IPTPP1/443-64/11-4/MW - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskiwania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-64/11-4/MW Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskiwania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewody, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 20 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskiwania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskiwania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013. Ww. wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) celem załatwienia wg właściwości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2011 r. w zakresie upoważnienia do reprezentacji Zainteresowanego oraz doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wydział Finansów i Budżetu Urzędu Wojewódzkiego zwrócił się o wydanie interpretacji podatkowej, w myśl art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tj. z dnia 4 stycznia 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60), dotyczącej odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanych projektów z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, dotyczącego, m.in. podnoszenia kwalifikacji pracowników, zakupu infrastruktury informatycznej, wyposażenia biurowego, materiałów biurowych i eksploatacyjnych na potrzeby pracowników Wydziału Urzędu Wojewódzkiego.

Od 1 stycznia 2011 r., w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego działającego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), Urząd przejął zadania po zlikwidowanym gospodarstwie. W wyniku przejęcia zadań od 1 stycznia 2011 r. Urząd zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług.

Przejęte zadania po byłym gospodarstwie pomocniczym związane są ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z tytułu:

* najmu pomieszczeń,

* dzierżawy stanowisk parkingowych,

* sprzedaży kart RCP,

* zwrotu kosztów stałych związanych z najmem lokali,

* sprzedaży usług motoryzacyjnych (naprawa samochodów), itp.

Urząd w ramach przejętych zadań odzyskuje podatek od towarów i usług z refaktur wystawionych na poszczególne podmioty z tytułu energii elektrycznej, wody, ścieków, centralnego ogrzewania, dostaw gazu, wywozu śmieci oraz kosztów eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem wynajmowanych pomieszczeń. Odzyskiwanie podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie działalności gospodarczej realizowanej w ramach Urzędu Wojewódzkiego, a nie działalności statutowej.

W ramach zadań wymienionych w statucie, na podstawie porozumienia pomiędzy Wojewodą a Ministrem Rozwoju Regionalnego, Wojewoda wykonuje zadania, na których realizację przeznaczono środki finansowe UE na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. UW jest beneficjentem projektów, w ramach których finansowany jest zakup usług (np. usług szkoleniowych, remontowych), zakup materiałów i wyposażenia.

Zgodnie z Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 "Podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy:

a.

został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz

b.

beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT."

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r..

Projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 (POPT), w których Urząd Wojewódzki jest odbiorcą pomocy:

1.

W ramach Osi Priorytetowej 1 Wsparcie zasobów ludzkich, działanie 1.2 Podnoszenie kwalifikacji, realizowane są projekty z POPT, które mają charakter roczny. W ramach tych projektów finansowany jest udział pracowników w studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych oraz doktoranckich, a także kursy językowe, kursy specjalistyczne. Finansowane są również szkolenia i seminaria, w tym koszty delegacji służbowych. Dyrektor Generalny, na podstawie stosownych upoważnień Wojewody, jako odbiorca pomocy składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POPT 2007-2013. Urząd Wojewódzki, jako aparat administracyjny Wojewody, wskazany jest we wniosku o dofinansowanie jako wnioskodawca. Wniosek ten jest częścią zbiorczego wniosku o dofinasowanie składanego przez Departament Instytucji Certyfikującej jako beneficjenta. Stronami decyzji o dofinansowanie realizacji projektu ze środków POPT są Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2007-2013, zwana "Instytucją", reprezentowana przez Dyrektora Departamentu Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz Departament Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, zwany "Beneficjentem", reprezentowany przez Dyrektora Departamentu Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Natomiast Urząd Wojewódzki jest odbiorcą pomocy. W 2011 r. UW realizuje projekt pn.: "X";

2.

W ramach Osi Priorytetowej 2 Wsparcie informatyczne realizacji NSRO; działanie 2.2 Infrastruktura informatyczna, realizowane są projekty z POPT o charakterze rocznym. W ramach tych projektów przewiduje się zakup zestawów komputerowych, laptopów wraz z oprogramowaniem i niezbędnymi licencjami, a także zakup sprzętu informatycznego i teleinformatycznego, w tym m.in. drukarki, urządzenia wielofunkcyjne, kserokopiarki, palmtopy, monitory, skanery, faksy, aparaty telefoniczne, myszki komputerowe, pamięci przenośne. Celem realizacji tych zadań jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemów informatycznych w Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji oraz sprawnego wykonywania powierzonych zadań. Dyrektor Generalny, na podstawie stosownych upoważnień Wojewody, jako odbiorca pomocy składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POPT 2007-2013. Urząd Wojewódzki, jako aparat administracyjny Wojewody, wskazany jest we wniosku o dofinansowanie jako wnioskodawca. Wniosek ten jest częścią zbiorczego wniosku o dofinansowanie składanego przez Departament Instytucji Certyfikującej jako beneficjenta. Stronami decyzji o dofinansowanie realizacji projektów ze środków POPT są Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2007-2013, zwana "Instytucją", reprezentowana przez Dyrektora Departamentu Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz Departament Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, zwany "Beneficjentem", reprezentowany przez Dyrektora Departamentu Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Natomiast Urząd Wojewódzki jest odbiorcą pomocy. W 2011 r. Urząd Wojewódzki realizuje projekt pn.: "Y";

3.

W ramach Osi priorytetowej 3 Wsparcie realizacji operacji funduszy strukturalnych działanie 3.1 Funkcjonowanie instytucji zaangażowanych w realizację NSRO realizowane są projekty z POPT o charakterze rocznym. W ramach tych projektów finansowany jest zakup urządzeń i przedmiotów wyposażenia biurowego, materiałów biurowych i eksploatacyjnych na potrzeby pracowników IPOC, remont pomieszczeń biurowych wykorzystywanych przez pracowników IPOC, a także koszty wyjazdów służbowych oraz koszty związane z organizacją seminariów i spotkań z udziałem pracowników zajmujących się certyfikacją wydatków w ramach NSRO 2007-2013. Ponadto finansowanie kosztów związanych z usługami pocztowymi, dotyczącymi wysyłki korespondencji i materiałów oraz usług telekomunikacyjnych, abonamentów radiowo-telewizyjnych, abonamentów za oprogramowanie, opłat za korzystanie z sieci Internet, kosztów energii elektrycznej, centralnego ogrzewania oraz wody i kosztów odprowadzania ścieków, kosztów konserwacji oraz napraw urządzeń oraz innych kosztów niezbędnych do prawidłowego wykonywania funkcji IPOC. Dyrektor Generalny, na podstawie stosownych upoważnień Wojewody, jako odbiorca pomocy składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POPT 2007-2013. Urząd Wojewódzki, jako aparat administracyjny Wojewody, wskazany jest we wniosku o dofinansowanie jako wnioskodawca. Wniosek ten jest częścią zbiorczego wniosku o dofinansowanie składanego przez Departament Instytucji Certyfikującej jako beneficjenta. Stronami decyzji o dofinansowanie realizacji projektów ze środków POPT są Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2007-2013, zwana "Instytucją", reprezentowana przez Dyrektora Departamentu Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz Departament Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zwany "Beneficjentem" reprezentowany przez Dyrektora Departamentu Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Natomiast Urząd Wojewódzki jest odbiorcą pomocy. W 2011 r. Urząd Wojewódzki realizuje projekt pn.: "Z";

4.

W ramach Osi priorytetowej 4 Komunikacja i promocja, działanie 4.2 Wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami procesu realizacji NSRO, realizowane są projekty z POPT o charakterze rocznym. Celem tych projektów jest wspomaganie przepływu oraz wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy uczestnikami procesu realizacji NSRO. Cel ten jest osiągnięty poprzez organizację spotkań i konferencji, tj., stworzenie platformy wymiany doświadczeń w zakresie procesów związanych z zarządzaniem, wdrażaniem, kontrolą, certyfikacją Regionalnego Programu Operacyjnego. W ramach ww. spotkań będą finansowane m.in. usługi cateringowe, noclegowe oraz materiały informacyjne dla instytucji w nich uczestniczących. Dyrektor Generalny, na podstawie stosownych upoważnień Wojewody, jako odbiorca pomocy składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POPT 2007-2013. Urząd Wojewódzki, jako aparat administracyjny Wojewody, wskazany jest we wniosku o dofinansowanie jako wnioskodawca. Wniosek ten jest częścią zbiorczego wniosku o dofinansowanie, składanego przez Departament Instytucji Certyfikującej jako beneficjenta. Stronami decyzji o dofinansowanie realizacji projektu ze środków POPT są Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2007-2013, zwana "Instytucją", reprezentowana przez Dyrektora Departamentu Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz Departament Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, zwany "Beneficjentem", reprezentowany przez Dyrektora Departamentu Instytucji Certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Natomiast Urząd Wojewódzki jest odbiorcą pomocy. W 2011 r. Urząd Wojewódzki realizuje projekt pn.: "W."

5.

Ponadto w ramach Osi priorytetowej 1 Wsparcie zasobów ludzkich, działanie 1.1 Wsparcie zatrudnienia, Urząd Wojewódzki realizuje projekty związane z finansowaniem kosztów zatrudnienia pracowników IPOC w Urzędzie Wojewódzkim, dla których jest beneficjentem. W ramach tych projektów finansowana jest płaca zasadnicza wraz z kwalifikowalnymi elementami wynagrodzeń, tj. dodatek stażowy, dodatek służby cywilnej, nagrody, wynagrodzenie chorobowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne, składka na Fundusz Pracy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i fundusze pozaubezpieczeniowe osób zatrudnionych do realizacji zadań Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji. Dyrektor Generalny, na podstawie stosownych upoważnień Wojewody, jako beneficjent składa wniosek o dofinasowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POPT 2007-2013. Stronami porozumienia są Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2007-2013, zwana "Instytucją", reprezentowana przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz Wojewoda - Instytucja Pośrednicząca w Certyfikacji dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, zwany "Beneficjentem". W 2011 r. Urząd Wojewódzki będzie realizował projekt pn.: "F".

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektów będą służyły Wojewodzie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Zakupione towary i usługi przeznaczone są wyłącznie na potrzeby pracowników wykonujących zadania związane z certyfikacją wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Towary i usługi nie będą odsprzedawane i nie będą generowały przychodów.

W przypadku projektów wymienionych w pkt 1, 2, 3 i 4, dotyczących zakupu towarów bądź usług, faktury będą wystawiane na Urząd Wojewódzki. Natomiast w przypadku wydatków wymienionych w pkt 1 związanych z realizacją indywidualnego programu rozwoju zawodowego pracownika, tj.: kursy językowe, specjalistyczne, studia doktoranckie, podyplomowe, magisterskie finansowane w ramach projektu - płatnikiem jest pracownik i to na niego wystawiona jest faktura. Zwrot kosztów poniesionych przez pracownika w związku z wybraną formą indywidualnego podnoszenia kwalifikacji odbywa się wówczas na zasadzie refundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy beneficjent ma prawo do odzyskiwania podatku od towarów i usług od realizowanego Programu Operacyjnego "Pomoc Techniczna".

Zdaniem Wnioskodawcy, za podatników VAT nie uznaje się organów władzy państwowej, w tym urzędów obsługujących te organy. Urząd realizuje w głównej mierze nałożone zadania statutowe, w tym finansowane ze środków UE oraz w niewielkim zakresie świadczy usługi z tytułu najmu i dzierżawy. Świadczone usługi najmu i dzierżawy nie są związane z działalnością statutową Urzędu, w szczególności z realizowanymi projektami POPT. W związku z powyższym projekty, których beneficjentem jest UW, nie generują przychodu z tym związanego. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odzyskiwania zapłaconego podatku od towarów i usług. Zatem koszt poniesionego VAT powinien być w całości kwalifikowalny. Urząd ma prawo do częściowego odliczania podatku naliczonego, ale wyłącznie od wyodrębnionej działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą świadczonych usług. Biorąc pod uwagę fakt, iż projekty z POPT nie generują przychodów, Wnioskodawca prosi o interpretację czy istnieje możliwość odzyskiwania podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów, usług i dostaw finansowanych ze środków Programu Operacyjnego "Pomoc Techniczna".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206 z późn. zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań wymienionych w statucie, na podstawie porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą, a Ministrem Rozwoju Regionalnego, Wnioskodawca będzie realizował projekty z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, finansowane ze środków UE. Projekty powyższe nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowych projektów Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskiwania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

W świetle art. 13 ww. ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.

Tak więc to wojewoda jest podmiotem uprawnionym do działania na terenie województwa w zakresie realizowanych zadań. Urząd wojewódzki jest aparatem obsługującym wojewodę.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie porozumienia pomiędzy Wojewodą a Ministrem Rozwoju Regionalnego, Wojewoda wykonuje zadania - projekty w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, na realizację których przeznaczono środki finansowe UE. Beneficjentem projektów jest Urząd Wojewódzki, jako aparat administracyjny Wojewody.

Wobec powyższego tut. Organ dokonał niniejszego rozstrzygnięcia, biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Wojewody i Urzędu Wojewódzkiego, działającego w imieniu i na rzecz Wojewody.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd Wojewódzki czy Wojewoda - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z właściwym urzędem skarbowym.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydawania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl