IPTPP1/443-67/12-2/MS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-67/12-2/MS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję w ramach projektu "..." w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.

Projekt jest obecnie na etapie finalnej oceny przez stronę szwajcarską. Szacowana wartość projektu - ok. 42.229.079,64 zł, w tym koszty kwalifikowalne 45.229.079,46 zł.

Projekt obejmuje:

1.

działania bezpośrednio związane z procesem inwestycyjnym - usługi związane z demontażem, transportem oraz unieszkodliwianiem odpadów azbestowych;

2.

działania związane z dofinansowaniem do nowych pokryć dachowych dla części najuboższych beneficjentów, w tym przygotowanie i przeprowadzanie procedur przetargowych, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, wyłonienie wykonawców usług.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są przede wszystkim właściciele, zarządcy, użytkownicy obiektów, w których jest wykorzystywany azbest lub terenów (posesji), na których został złożony usunięty azbest, tj. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, jednostki samorządu terytorialnego i spółdzielnie mieszkaniowe z terenu gminy, które przystąpiły do projektu.

W ramach projektu beneficjenci ostateczni mogą ubiegać się o dofinansowanie:

1.

osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe z terenu województwa - do 100%;

2.

jednostki samorządu terytorialnego - do 85%;

3.

spółdzielnie mieszkaniowe z terenu województwa - do 30%.

Do dofinansowania w ramach Projektu kwalifikują się koszty związane z realizacją zadań polegających na:

1.

usunięciu wyrobów zawierających azbest poprzez likwidację pokryć dachowych zawierających azbest na obiektach użyteczności publicznej, do których prawo posiada jednostka samorządu terytorialnego, budynkach mieszkalnych i gospodarczych osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych oraz odbiór (załadunek, transport, rozładunek) i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest;

2.

usunięciu odpadów zawierających azbest zgromadzonych na działkach gruntowych lub usunięciu odpadów zawierających azbest na tzw. "dzikich wysypiskach" pochodzących z demontażu pokryć dachowych z obiektów użyteczności publicznej, budynków mieszkalnych i gospodarczych,

3.

montażu nowych pokryć dachowych dla części najuboższych beneficjentów (osób fizycznych).

Wykonanie powyższych zadań pozostanie przekazane przez Zainteresowanego podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

Wnioskodawcą i beneficjentem projektu jest Zainteresowany. Przepis art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) stanowi, iż Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego. Podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych będzie Urząd. W związku z tym płatnikiem zobowiązań powstałych w wyniku realizacji projektu będzie ww. Urząd i na ten podmiot będą wystawione faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Urząd jest odrębnie od Wnioskodawcy zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ nie prowadzi samodzielnie obsługi finansowo - księgowej i podatkowej, albowiem ta obsługa wykonywana jest właśnie przez Urząd. Planowana inwestycja w żaden sposób nie będzie wykorzystywana do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno w trakcie wykonywania inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa. Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) sejmik województwa uchwala wojewódzkie programy ochrony środowiska sporządzone na podstawie art. 17 Prawa ochrony środowiska przez organ wykonawczy województwa, w celu realizacji polityki ekologicznej państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, istnieje możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją opisanego powyżej projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany nie będzie miał prawa bo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją wspomnianego wyżej projektu.

Wnioskodawca jak i Urząd, w myśl przepisów art. 15 ust. 6 jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacji, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia.

Zamiarem Wnioskodawcy jako podatnika będzie dokonywanie wydatków w ramach czynności polegających na:

1.

usunięciu wyrobów zawierających azbest poprzez likwidacje pokryć dachowych zawierających azbest na obiektach użyteczności publicznej, do których prawo posiada jednostka samorządu terytorialnego, budynkach mieszkalnych i gospodarczych osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych oraz odbiór (załadunek, transport, rozładunek) i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest,

2.

usunięciu odpadów zawierających azbest zgromadzonych na działkach gruntowych lub usunięciu odpadów zawierających azbest na tzw. "dzikich wysypiskach" pochodzących z demontażu pokryć dachowych z obiektów użyteczności publicznej, budynków mieszkalnych i gospodarczych,

3.

montażu nowych pokryć dachowych dla części najuboższych beneficjentów (osób fizycznych).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) od podatku VAT zwolnione są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ocenie Wnioskodawcy realizowany projekt będzie spełniał wskazane powyżej przesłanki.

Zakres realizacji projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Zainteresowanego odrębnymi przepisami prawa. Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 tej ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) sejmik województwa uchwala wojewódzkie programy ochrony środowiska sporządzone na podstawie art. 17 Prawa ochrony środowiska przez organ wykonawczy województwa, w celu realizacji polityki ekologicznej państwa.

Planowana inwestycja w żaden sposób nie będzie wykorzystywana do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno w trakcie wykonywania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. W wyniku zrealizowania opisanej powyżej inwestycji zostaną spełnione cele związane z realizacją programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla terenu województwa na lata 2009-2032, przyjętego przez Sejmik uchwałą z dnia 8 grudnia 2008 r. podjętą na podstawie art. 18 pkt 20 ustawy o samorządzie województwa, art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.). Planowana inwestycja będzie realizowana w ramach projektu "..." w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.

Wskazując na powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją wspomnianego wyżej projektu, gdyż towary i usługi jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Województwo, stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, posiada osobowość prawną.

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 8 ust. 1 ustawy).

Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.

Stosownie do treści art. 45 ust. 1 ww. ustawy, zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) organ wykonawczy województwa, powiatu i gminy, w celu realizacji polityki ekologicznej państwa, sporządza odpowiednio wojewódzkie, powiatowe i gminne programy ochrony środowiska, uwzględniając wymagania, o których mowa w art. 14.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy programy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uchwala odpowiednio sejmik województwa, rada powiatu albo rada gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd marszałkowski nie jest jednostką organizacyjną, o której mowa w ww. art. 8 ustawy o samorządzie województwa. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań województwa oraz jego obsługi techniczno-organizacyjnej. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe województwa i urzędu, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości województwa podmiotowość urzędu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. "..." w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.

Projekt obejmuje:

1.

działania bezpośrednio związane z procesem inwestycyjnym - usługi związane z demontażem, transportem oraz unieszkodliwianiem odpadów azbestowych;

2.

działania związane z dofinansowaniem do nowych pokryć dachowych dla części najuboższych beneficjentów, w tym przygotowanie i przeprowadzanie procedur przetargowych, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, wyłonienie wykonawców usług.

Do dofinansowania w ramach Projektu kwalifikują się koszty związane z realizacją zadań polegających na:

1.

usunięciu wyrobów zawierających azbest poprzez likwidację pokryć dachowych zawierających azbest na obiektach użyteczności publicznej, do których prawo posiada jednostka samorządu terytorialnego, budynkach mieszkalnych i gospodarczych osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych oraz odbiór (załadunek, transport, rozładunek) i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest;

2.

usunięciu odpadów zawierających azbest zgromadzonych na działkach gruntowych lub usunięciu odpadów zawierających azbest na tzw. "dzikich wysypiskach" pochodzących z demontażu pokryć dachowych z obiektów użyteczności publicznej, budynków mieszkalnych i gospodarczych,

3.

montażu nowych pokryć dachowych dla części najuboższych beneficjentów (osób fizycznych).

Wykonanie powyższych zadań pozostanie przekazane przez Wnioskodawcę podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

Płatnikiem zobowiązań powstałych w wyniku realizacji projektu będzie Urząd i na ten podmiot będą wystawione faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Urząd jest odrębnie od Wnioskodawcy zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja w żaden sposób nie będzie wykorzystywana do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno w trakcie wykonywania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Zakres realizacji projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Wnioskodawcę przepisami ustawy o samorządzie województwa

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, planowana inwestycja w żaden sposób nie będzie wykorzystywana do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno w trakcie wykonywania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie będą służyć one czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego jak i własnym stanowisku. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd czy Zainteresowany - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z Urzędem Skarbowym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl