IPTPP1/443-710/11-2/MW - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją koncertu muzyki dawnej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-710/11-2/MW Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją koncertu muzyki dawnej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją operacji pn.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Towarzystwo jest zarejestrowanym stowarzyszeniem - organizacją pożytku publicznego. Do realizacji zadań statutowych Wnioskodawca pozyskuje środki finansowe z prowadzonej działalności gospodarczej - rozprowadzenie radiowego sygnału internetowego dla społeczności lokalnej w gminach i z tego tytułu uzyskuje przychody, które przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z realizowaną działalnością gospodarczą, a także kosztów związanych z realizacją założonych celów organizacji pożytku publicznego, w tym organizacja koncertów muzyki dawnej (promowanie spuścizny kulturowej małej ojczyzny - muzykaliów).

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT, a także figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Świadczy usługi na rzecz osób fizycznych i osób prawnych - dostarcza drogą radiową sygnał internetowy.

Jest organizacją pożytku publicznego, której celem jest krzewienie kultury, pomoc osobom niepełnosprawnym, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publiczne. Zamierzone cele i działania realizuje w sposób nieodpłatny.

Celem stowarzyszenia jest:

a.

inicjowanie, prowadzenie i wspieranie wszelkiego rodzaju działań kulturalnych, edukacyjnych, pro zdrowotnych, profilaktycznych, rekreacyjnych i ekonomicznych oraz działalności charytatywnej, pomocy społecznej, mających na celu dobro i rozwój mieszkańców, a także środowiska Ziemi...;

b.

rozwój Ziemi... i regionu, w tym różne formy promocji;

c.

upowszechnienie kultury fizycznej i sportu, kultywowanie tradycji i pielęgnowanie zabytków Ziemi...;

d.

podejmowanie działań na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy w regionie oraz aktywnych form zwalczania bezrobocia i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;

e.

udział w przygotowaniu regionu, w tym Gminy do funkcjonowania w Unii Europejskiej;

f.

aktywizacja i wspieranie środowisk młodzieżowych;

g.

podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, pokrzywdzonych, uzależnionych i zagrożonych, w tym rehabilitacja medyczna, zawodowa i społeczna, profilaktyka i przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju uzależnieniom, przemocy i wykluczeniu społecznemu;

h.

promocja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw;

i.

działania na rzecz restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa oraz rozwoju wsi;

j.

wspieranie działań, w tym inwestycji o charakterze publicznym;

k.

podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska;

l.

wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenu Gminy.

Powyższe cele Towarzystwo realizuje poprzez aplikowanie o środki finansowe do instytucji grantodawczych, a także poprzez otrzymane dotacje, darowizny, wpłaty z tytułu 1%, a także z przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej, która pozwala na zabezpieczenie wkładu własnego w realizowanych programach i bieżącą działalność stowarzyszenia.

Stowarzyszenie otrzymało pomoc na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Jako beneficjent projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji operacji pn..., której celem jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej przez promocję lokalnej twórczości - organizacja koncertu muzyki dawnej. Na podstawie przyznanej pomocy Stowarzyszenie będzie ubiegać się o refundację poniesionych kosztów kwalifikowalnych.

Z tytułu realizacji operacji nie pobierane są żadne opłaty. Operacja skierowana jest do wszystkich zainteresowanych muzyką dawną.

W ramach realizacji operacji poniesione wydatki obejmują: honoraria dla wykonawców muzyki dawnej, honorarium dla aktora czytającego poezję dostosowaną do repertuaru muzycznego, transkrypcję utworów, wybór i opracowanie programu do koncertu, opracowanie projektu graficznego plakatu i programu oraz jego wydruk, przygotowanie zaproszeń imiennych oraz ich wysyłka, przygotowanie odpowiedniej scenografii, kolportaż plakatu.

W projekcie koszty kwalifikowalne wykazane są w wartościach brutto zawierającej podatek VAT. W przypadku realizacji tej operacji podatek VAT może zostać uznany jako koszt kwalifikowalny od poniesionych zakupów w sytuacji, gdy nie istnieje prawo do odliczenia go.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawo do odliczenie naliczonego podatku VAT od poniesionych kosztów w ramach realizowanej operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 pn..., której celem jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej przez promocję lokalnej twórczości - organizacja koncertu muzyki dawnej.

Argumentując powyższe, Towarzystwo odnosi się do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, iż prawo do, odliczenia podatku VAT przysługuje podmiotom spełniającym dwa warunki:

* podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT,

* podmiot dokonuje zakupów w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Dokonywane zakupy w ramach powyższej operacji nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych i nie podwyższały wartości sprzedawanych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym stowarzyszeniem - organizacją pożytku publicznego i realizuje zadania statutowe. Stowarzyszenie otrzymało pomoc na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa na realizację operacji pn.... z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Celem ww. założenia jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej przez promocję lokalnej twórczości - organizacja koncertu muzyki dawnej. Z tytułu realizacji operacji nie pobierane są żadne opłaty. Operacja skierowana jest do wszystkich zainteresowanych muzyką dawną. Dokonywane zakupy w ramach powyższej operacji nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych i nie podwyższały wartości sprzedawanych towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca dokonywane zakupy w związku z realizacją ww. projektu nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych działań.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji pn.... w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie dokonywane zakupy w związku z realizacją operacji nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzeniem przyszłym). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile stan sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Stowarzyszenie efektów operacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl