IPTPP1/443-631/12-2/IG - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-631/12-2/IG Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pt. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pt. "...."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt pod tytułem "...." i w związku z tym projektem ubiega się o dofinansowanie w ramach III osi priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Projekt dotyczy budowy infrastruktury technicznej, która będzie stanowić uzbrojenie terenów inwestycyjnych w mieście, terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa.

Głównym celem projektu jest aktywizacja obszaru miejskiego w oraz poprawa atrakcyjności inwestycyjnej jako czynnik wpływający na ekonomiczny rozwój miasta.

Zakres rzeczowy projektu zakłada uzbrojenie terenów inwestycyjnych poprzez budowę:

1.

Ulicy.... o dł. 363,33 m,

Budowę drogi zaprojektowano w pasie terenu przeznaczonego pod drogę oraz istniejące zagospodarowanie pasa drogowego i terenu przyległego. Wszystkie elementy projektowanej budowy drogi (jezdnia i pobocza) mieszczą się w granicach istniejącego pasa drogowego.

W profilu podłużnym, na odcinku od k.m. 0+000 do k.m. 0+363,33 projektowana droga zostanie wyniesiona powyżej istniejącego terenu około 15 cm. Nie spowoduje to istotnych zmian

ukształtowania wysokościowego przyległego terenu.

W przekroju poprzecznym droga została zaprojektowana pod kątem odwodnienia, czyli ze spadkiem dwustronnym na całej swej długości. Spadek poprzeczny ulicy wynosi 2%. Droga będzie się kończyła odcinkiem prostym.

Gmina Miasto zaplanowała kompleksowe zagospodarowanie przedmiotowej drogi. Równolegle z projektem drogowym zaprojektowano wodociąg wraz z 3 hydrantami, który będzie zlokalizowany w pasie chodnika drogi, sieć kanalizacji sanitarnej zlokalizowanej w pasie pasa postojowego wraz z przykanalikami wyprowadzonymi poza pas drogowy, sieć kanalizacji deszczowej wraz z kratami deszczowymi zaprojektowanymi w osi drogi, kanalizację kablową teletechniczną, zlokalizowaną w pasie chodnikowym, linie energetyczne średniego napięcia zaprojektowane przez.... Dystrybucja, linię oświetlenia ulicznego wraz z lampami oświetleniowymi drogowymi, przebudowywaną linię zasilania przepompowni wód deszczowych. W pasie drogi przewidziano także pas dla ułożenia gazociągu częściowo zlokalizowanego w pasie zieleni, częściowo pod pasem postojowym.

Budowa drogi zostanie wykonana w II etapach:

2.

Sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej z przykanalikami wraz z budową urządzeń kanalizacji deszczowej w ul..... w.....

Przedmiotowa inwestycja ma na celu:

* przebudowę istniejących urządzeń na kanalizacji deszczowej - usunięcie z projektowanego pasa drogowego ul..... wraz z ogrodzeniem,

* uzbrojenie terenów przemysłowych w media tj. wodę i kanalizację sanitarną wzdłuż projektowanej drogi,

* budowę kanalizacji deszczowej w celu odwodnienia projektowanej drogi w ul..... z włączeniem do obecnego odpływu do rzeki w k.m. 3+100.

3.

Kablowej linii oświetlenia ulicznego oraz demontaż i budowa linii kablowej dla przepompowni na ul..... w....

Inwestycja obejmuje budowę linii kablowej oświetlenia ulicznego - dwanaście szt. słupów stalowych, demontaż oraz budowa linii kablowej zasilającej przepompownię. Zasilenie oświetlenia nastąpi kablem ziemnym typu YAKXS 4x25 mm2.

4.

Kanalizacji teletechnicznej 2-otw. w ulicy.....,

5.

Przebudowie istniejącej kanalizacji teletechnicznej w skrzyżowaniu ul.... z ul..... w....

Po zakończeniu realizacji projektu "....." inwestycja służyć będzie społeczności lokalnej i nie będzie przedmiotem zawieranych przez Gminę Miasto umów cywilnoprawnych jak i również nie będzie związana z wykonywanymi przez Gminę innymi czynnościami opodatkowanymi.

Beneficjentem realizowanej inwestycji jest Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawna (art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

Gmina Miasto jest samorządową osobą prawną, jednostką podziału terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie ma jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu.

Urząd realizując zadania spoczywające na gminie (samorządowej osobie prawnej), a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej. Urząd Miejski działając w imieniu Gminy Miasto realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony od podatku VAT.

Gmina Miasto nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie posiada NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym określonej wyżej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu są wystawione na Urząd Miejski, a co za tym idzie w nim ewidencjonowane i rozliczane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zadanie pod nazwą "....", ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jest to zgodne z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie działań publicznych prowadzi działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Realizując ww. projekt będzie wykonywała zadania własne o charakterze gminnym wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość odzyskania podatku związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1), gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2), a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3)

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ".... " i w związku z tym projektem ubiega się o dofinansowanie w ramach III osi priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Projekt dotyczy budowy infrastruktury technicznej, która będzie stanowić uzbrojenie terenów inwestycyjnych w mieście, terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa..... Głównym celem projektu jest aktywizacja obszaru miejskiego w... oraz poprawa atrakcyjności inwestycyjnej jako czynnik wpływający na ekonomiczny rozwój miasta. Po zakończeniu realizacji ww. projektu służyć on będzie społeczności lokalnej i nie będzie przedmiotem zawieranych przez Gminę Miasto umów cywilnoprawnych jak i również nie będzie związany z wykonywanymi przez Gminę innymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie posiada NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym określonej wyżej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu są wystawione na Urząd Miejski.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie jest spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. nie wystąpi związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizowanym zadaniem inwestycyjnym. Tym samym Wnioskodawca nie ma z tego tytułu prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. "....", ponieważ nabyte towary i usługi w ramach realizacji inwestycji nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd Miejski czy Gmina - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z Urzędem Skarbowym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl