IPTPP1/443-665/14-2/ŻR - Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-665/14-2/ŻR Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 17 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina... jest jednostką samorządu terytorialnego oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od sierpnia 2013 r. W latach 2009 - 2010 Gmina, jako partner projektu, ubiegała się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...". Gmina... zrealizuje zadanie inwestycyjne w ramach projektu, który jest realizowany przez Województwo reprezentowane przez Urząd Marszałkowski oraz 115 jednostek samorządu z województwa. Przedmiotowy projekt jest finansowany ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, przy udziale wkładu własnego Gminy w kwocie niezbędnej do uzupełnienia dofinansowania z EFRR oraz pokrycia wszystkich kosztów niekwalifikowanych związanych z realizacją zadania w Gminie.

Celem projektu jest stworzenie systemu umożliwiającego gromadzenie danych przestrzennych oraz opisowych z obszaru województwa, ich wyszukiwanie, przetwarzanie, przeglądanie, pobieranie, analizowanie oraz uruchomienie usług danych przestrzennych świadczonych drogą elektroniczną. Działanie systemu poprzez internetowe portale mapowe zakłada łatwy dostęp dla mieszkańców i podmiotów zewnętrznych do informacji na temat planowanego zagospodarowania terenu, struktury działek ewidencyjnych, bliskości usług, terenów inwestycyjnych. Serwisy map interaktywnych będą nośnikami informacji z wielu dziedzin: geodezyjnej (ewidencji gruntów i budynków, ulic, infrastruktury technicznej), planowania przestrzennego (obowiązujące i opracowane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego), inwestycji miejskich, pozwoleń na budowę, ochrony środowiska.

W Gminie powstanie stanowisko komputerowe z oprogramowaniem Desktop GIS, zawierające moduły tematyczne i stację graficzną. Projekt zapewnia też usługę wdrożenia systemu SIPW. Na etapie wdrożenia systemu nie będzie można posłużyć się wydrukami z systemu jako urzędowymi dokumentami, informacje w nim zawarte będą służyły do celów poglądowych. W przyszłości nie wyklucza się, że dane z systemu będą podstawą do wydania oficjalnych dokumentów.

Faktury związane z realizacją inwestycji wystawione będą na Gminę.... Pozyskane w ramach projektu urządzenia mają służyć do aktualizacji ogólnie dostępnego portalu z danymi przestrzennymi województwa. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Projekt obejmuje działania niepodlegające opodatkowaniu ze względu na zapewnienie bezpośredniego dostępu do zasobów Systemu Informacji Przestrzennej bez konieczności uzyskiwania danych użytkowników systemu (brak konieczności logowania się w systemie). Jedynymi zbieranymi danymi będzie liczba odsłon zliczana przez system statystyk. Nie są to działania podlegające opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina... NIP.... będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do wyżej wymienionego projektu zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w sytuacji kiedy jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w związku z realizacją wyżej opisanego projektu gdyż Gmina.... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ale Gmina... nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z tym projektem. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Reasumując, Gmina.... nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od sierpnia 2013 r. W latach 2009 - 2010 Gmina, jako partner projektu, ubiegała się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...". Gmina.... zrealizuje zadanie inwestycyjne w ramach projektu, który jest realizowany przez Województwo reprezentowane przez Urząd Marszałkowski oraz 115 jednostek samorządu z województwa. Przedmiotowy projekt jest finansowany ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, przy udziale wkładu własnego Gminy w kwocie niezbędnej do uzupełnienia dofinansowania z EFRR oraz pokrycia wszystkich kosztów niekwalifikowanych związanych z realizacją zadania w Gminie.

Celem projektu jest stworzenie systemu umożliwiającego gromadzenie danych przestrzennych oraz opisowych z obszaru województwa, ich wyszukiwanie, przetwarzanie, przeglądanie, pobieranie, analizowanie oraz uruchomienie usług danych przestrzennych świadczonych drogą elektroniczną. Działanie systemu poprzez internetowe portale mapowe zakłada łatwy dostęp dla mieszkańców i podmiotów zewnętrznych do informacji na temat planowanego zagospodarowania terenu, struktury działek ewidencyjnych, bliskości usług, terenów inwestycyjnych. Serwisy map interaktywnych będą nośnikami informacji z wielu dziedzin: geodezyjnej (ewidencji gruntów i budynków, ulic, infrastruktury technicznej), planowania przestrzennego (obowiązujące i opracowane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego), inwestycji miejskich, pozwoleń na budowę, ochrony środowiska.

W Gminie powstanie stanowisko komputerowe z oprogramowaniem Desktop GIS, zawierające moduły tematyczne i stację graficzną. Projekt zapewnia też usługę wdrożenia systemu SIPW. Na etapie wdrożenia systemu nie będzie można posłużyć się wydrukami z systemu jako urzędowymi dokumentami, informacje w nim zawarte będą służyły do celów poglądowych. W przyszłości nie wyklucza się, że dane z systemu będą podstawą do wydania oficjalnych dokumentów.

Faktury związane z realizacją inwestycji wystawione będą na Wnioskodawcę. Pozyskane w ramach projektu urządzenia mają służyć do aktualizacji ogólnie dostępnego portalu z danymi przestrzennymi województwa. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 18 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt obejmuje działania niepodlegające opodatkowaniu ze względu na zapewnienie bezpośredniego dostępu do zasobów Systemu Informacji Przestrzennej bez konieczności uzyskiwania danych użytkowników systemu (brak konieczności logowania się w systemie). Jedynymi zbieranymi danymi będzie liczba odsłon zliczana przez system statystyk. Nie są to działania podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ustawy ust. 4 wyklucza odliczenie w doniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy pomimo, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT to nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją "....", ponieważ towary i usługi nabywane w ramach jego realizacji - jak wskazał Zainteresowany - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje iż, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl