IPTPP1/443-628/13-5/AK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową sali gimnastycznej, przekazanej następnie do używania na podstawie umowy dzierżawy na rzecz samorządowej instytucji kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-628/13-5/AK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową sali gimnastycznej, przekazanej następnie do używania na podstawie umowy dzierżawy na rzecz samorządowej instytucji kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 14 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową sali gimnastycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania odpłatnego udostępniania sali gimnastycznej,

* prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową sali gimnastycznej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina rozpoczyna realizację inwestycji w zakresie budowy sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w... (dalej: sala gimnastyczna). Aktualnie trwają prace nad dokumentacją projektową dla ww. zadania.

W związku z realizacją powyższej inwestycji Gmina będzie ponosiła szereg wydatków inwestycyjnych obejmujących zarówno nabycie towarów, jak i usług, m.in. koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, wykonania prac budowlanych, materiałów, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Pierwsze wydatki w tym zakresie Gmina planuje ponieść we wrześniu 2013 r. Na realizację ww. zadania Gmina planuje pozyskać dofinansowanie do kwoty netto ponoszonych nakładów. Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji zostanie przez Gminę przyjęty, jako środek trwały podlegający amortyzacji na podstawie ustawy o rachunkowości. Wartość inwestycji przekroczy 15 tys. PLN netto.

Gmina, po zakończeniu realizacji inwestycji, planuje odpłatnie udostępnić salę gimnastyczną na podstawie umowy dzierżawy Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w... (dalej: GOKiS, Ośrodek), tj. samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną. Z tytułu pobieranego od GOKiS czynszu dzierżawnego Gmina planuje wystawiać faktury VAT i rozliczać VAT należny.

Wydatki bieżące związane z utrzymaniem sali gimnastycznej zasadniczo będzie ponosił GOKiS, jako dzierżawca tego obiektu. Niemniej jednak, niewykluczone są sytuacje, w których Gmina również będzie zobowiązana ponieść koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem przedmiotowej sali, w tym w szczególności w zakresie drobnych remontów.

Ponoszone przez Gminę w tym zakresie wydatki (dalej: wydatki bieżące) będą również dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanym VAT naliczonym.

Sala gimnastyczna, która powstanie w efekcie realizacji przedmiotowej inwestycji, będzie obiektem trwale związanym z gruntem, wydzielonym z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadających fundamenty i dach, a więc będzie stanowiła budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), który zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) będzie ujmowany w selekcji 1, dziale 12, grupowaniu 126, klasie 1265 PKOB.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) budowa sali gimnastycznej oraz jej udostępnianie będzie się odbywać w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji towary i usługi, Gmina zamierza wykorzystywać do wykonywania czynności odpłatnego udostępniania sali na rzecz instytucji kultury, tj. GOKiS na podstawie umowy dzierżawy. Czynność ta, zdaniem Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Niemniej jednak, Gmina pragnie podkreślić, iż kwestia opodatkowania powyższej czynności udostępniania sali gimnastycznej na podstawie umowy dzierżawy stanowi przedmiot pytania pierwszego złożonego przez Gminę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Jak zostało wskazane powyżej, wydatki inwestycyjne związane z przedmiotowym obiektem będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności odpłatnego udostępniania sali na podstawie umowy dzierżawy, w stosunku do których, zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Również wydatki bieżące związane z przedmiotowym obiektem będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności odpłatnego udostępniania sali na podstawie umowy dzierżawy, w stosunku do których, w opinii Gminy, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Gmina będzie ponosić niektóre wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem sali gimnastycznej (tekst jedn.: w szczególności koszty remontów) stosownie do postanowień planowanej umowy dzierżawy przedmiotowego obiektu na rzecz GOKiS.

GOKiS jest odrębnie od Gminy zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystającym ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

GOKiS jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa ta nadaje GOKiS osobowość prawną) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zasadniczo, GOKiS jest jednostką wykonującą zadania własne Gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

GOKiS będzie wykorzystywał przedmiotową salę gimnastyczną zarówno do odpłatnego wynajmu na rzecz zainteresowanych w godzinach wolnych od zajęć lekcyjnych, która to czynność zdaniem Gminy będzie podlegała opodatkowaniu VAT oraz do nieodpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu na potrzeby prowadzenia zajęć lekcyjnych w zakresie wychowania - fizycznego, tj. do czynności, które zdaniem Gminy nie będą podlegały opodatkowaniu VAT. Dokumenty sprzedaży za świadczone na sali gimnastycznej usługi będzie wystawiał GOKiS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(we wniosku pytanie nr 2) Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z salą gimnastyczną.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z salą gimnastyczną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki zostaną spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z przedmiotową salą.

W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać bowiem fakt, iż ponoszenie tych wydatków będzie konieczne i bezpośrednio związane z wydzierżawieniem sali gimnastycznej na rzecz GOKiS. Gdyby bowiem Gmina nie ponosiła wydatków inwestycyjnych na budowę przedmiotowego obiektu, świadczenie podlegającej opodatkowaniu VAT usługi dzierżawy nie byłoby w ogóle możliwe.

Ponadto gdyby Gmina w przyszłości nie ponosiła wydatków bieżących, m.in. na remonty sali gimnastycznej, obiekt ten ulegałby sukcesywnemu zniszczeniu i tym samym GOKiS nie byłby zainteresowany kontynuacją dzierżawy przedmiotowej sali. W konsekwencji - obecnie, bez poniesienia wydatków inwestycyjnych, Gmina nie miałaby w ogóle możliwości świadczenia podlegającej opodatkowaniu VAT usługi dzierżawy, a w przyszłości - ze względu na pogarszający się, wskutek użytkowania, stan techniczny tego obiektu, bez ponoszenia wydatków bieżących, możliwości świadczenia usługi dzierżawy, byłyby co najmniej w istotnym stopniu utrudnione.

Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż "Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, będzie zobowiązana uiszczać VAT należny z tytułu wydzierżawienia sali gimnastycznej, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy, będzie ona miała prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z salą gimnastyczną, która będzie przedmiotem dzierżawy na rzecz GOKiS.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych. Przykładowo zostało ono potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-816/12-4/AK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż " (...) Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji zadania mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług."

Podobne stanowisko zajął:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2011 r., sygn. ITPP1/443-611/11/IK, w której stwierdził, że "Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje inwestycję, w ramach której powstaną: basen sportowy, basen rekreacyjny z atrakcjami wodnymi, niezależny kompleks pomieszczeń odnowy biologicznej, pomieszczeń szatni, pomieszczeń administracyjno - socjalnych i usługowych. Inwestycja po wybudowaniu zostanie oddana w dzierżawę spółce prawa handlowego, której jedynym udziałowcem będzie Gmina. Mając zatem na uwadze powołany wyżej stan prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro wybudowany kompleks będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych (dzierżawa), Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 powołanej ustawy".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-172/11-2/AK, w której organ podatkowy stwierdził, że "Jeżeli zatem uzyskany przez Gminę czynsz dzierżawny jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy - z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi - przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego lodowiska. Reasumując, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową lodowiska, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi - uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy - z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2011 r., sygn. IPTPP1/443-398/11-4/JM "Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, która zostanie wydzierżawiona odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci Internet".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-643/11-3/JM "Reasumując, w przedmiotowej sprawie w sytuacji, gdy nabywane, w ramach realizacji projektu "...", towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (czyli tych dotyczących umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o.o.), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy. Natomiast, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Miasto będzie miało prawo do wystąpienia o zwrot podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. IBPP4/443-562/09/KG "Reasumując, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji jaką jest budowa kanalizacji gminnej, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości)".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 24 czerwca 2011 r., sygn. IPTPP1/443-69/11-3/RG, gdzie w odniesieniu do projektu obejmującego m.in. renowację budynków wpisanych do rejestru zabytków, stwierdził, iż "Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu jedynie w takim zakresie, w jakim wykonana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym".

Reasumując, Gmina stoi na stanowisku, iż w analizowanej sytuacji będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z salą gimnastyczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

I tak, zgodnie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina rozpoczyna realizację inwestycji w zakresie budowy sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w.... Aktualnie trwają prace nad dokumentacją projektową dla ww. zadania. W związku z realizacją powyższej inwestycji Gmina będzie ponosiła szereg wydatków inwestycyjnych obejmujących zarówno nabycie towarów, jak i usług, m.in. koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, wykonania prac budowlanych, materiałów, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Pierwsze wydatki w tym zakresie Gmina planuje ponieść we wrześniu 2013 r. Na realizację ww. zadania Gmina planuje pozyskać dofinansowanie do kwoty netto ponoszonych nakładów. Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji zostanie przez Gminę przyjęty, jako środek trwały podlegający amortyzacji na podstawie ustawy o rachunkowości. Wartość inwestycji przekroczy 15 tys. PLN netto. Gmina, po zakończeniu realizacji inwestycji, planuje odpłatnie udostępnić salę gimnastyczną na podstawie umowy dzierżawy Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w..., tj. samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną. Z tytułu pobieranego od GOKiS czynszu dzierżawnego Gmina planuje wystawiać faktury VAT i rozliczać VAT należny. Wydatki bieżące związane z utrzymaniem sali gimnastycznej zasadniczo będzie ponosił GOKiS, jako dzierżawca tego obiektu. Niemniej jednak, niewykluczone są sytuacje, w których Gmina również będzie zobowiązana ponieść koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem przedmiotowej sali, w tym w szczególności w zakresie drobnych remontów. Ponoszone przez Gminę w tym zakresie wydatki będą również dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanym VAT naliczonym. Sala gimnastyczna, która powstanie w efekcie realizacji przedmiotowej inwestycji, będzie obiektem trwale związanym z gruntem, wydzielonym z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadających fundamenty i dach, a więc będzie stanowiła budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym budowa sali gimnastycznej oraz jej udostępnianie będzie się odbywać w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji towary i usługi, Gmina zamierza wykorzystywać do wykonywania czynności odpłatnego udostępniania sali na rzecz instytucji kultury, tj. GOKiS na podstawie umowy dzierżawy. Wydatki inwestycyjne związane z przedmiotowym obiektem będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności odpłatnego udostępniania sali na podstawie umowy dzierżawy, w stosunku do których, zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Również wydatki bieżące związane z przedmiotowym obiektem będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności odpłatnego udostępniania sali na podstawie umowy dzierżawy, w stosunku do których, w opinii Gminy, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Gmina będzie ponosić niektóre wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem sali gimnastycznej (tekst jedn.: w szczególności koszty remontów) stosownie do postanowień planowanej umowy dzierżawy przedmiotowego obiektu na rzecz GOKiS. GOKiS jest odrębnie od Gminy zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystającym ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. GOKiS będzie wykorzystywał przedmiotową salę gimnastyczną zarówno do odpłatnego wynajmu na rzecz zainteresowanych w godzinach wolnych od zajęć lekcyjnych, która to czynność zdaniem Gminy będzie podlegała opodatkowaniu VAT oraz do nieodpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu na potrzeby prowadzenia zajęć lekcyjnych w zakresie wychowania - fizycznego, tj. do czynności, które zdaniem Gminy nie będą podlegały opodatkowaniu VAT. Dokumenty sprzedaży za świadczone na sali gimnastycznej usługi będzie wystawiał GOKiS.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-628/13-4/AK tut. Organ uznał, iż odpłatne usługi udostępniania sali gimnastycznej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług polegających na odpłatnym udostępnieniu sali gimnastycznej.

Wobec powyższego, ww. usługi, które będą świadczone przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych jako niekorzystające ze zwolnienia od podatku, będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie obydwa warunki będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy towarów i usług związane z wydatkami inwestycyjnymi oraz bieżącymi związanymi z budową i funkcjonowaniem sali gimnastycznej będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz bieżące związane z budową i funkcjonowaniem sali gimnastycznej.

Należy ponadto zwrócić uwagę, że jeżeli Gmina nie skorzysta z prawa do odliczenia w okresie, w którym otrzyma faktury lub w następnych okresach rozliczeniowych, może dokonać korekt deklaracji VAT za okres, w których wystąpiło prawo do odliczenia na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z budową sali gimnastycznej, ponieważ Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowa inwestycja będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których oceniono opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14 m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z budową sali gimnastycznej. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl