w dalszej części wniosku powoływana jako Spółka) jest spółką wchodzącą w skład grupy kapitałowej, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. W Grupie Kapitałowej został zrealizowany program konsolidacji, który objął kilkanaście podmiotów gospodarczych wchodzących w skład Grupy. Celem konsolidacji podmiotów wchodzących w skład Grupy było zwiększenie efektywności jej działań. Wskutek konsolidacji powstała struktura składająca się z 5 Spółek, w której spółka holdingowa, S.A. jest akcjonariuszem czterech spółek (koncernów) prowadzących działalność w zakresie obrotu, dystrybucji, energetyki konwencjonalnej (w tym wydobycia i wytwarzania energii elektrycznej) praz energetyki odnawialnej. Spółki te działają w oparciu o strukturę regionalną w postaci oddziałów lub zakładów. Wyznaczone cztery spółki przejmujące (po jednej z każdego obszaru biznesowego), połączyły się z pozostałymi spółkami funkcjonującymi w tej samej linii biznesowej poprzez przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

Spółka była podmiotem wyznaczonym do konsolidacji obszaru dystrybucji energii elektrycznej. W dniu 31 sierpnia 2010 r. został zrealizowany proces połączenia, w wyniku którego Spółka przejęła 8 spółek dystrybucyjnych.

Spółki te przed połączeniem były samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. W wyniku połączenia straciły osobowość prawną i stały się oddziałami samobilansującymi S.A.

Aktualnie Spółka:

1.

prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest dystrybucja energii elektrycznej,

2.

realizuje powyższą działalność na podstawie taryfy zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu x,

3.

jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

4.

jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,

5.

jest właścicielem rzeczy (nieruchomości, rzeczy ruchomych) oraz praw majątkowych objętych na własność wskutek połączenia przez przejęcie spółek przejmowanych,

6.

korzysta z praw oraz realizuje obowiązki przysługujące na dzień połączenia spółkom przejętym, związane z nabytym mieniem.

Spółka realizuje akcję pt. "...". W ramach akcji Spółka przekazuje "wyprawki szkole" na rzecz dzieci pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. Przedsięwzięcie to wiąże się z ponoszeniem przez Spółkę szeregu wydatków, m.in. na zakup przekazywanych przyborów szkolnych, organizację uroczystości, podczas której następuje wręczenie ww. wyprawek, oprawa medialna przedsięwzięcia.

Akcja prowadzona jest na poziomie wszystkich Oddziałów Spółki w ramach projektu CSR (projekt społecznej odpowiedzialności biznesu).

Zamierzonym celem akcji jest m.in.:

* budowa pożądanych relacji w kontaktach z samorządami lokalnymi - szczególnie w kontekście realizacji Projektu "Y,

* budowa pożądanych relacji w społeczności lokalnej - promocja S.A. jako instytucji przyjaznej swojemu otoczeniu, wspierającej potrzebujących i przeciwdziałającej zagrożeniu wykluczeniem społecznym różnych grup społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci).

W ramach akcji Spółka przekazuje na rzecz dzieci rozpoczynających naukę w szkole tornistry wraz z wyposażeniem. Wartość "wyprawki szkolnej" przekazywanej jednemu dziecku wynosi ok. 120 zł brutto. Podstawowym kryterium wyrobu beneficjentów, jest sytuacja materialna rodziny. W tym zakresie założenia akcji przewidują współpracę z lokalnymi ośrodkami pomocy społecznej, które "biorą na siebie" ustalenie listy dzieci oraz uzyskanie od ich rodziców/opiekunów prawnych potwierdzenia odbioru przekazanych "wyprawek szkolnych". Współpraca, o której mowa odbywa się na podstawie porozumień zawartych z poszczególnymi ośrodkami, a w przypadkach braku możliwości zawarcia porozumienia/umowy - w oparciu o list intencyjny.

Kluczowym, z punktu widzenia Spółki elementem akcji jest oprawa medialna przedsięwzięcia. W tym zakresie Spółka podejmuje działania, których celem jest zapewnienie udziału jak największej liczby mediów oraz jak najszersze rozpowszechnienie informacji o prowadzonej przez nią akcji. Realizacja akcji następuje etapami. W pierwszej kolejności Spółka kieruje zaproszenie do współpracy w poszczególnych miejscowościach./ośrodkach, w tym zaproszenie do współpracy kierowane jest do Prezydenta Miasta, z którego wynika, że celem akcji "..." jest obdarowanie pięćdziesięciorga tegorocznych pierwszoklasistów Miasta wyprawką szkolną. Pismo zawiera informację o planowanym uroczystym wręczeniu wyprawek z udziałem mediów oraz zaproszenie Prezydenta do uczestnictwa w uroczystości. Zaproszenie do współpracy kierowane jest również m.in. do Kierownika Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, w którym wskazano cel projektu tak jak wyżej oraz określono przewidywaną wartość wyprawki szkolnej.

Pismem tym Spółka zwraca się o pomoc w doborze dzieci - beneficjentów, zwracając się o przesłanie ich danych osobowych oraz późniejsze przysłanie potwierdzeń odbioru wyprawek wraz z podpisem rodzica/opiekuna prawnego każdego z obdarowanych dzieci.

Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej akcji wystawione są na S.A.

Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. akcji, związane są z szeroko pojętą promocją oraz reklamą spółki, jako podmiotu przyjaznego lokalnym społecznościom, a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na realizację programu "..." wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, będą stanowić podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia.

Mając na uwadze cele akcji, tj. oprawę medialną, należy stwierdzić, iż przekazanie wyprawek jest jedynie środkiem do realizacji celów, które bynajmniej nie wyrażają się w udzieleniu wsparcia potrzebującym osobom. Cele akcji "Energetyczny Tornister" sprowadzają się do budowania pozytywnego wizerunku Spółki jako przedsiębiorcy. W tym aspekcie z pewnością istnieje związek pomiędzy jej działalnością gospodarczą a wydatkami ponoszonymi na zrealizowanie ww. akcji. W tym kontekście przekazanie dzieciom z ubogich rodzin wyprawek szkolnych jest de facto pretekstem do przeprowadzenia akcji promocyjnej Spółki. Realizacja akcji jest nakierowana na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ma prowadzić do promocji Spółki oraz kreowania jej pozytywnego wizerunku na rynku, co odpowiednio będzie miało pozytywny wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą, w tym warunki współpracy z kontrahentami (a co za tym idzie do powstania obrotu). Uzasadnia to istnienie związku pomiędzy działalnością opodatkowaną Spółki a czynnościami związanymi z realizacją akcji.

Nie bez znaczenia również jest fakt realizacji przedmiotowej akcji w ramach realizacji Projektu "Y". Głównymi założeniami projektu była:

* budowa relacji z Klientem poprzez współpracę z samorządami lokalnymi;

* budowa relacji z Klientem poprzez odpowiedź na potrzeby społeczności lokalnych (CSR);

* budowa wizerunku Spółki jako firmy zaangażowanej w sprawy lokalne;

* budowa wizerunku Spółki jako partnera lokalnej społeczności;

Spółka planowała osiągnąć powyższe cele poprzez następujące zadania:

* uaktualnienie i stworzenie bazy danych samorządów na terenie skonsolidowanych Rejonów....;

* współpraca przy planowaniu ważnych dla Spółki i samorządów inwestycji;

* planowanie i dostosowanie działań CSR do potrzeb lokalnych społeczności i samorządów;

* planowanie i przeprowadzanie działań komunikacyjnych na temat ważnych dla Oddziałów projektów, np. Program naprawczy i inwestycyjny dla Oddziału W., Konsolidacja Oddziałów Ł.;

* współpraca komunikacyjna z samorządami lokalnymi podczas masowych awarii.

W zaistniałym stanie faktycznym nie jest możliwe wskazanie związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Otóż zgodnie z wpisem na stronie www.pozytek.gov.pl nie istnieje jedna uniwersalna definicja zjawiska pod nazwą: społeczna odpowiedzialność biznesu określanego w skrócie jako CSR, dlatego poniżej możemy przytoczyć kilka najczęściej podawanych.

1. Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoim i relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję, a nie koszt.

2. Odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

3. Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami. Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski. Z założenia adaptacja społecznie odpowiedzialnych zachowań jest domeną biznesu, tworzącego na bieżąco relacje ze swymi interesariuszami. Niemniej jednak społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, a więc powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk na rzecz środowiska i społeczeństwa kreowanych przez przedsiębiorstwa".

Mając na uwadze wszystkie powyższe argumenty, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizacje akcji. Jednocześnie spełniła również jedną z przesłanek warunkujących wyłączenie z opodatkowania przekazania wyprawek szkolnych - tj. przekazania na cele związane z działalnością gospodarczą (art. 7 ust. 3 ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl