IPTPP1/443-701/14-2/ŻR - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-701/14-2/ŻR Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2014 r. (data wpływu 29 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji operacji pn. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji operacji pn. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie powstało w... r. i działa na mocy ustaw z dnia 7 kwietnia 1989 r.- Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.). Celem działania Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, wspierania inicjatyw społecznych, działalności kulturalnej, fizycznej i sportowej, ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez: organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń, zebrań, organizowanie działalności informacyjnej, wydawniczej i popularyzatorskiej, współdziałanie z administracją samorządową i rządową, a także placówkami naukowymi i badawczymi, współpraca z innymi organizacjami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie realizacji celów, organizowanie imprez promocyjnych, promocje walorów turystyczno-krajobrazowych i dziedzictwa kulturowego Gminy oraz wspieranie rozwoju bazy turystyczno-rekreacyjnej, organizowanie imprez kulturalnych, wspieranie zespołów i grup artystycznych, tworzenie lokalnych izb pamięci.

W dniu 27 listopada 2013 r. Stowarzyszenie złożyło do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania "" wniosek o przyznanie pomocy pt. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, finansowane z PROW 2007-2013. Celem operacji jest zachowanie i wypromowanie lokalnego dziedzictwa historycznego poprzez wyposażenie oraz zainstalowanie monitoringu w Muzeum.

W ramach realizacji operacji zakupione zostaną następujące rzeczy:

* gablota na sztandar przeszklona o wymiarach -220x150x 40 cm 1 szt.

* gablota na sztandar przeszklona o wymiarach - 220x120x40 cm 1 szt.

* gablota na odzież regionalną o wymiarach -170x80x60 cm 3 szt.

* gablota wisząca bardzo delikatna o wymiarach 80x50x20 cm 1 szt.

* gablota narożna łącząca lady ekspozycyjne przeszklona 1 szt.

* półka wisząca narożna o wymiarach 150x60 1 szt.

* półka wisząca do sali twórczości artystycznej o wymiarach 100x60x20 cm 1 szt.

* lady ekspozycyjne o długości 740 cm 8 szt.

oraz

* 6 czujników dymu,

* 6 czujników PIR KX 15 DD,

* 2 sygnalizatory optyczno-akustyczne.

Pomieszczenia, w których zostaną zamontowane meble oraz system monitoringu oznaczone zostaną zgodnie z księgą wizualizacji PROW. Z efektów realizacji operacji będą mogli korzystać nieodpłatnie wszyscy zainteresowani. Ww. działania jak i rezultaty projektu są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane są bezpłatnie beneficjentom. Wnioskodawca, tj. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury nabycia towarów i usług związane z realizowaną operacją wystawione zostaną na Stowarzyszenie. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji oddane będą do nieodpłatnego korzystania oraz nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanymi podatkiem od towarowi usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją operacji pn. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, realizuje operację objętego PROW 2007-2013 Stowarzyszeniu w latach 2013-2015 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących do realizacji ww. operacji zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją operacji pn. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego PROW 2007-2013 Stowarzyszenie nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

1.

beneficjent jest podatnikiem VAT,

2.

zakupione przez beneficjenta towary i usługi są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Stowarzyszenie nie jest uprawnione na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji operacji, tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT w latach 2013-2015 stanowić będzie koszt kwalifikowalny przedmiotowej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż celem działania Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, wspierania inicjatyw społecznych, działalności kulturalnej, fizycznej i sportowej, ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. W ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, finansowane z PROW 2007-2013, Wnioskodawca realizuje w latach 2013 - 2015 operacje pn. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum". Celem operacji jest zachowanie i wypromowanie lokalnego dziedzictwa historycznego poprzez wyposażenie oraz zainstalowanie monitoringu w Muzeum.

W ramach realizacji operacji zakupione zostaną następujące rzeczy:

* gablota na sztandar przeszklona o wymiarach -220x150x 40 cm 1 szt.

* gablota na sztandar przeszklona o wymiarach - 220x120x40 cm 1 szt.

* gablota na odzież regionalną o wymiarach -170x80x60 cm 3 szt.

* gablota wisząca bardzo delikatna o wymiarach 80x50x20 cm 1 szt.

* gablota narożna łącząca lady ekspozycyjne przeszklona 1 szt.

* półka wisząca narożna o wymiarach 150x60 1 szt.

* półka wisząca do sali twórczości artystycznej o wymiarach 100x60x20 cm 1 szt.

* lady ekspozycyjne o długości 740 cm 8 szt.

oraz

* 6 czujników dymu,

* 6 czujników PIR KX 15 DD,

* 2 sygnalizatory optyczno-akustyczne.

Z efektów realizacji operacji będą mogli korzystać nieodpłatnie wszyscy zainteresowani. Ww. działania jak i rezultaty projektu są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane są bezpłatnie beneficjentom. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury nabycia towarów i usług związane z realizowaną operacją wystawione zostaną na Stowarzyszenie. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanymi podatkiem od towarowi usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących do realizacji ww. operacji.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji pn. "Wyposażenie oraz instalacja monitoringu w Muzeum" nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje iż, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl