IPTPP1/443-632/11-4/JM - Obowiązek rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-632/11-4/JM Obowiązek rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu "..." - jest nieprawidłowe

* obowiązku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu "..." oraz obowiązku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz prawa do reprezentacji Wnioskodawcy przed tut. Organem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Wspólnotą (dalej: Wnioskodawca lub Wspólnota), zrzeszającą właścicieli lokali znajdujących się w budynku położonym przy ul. (dalej Budynek). Budynek ten jest budynkiem mieszkalnym, sklasyfikowanym do działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych "Budynki mieszkalne".

Budynek składa się z lokali mieszkalnych, użytkowych oraz pomieszczeń wspólnych. Budynek wpisany został do gminnej ewidencji zabytków miasta.

Wnioskodawca planuje wystąpić z wnioskiem o włączenie Wspólnoty do projektu "..." (dalej: Projekt). Konkurs na wybór partnera (dalej: Partner) do Projektu ogłoszony został przez Urząd Miasta. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wspólnota wystąpi we wniosku o dofinansowanie prac budowlano-remontowych planowanych na nieruchomości położonej przy ul. Zakres tych prac obejmie w szczególności:

* piwnicę budynku, stanowiącą pomieszczenie wspólne,

* poddasze budynku, stanowiące pomieszczenie wspólne (stworzenie peronu windy),

* klatkę boczną budynku, stanowiącą pomieszczenie wspólne (naprawy tynkarskie i malowanie),

* klatkę główną budynku, stanowiącą pomieszczenie wspólne (ukrycie instalacji pod tynkiem, naprawy tynkarskie i malowanie, naprawa schodów, odnowienie balustrady i poręczy, wymiana oświetlenia, renowacja przedsionka, budowa biegu schodów do piwnicy),

* elewację budynku (ukrycie instalacji pod tynkiem, naprawy tynkarskie, naprawa tarasów I i IV piętra, obróbki blacharskie - rury, rynny, gzymsy, parapety; naprawa/wymiana balustrad tarasów i balkonów, odtworzenie krat w oknach piwnicznych, renowacja/uzupełnienie rolet wszystkich okien parteru, oświetlenie elewacji),

* dach budynku,

* wymianę stolarki drzwiowej i okiennej części wspólnych budynku,

* wymianę dźwigu (windy) oraz przedłużenie szybu dźwigowego i stworzenie przystanku windy dla piwnicy i dla poddasza w celu umożliwienia dostępu za pomocą dźwigu do pomieszczeń piwnicy i poddasza,

* wymianę, modernizację i uzupełnienie instalacji elektrycznej w częściach wspólnych budynku,

* wymianę części instalacji sanitarnej w częściach wspólnych budynku,

* założenie wentylacji w piwnicy budynku,

* montaż instalacji monitoringu budynku, bramy i furtki,

* montaż instalacji odgromowej,

* wykonanie szeregu zabezpieczeń przeciwpożarowych i instalację systemu przeciwpożarowego.

Piwnica budynku zostanie przebudowana. Część piwnicy zostanie zaadaptowana do stworzenia strefy rekreacji dla właścicieli i użytkowników lokali znajdujących się w budynku. Strefa rekreacji składać będzie się z sali do ćwiczeń, sauny, sanitariatów i natrysków, sali do masażu, pomieszczenia socjalnego dla instruktora rekreacji. Ponadto, w piwnicy powstanie pomieszczenie porządkowe dla dozorcy oraz peron windy. W pozostałej części w piwnicy wykonane zostaną prace mające na celu uporządkowanie i odnowienie komórek lokatorskich, uporządkowanie oraz wykonanie instalacji wentylacji, oraz inne pomniejsze prace (wstawienie okien wentylowanych, odnowienie krat itp.). Wspólnota nie będzie udostępniać strefy rekreacji dla osób innych niż właściciele oraz osoby korzystające z lokali mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w budynku. W związku z renowacją i adaptacją piwnicy Wspólnota zatrudni na umowę o pracę (będzie pracodawcą) dozorcę oraz instruktora rekreacji.

W ramach realizacji prac Wspólnota będzie nabywać towary i usługi od podmiotów zewnętrznych.

Opisane powyżej prace zostaną zrealizowane tylko w przypadku wyboru Wspólnoty przez Urząd Miasta jako Partnera do realizacji Projektu. W takim przypadku wydatki na realizację prac zaproponowanych przez Wspólnotę zostaną dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego do wysokości 50% kosztów kwalifikowanych. Pozostałą część wydatków Wspólnota pokryje z własnych środków finansowych pochodzących ze składek na fundusz remontowy oraz kredytów.

Wspólnota w chwili obecnej nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny bądź zwolniony.

Wnioskodawca na moment składania wniosku o udzielenie interpretacji nie wykonywał działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).

Wnioskodawca takiej działalności nie wykonuje również w chwili obecnej. Zatem przepis art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie ma w chwili obecnej do niego zastosowania.

Mienie powstałe w związku z realizacja projektu opisanego we wniosku nie będzie - zdaniem Wspólnoty - wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku od towarów i usług. Mienie to stanowić będzie część nieruchomości wspólnej, która wykorzystywana będzie na potrzeby członków Wspólnoty w sposób opisany we wniosku o udzielenie interpretacji. W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, czynności związane z wykorzystaniem tego mienia pozostaną poza zakresem ustawy o VAT.

Strefa rekreacji udostępniana będzie zarówno właścicielom, jak i użytkownikom lokali.

Wnioskodawca planuje wprowadzić system odpłatności, przy czym zostanie on skalkulowany w ten sposób, aby kwoty uzyskane przez Wspólnotę odpowiadały rzeczywistym kosztom eksploatacji strefy rekreacji. Korzystanie ze strefy rekreacji będzie możliwe za pomocą odpowiedniego identyfikatora. Identyfikatory nie będą wydawane osobom nie będącym właścicielami bądź użytkownikami lokali.

Na chwilę obecną Wnioskodawca nie świadczy i nie świadczył wcześniej usług najmu lokali użytkowych, ani też żadnych innych usług.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wspólnota, nabywając towary i usługi od podmiotów zewnętrznych w celu realizacji prac budowlano - montażowych w ramach Projektu, nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy tych towarów i usług z uwagi na brak związku tych zakupów z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu w ramach Projektu, Wspólnota będzie miała obowiązek dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

3.

Czy w przypadku udzielenia przeczącej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wspólnota, nabywając towary i usługi od podmiotów zewnętrznych w celu realizacji prac budowlano - montażowych w ramach Projektu, nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy tych towarów i usług - jeżeli przewidywana przez Wspólnotę wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł, a Wspólnota nie zrezygnuje ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług od podmiotów zewnętrznych w celu realizacji prac budowlano - montażowych w ramach Projektu z uwagi na brak związku dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Konsekwentnie, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i tylko w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z ust. 2 tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów wskazać należy, że Wspólnota potencjalnie mogłaby być podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, jeśli wykonywałaby samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.; dalej: ustawa o własności lokali), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

W orzecznictwie sądów powszechnych i administracyjnych przyjmuje się, że wspólnota mieszkaniowa jest podmiotem prawa cywilnego (ułomna osoba prawna, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania "dla siebie" - do własnego majątku (tak m.in. w uchwale 7 sędziów Sądu Najwyższego z 21 grudnia 2007 r., sygn. III CZP 65/07, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 września 2010 r., sygn. I FSK 742/10 czy w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 6 grudnia 2010 r., sygn. III SA/GI 2152/10). Podkreślić należy jednak, że podmiotowość prawna wspólnoty mieszkaniowej dotyczy jedynie praw i obowiązków związanych z zarządzaniem nieruchomością wspólną. Konsekwentnie, w przypadku nabywania usług w zakresie zarządzania nieruchomością wspólną wspólnota mieszkaniowa, a więc także Wnioskodawca, działa we własnym imieniu i na swoją rzecz jako jednostka organizacyjna odrębna od właścicieli. W tym zakresie Wspólnota nie może zatem świadczyć usług na rzecz właścicieli lokali, będących członkami Wspólnoty, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (tak również w wyroku NSA z 16 września 2010 r., sygn. I FSK 742/10).

W celu odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku należy zatem określić zakres czynności traktowanych jako zarządzanie nieruchomością wspólną (zakres tych czynności wyznacza zakres zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę "dla siebie", a nie dla członków Wspólnoty).

W tym celu trzeba przywołać treść art. 14 ustawy o własności lokali, zgodnie z którym na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Katalog powyższy jest katalogiem otwartym i nie ogranicza zakresu kosztów, a idąc dalej - także zakresu czynności, które związane są z zarządem nieruchomością wspólną. Należy zwrócić także uwagę na art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali, zgodnie z którym pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.

Zatem do kosztów zarządu nieruchomością wspólną należy zaliczyć także koszty związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Z całą pewnością w przypadku ponoszenia wydatków związanych z zarządem nieruchomością wspólną Wspólnota działa we własnym imieniu i na swoją rzecz. W tym zakresie nie może być zatem mowy o wykonywaniu czynności opodatkowanych, w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, na rzecz członków Wspólnoty, co mogłoby uzasadniać możliwość odliczenia przez Wspólnotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od podmiotów zewnętrznych, świadczących usługi w zakresie wchodzącym w zarząd nieruchomością wspólną. Biorąc pod uwagę wskazany przez Wnioskodawcę zakres planowanych prac w ramach Projektu uznać należy, ze prace te dotyczyć będą tylko i wyłącznie części wspólnych budynku, a zatem związane będą z zarządem nieruchomością wspólną. Stanowisko to pozostaje aktualne także w odniesieniu do prac prowadzonych na tarasach, stanowiących własność poszczególnych członków Wspólnoty, jako, że prace te mają na celu zatrzymanie procesu degradacji elewacji kondygnacji (wywołanego złym stanem budowlanym tarasów), które znajdują się poniżej tarasów.

Konsekwentnie, uznać należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od podmiotów zewnętrznych, realizujących na zlecenie Wspólnoty prace budowlano-montażowe w ramach Projektu - z uwagi na brak związku nabywanych usług i towarów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota nie będzie miała obowiązku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w związku z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu w ramach Projektu.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Zatem obowiązek rejestracyjny dotyczy podatników, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, wykonujących czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w odniesieniu do pytania nr 1 uznać należy, że w stosunku do Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek rejestracyjny, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 3.

Zdaniem Wspólnoty, w przypadku udzielenia przeczącej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług od podmiotów zewnętrznych w celu realizacji prac budowlano - montażowych w budynku i na nieruchomości położonej przy ul., jeżeli przewidywana wartość dokonywanej przez Wspólnotę sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z ust. 9 tego przepisu, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ustawa o VAT przewiduje możliwość rezygnacji z powyższego zwolnienia. Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 4, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym ze w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Odnosząc powyższe przepisy do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku uznać należy, że - w przypadku udzielenia przeczącej odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 - Wspólnota będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, jeżeli przewidywana przez Wspólnotę, wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł. Jednocześnie, zwolnienie będzie mieć zastosowanie, jeśli Wspólnota nie zrezygnuje ze zwolnienia w trybie opisanym w art. 113 ust. 4 ustawy o VAT.

Konsekwencją zwolnienia Wspólnoty od podatku od towarów i usług będzie brak możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług od podmiotów zewnętrznych w celu realizacji prac budowlano - montażowych w ramach Projektu. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego możliwe jest tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jedynie tytułem uzupełnienia należy wskazać, że w przypadku korzystania przez Wspólnotę z powyższego zwolnienia, Wspólnota nie będzie zobowiązana do dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Dokonanie rejestracji w przypadku podatników zwolnionych na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT stanowi bowiem, zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, jedynie możliwość, a nie obowiązek dla podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu;

* prawidłowe - w części dotyczącej obowiązku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i nie podlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest wspólnotą mieszkaniową zrzeszającą właścicieli lokali znajdujących się w budynku położonym przy ul. Wnioskodawca planuje wystąpić z wnioskiem o włączenie Wspólnoty do projektu "...". Konkurs na wybór partnera (dalej: Partner) do Projektu ogłoszony został przez Urząd Miasta Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wspólnota wystąpi we wniosku o dofinansowanie prac budowlano-remontowych planowanych na nieruchomości położonej przy ul. Zakres tych prac obejmie w szczególności: piwnicę budynku, stanowiącą pomieszczenie wspólne, poddasze budynku, stanowiące pomieszczenie wspólne (stworzenie peronu windy), klatkę boczną budynku, stanowiącą pomieszczenie wspólne (naprawy tynkarskie i malowanie), klatkę główną budynku, stanowiącą pomieszczenie wspólne (ukrycie instalacji pod tynkiem, naprawy tynkarskie i malowanie, naprawa schodów, odnowienie balustrady i poręczy, wymiana oświetlenia, renowacja przedsionka, budowa biegu schodów do piwnicy), elewację budynku (ukrycie instalacji pod tynkiem, naprawy tynkarskie, naprawa tarasów I i IV piętra, obróbki blacharskie - rury, rynny, gzymsy, parapety; naprawa/wymiana balustrad tarasów i balkonów, odtworzenie krat w oknach piwnicznych, renowacja/uzupełnienie rolet wszystkich okien parteru, oświetlenie elewacji), dach budynku, wymianę stolarki drzwiowej i okiennej części wspólnych budynku, wymianę dźwigu (windy) oraz przedłużenie szybu dźwigowego i stworzenie przystanku windy dla piwnicy i dla poddasza w celu umożliwienia dostępu za pomocą dźwigu do pomieszczeń piwnicy i poddasza, wymianę, modernizację i uzupełnienie instalacji elektrycznej w częściach wspólnych budynku, wymianę części instalacji sanitarnej w częściach wspólnych budynku, założenie wentylacji w piwnicy budynku, montaż instalacji monitoringu budynku, bramy i furtki, montaż instalacji odgromowej, wykonanie szeregu zabezpieczeń przeciwpożarowych i instalację systemu przeciwpożarowego. Piwnica budynku zostanie przebudowana. Część piwnicy zostanie zaadaptowana do stworzenia strefy rekreacji dla właścicieli i użytkowników lokali znajdujących się w budynku. Strefa rekreacji składać będzie się z sali do ćwiczeń, sauny, sanitariatów i natrysków, sali do masażu, pomieszczenia socjalnego dla instruktora rekreacji. Ponadto, w piwnicy powstanie pomieszczenie porządkowe dla dozorcy oraz peron windy. W pozostałej części w piwnicy wykonane zostaną prace mające na celu uporządkowanie i odnowienie komórek lokatorskich, uporządkowanie oraz wykonanie instalacji wentylacji, oraz inne pomniejsze prace (wstawienie okien wentylowanych, odnowienie krat itp.). Wspólnota nie będzie udostępniać strefy rekreacji dla osób innych niż właściciele oraz osoby korzystające z lokali mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w budynku. W związku z renowacją i adaptacją piwnicy Wspólnota zatrudni na umowę o pracę (będzie pracodawcą) dozorcę oraz instruktora rekreacji. Mienie powstałe w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku nie będzie - zdaniem Wspólnoty - wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku od towarów i usług. Mienie to stanowić będzie część nieruchomości wspólnej, która wykorzystywana będzie na potrzeby członków Wspólnoty w sposób opisany we wniosku. Strefa rekreacji udostępniana będzie zarówno właścicielom, jak i użytkownikom lokali. Wnioskodawca planuje wprowadzić system odpłatności, przy czym zostanie on skalkulowany w ten sposób, aby kwoty uzyskane przez Wspólnotę odpowiadały rzeczywistym kosztom eksploatacji strefy rekreacji. Korzystanie ze strefy rekreacji będzie możliwe za pomocą odpowiedniego identyfikatora. Identyfikatory nie będą wydawane osobom nie będącym właścicielami bądź użytkownikami lokali. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie świadczy i nie świadczył wcześniej usług najmu lokali użytkowych, ani też żadnych innych usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawą prawną funkcjonowania wspólnot jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Wspólnota mieszkaniowa działa w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych mających udziały w nieruchomości wspólnej.

Artykuł 13 ust. 1 ustawy o własności lokali stanowi, że właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ww. ustawy na żądanie zarządu właściciel lokalu jest obowiązany zezwalać na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje. W zakresie obciążeń finansowych właściciela lokalu będącego członkiem wspólnoty wyróżnia się dwie kategorie wydatków, tj. koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu.

Stosownie do z art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 tej ustawy należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.

Drugi rodzaj wydatków ponoszonych przez właścicieli lokali, to wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali, głównie koszty zużytej przez właściciela energii cieplnej oraz wody i wywozu nieczystości.

Zgodnie z art. 17 ustawy za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.

Artykuł 18 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. Ponadto, na gruncie ustawy o własności lokali należy rozróżnić pojęcia zarządu i zarządcy. O zarządzie mówimy w przypadku, gdy mamy na myśli organ wspólnoty, a o zarządcy w przypadku, gdy zarządzanie (administrowanie) nieruchomością wspólną zostało powierzone osobie fizycznej lub prawnej. Mając na uwadze powyższe należy jednoznacznie stwierdzić, że wspólnota mieszkaniowa stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w powołanej wyżej ustawie o własności lokali.

Czynności zarządzania nieruchomością, wykonywane są przez zarząd Wspólnoty wyłącznie na jej rzecz i w jej imieniu, czyli dla zaspokojenia własnych potrzeb. W przypadku odpłatnego udostępnienia właścicielom i użytkownikom lokali strefy rekreacji, stanowiącej infrastrukturę budynku/osiedla - czynności te nie kwalifikują się do uznania ich jako czynności zwykłego zarządu w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali, wobec czego będą stanowiły obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji odpłatne udostępnienie mieszkańcom i użytkownikom lokali strefy rekreacji stanowi odpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż efekty przedmiotowego projektu tj. wyremontowany budynek Wnioskodawca będzie wykorzystywał zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu - utrzymanie części wspólnej nieruchomości (cele mieszkalne), jak i czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, jednakże nie z powodu braku związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, lecz z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." należało uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie związane z rejestracją podatników reguluje art. 96 ustawy. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Artykuł 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości.

Zauważyć należy, iż na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nie posiadających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją każdego podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty. Istnieją jednak pewne przesłanki negatywne, które uniemożliwiają podatnikowi skorzystania z tego prawa.

Przepis art. 113 ust. 13 ustawy wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez podatników, którzy świadczą pewne rodzaje usług. W tym przypadku podatnik od samego początku, od pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem VAT obowiązany jest dokonać rejestracji we właściwym urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się jednak w katalogu usług z art. 113 ust. 13 ustawy, to jest katalogu usług, w stosunku do których świadczący je podatnik nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do określonej wysokości sprzedaży.

Reasumując, jeśli wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczy kwoty określonej w ust. 1 art. 113 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Ponadto tut. Organ zauważa, iż w sytuacji zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika czynnego podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmian legislacyjnych lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto należy podkreślić, iż w zakresie pytania, dotyczącego zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% przez podmioty, które będą świadczyć usługi na rzecz Wspólnoty w celu realizacji przez Wspólnotę prac budowlano - montażowych w ramach Projektu, zostało wydane postanowienie znak IPTPP1/443-632/11-5/JM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl