IPTPP1/443-671/11-4/JM - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-671/11-4/JM Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 25 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w 2011 r. i 2012 r. w związku z realizacją projektu pn. "" w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w 2011 r. i 2012 r. w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem IPPP3/443-1135/11-2/KT z dnia 23 sierpnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, jak również organizacją pożytku publicznego. Swoją działalność opiera na pracy społecznej członków. Celem działania organizacji jest m.in. działalność mająca na celu zapobieganie pożarom, udział w akcjach ratowniczych, informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej, działania na rzecz ochrony środowiska, wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych, organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych, wykonywanie zadań należących do sfery zadań publicznych.

Wnioskodawca działa na podstawie:

* ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.)

* ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.)

* statutu z dnia 6 lutego 2005 r.

* umowy przyznania pomocy Nr w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 na zadanie pn. "".

W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: podniesienie poziomu kultury oraz poprawa jakości życia i zaspokojenie potrzeb kulturalnych i społecznych mieszkańców gminy poprzez przebudowę i remont budynków OSP z przeznaczeniem na świetlice wiejskie w i w.

Do realizacji niniejszego zadania niezbędne jest przeprowadzenie zamówienia zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Procedura przetargowa została przeprowadzona. Został wyłoniony wykonawca, z którym zawarto umowę na wykonanie robót, w której przewidziano termin zakończenia na dzień 31 października 2011 r. Wykonanie robót będzie potwierdzone protokołem odbioru, z którym wykonawca złoży fakturę VAT wystawioną na Wnioskodawcę za wykonane roboty, zgodnie z umową.

Obecnie trwa realizacja zadania. Wykonanie robót budowlanych odbywa się zgodnie z przedmiarem robót tj.:

* rozbiórka istniejącego pokrycia dachu,

* rozbiórka istniejącej więźby dachu,

* roboty murowe i kominowe,

* roboty ciesielskie więźby dachowej,

* pokrycie dachu blachą powlekaną,

* wykonanie montażu stolarki okien i wrót garażowych,

* wykonanie docieplenia ścian i stropu,

* wymiana pokrycia dachu i remont kominów,

* docieplenie stropu,

* remont opaski i utwardzenie nawierzchni komunikacyjnej,

* budowa oczyszczalni ekologicznej.

Po zakończeniu realizacji projektu budynki będą przeznaczone na świetlice wiejskie, gdzie będą odbywały się spotkania, uroczystości czy różnego rodzaju imprezy dla dzieci, młodzieży oraz innych mieszkańców gminy. Wszelkie działania będą oferowane nieodpłatnie.

Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca uzyskał decyzję o pozwoleniu na budowę na ww. zadanie. Ochotnicza Straż Pożarna w jest właścicielem budynku remizy strażackiej oraz posiada zgodę właściciela nieruchomości do dysponowania remizą strażacką w przez okres 7 lat od dnia zakończenia inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją zadania pn. "..." realizowanego w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Wnioskodawcy przysługuje w 2011 r. i 2012 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w związku z realizacją powyższego projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, określonych w art. 5 ustawy, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Określone w art. 86 ust. 1 przepisy ustawy o podatku od towarowi usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

Beneficjent jest podatnikiem podatku VAT,

2.

Zakupione przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przy zaprezentowanym stanie faktycznym dotyczącym Wnioskodawcy powyższe warunki nie będą spełnione.

W związku z powyższym Zainteresowany nie jest uprawniony na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu, tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt którego celem jest podniesienie poziomu kultury oraz poprawa jakości życia i zaspokojenie potrzeb kulturalnych i społecznych mieszkańców gminy poprzez przebudowę i remont budynków OSP z przeznaczeniem na świetlice wiejskie. W drodze przetargu został wyłoniony wykonawca, z którym zawarto umowę na wykonanie robót. Termin przewidziano na dzień 31 października 2011 r. Wykonanie robót polega na: rozbiórce istniejącego pokrycia dachu, rozbiórce istniejącej więźby dachu, robotach murowych i kominowych, robotach ciesielskich więźby dachowej, pokryciu dachu blachą powlekaną, wykonaniu montażu stolarki okien i wrót garażowych, wykonaniu docieplenia ścian i stropu, remoncie opaski i utwardzeniu nawierzchni komunikacyjnej, budowie oczyszczalni ekologicznej. Zainteresowany uzyskał decyzję o pozwoleniu na budowę na ww. projekt. Wnioskodawca jest właścicielem budynku remizy strażackiej w oraz posiada zgodę właściciela nieruchomości do dysponowania remizą strażacką w przez okres 7 lat od dnia zakończenia inwestycji. Po zakończeniu realizacji projektu budynki będą przeznaczone na świetlice wiejskie, gdzie będą odbywały się spotkania, uroczystości czy różnego rodzaju imprezy dla dzieci, młodzieży oraz innych mieszkańców gminy. Wszelkie działania będą oferowane nieodpłatnie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl