IPTPP1/443-625/13-2/IG - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-625/13-2/IG Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o PTU (zwolnienie podmiotowe) nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określnej w cyt. przepisie ustawy o PTU.

Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 27 czerwca 2013 r. podpisała umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa na realizację operacji w ramach programu osi 4 "LEADER" działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii działania" z zakresu małych projektów z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 "..." - organizacja imprezy promocyjno - kulturalno - turystycznej.

Operacja "..." - organizacja imprezy promocyjno - kulturalno - turystycznej, ma na celu promocję lokalnych walorów kulturowych, turystycznych, oraz 5 gmin znajdujących się na obszarze działania LGD ".." i regionu. Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, oraz ustawy z dnia 24 września 1991 r. - o ochronie przeciwpożarowej.

Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi działalność w zakresie ochrony przeciwpożarowej, mając na celu zapobieganie pożarom oraz branie udziału w akcjach ratowniczych.

Ochotnicza Straż Pożarna, oprócz działań ratowniczo - gaśniczych i profilaktyki przeciwpożarowej i bezpieczeństwa przeciwpożarowego, prowadzi szeroko zakreślone działania w zakresie profilaktyki anty - nałogowej, sporto - wychowawczym oraz kulturalno - oświatowym, poprzez organizowanie programów i uroczystości cyklicznych takich jak: Dzień Babci i Dziadka, świetlicowe tłustoczwartkowe pieczenie pączków, karnawałowy bal przebierańców, ferie w świetlicy, tydzień sportu, półkonie dla dzieci, bieg przełajowy - "...", akademie patriotyczne, msze polowe, Mikołajki, wigilie wiejską. Działalność ta wykonywana jest nieodpłatnie.

Operacja "..", której dotyczy umowa z dnia 27 czerwca 2013 zawarta pomiędzy OSP a Samorządem Województwa, skierowana jest do szerokiej grupy odbiorców - mieszkańców, Gminy i ościennych Gmin, powiatu i województwa.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o PTU (zwolnienie podmiotowe) nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przypisie ustawy o PTU. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7.

Celem projektu operacji "..." jest promocja lokalnych walorów kulturowych i turystycznych na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, integracja lokalnych struktur działających na rzecz lokalnych społeczności oraz integracja społeczności regionu. Do wykonania zadania OSP zakupi nagrody do finału konkursu akcji krwiodawstwa, zleci wykonanie materiałów promujących i reklamujących operację, zakupi produkty spożywcze do wykonania operacji, oraz zleci kompleksową obsługę operacji przez agencję artystyczną.

Wszystkie działania i wykonywane ze środków produkty będą udostępnione nieodpłatnie. W wyniku realizacji tego projektu "..." Wnioskodawca, OSP, nie osiągnie żadnych przychodów.

Działalność OSP związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie PTU. OSP nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi PTU (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszy Unii Europejskiej (w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszy Unii Europejskiej.

W świetle art. 88 ust. 4 o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako płatnicy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. OSP podpisała umowę na realizację operacji w ramach programu osi 4 "LEADER" działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii działania" z zakresu małych projektów z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 "..." - organizacja imprezy promocyjno - kulturalno - turystycznej. Operacja ma na celu promocję lokalnych walorów kulturowych, turystycznych wsi, oraz 5 gmin znajdujących się na obszarze działania LGD "..." i regionu. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. W ramach zadania OSP zakupi nagrody do finału konkursu akcji krwiodawstwa, zleci wykonanie materiałów promujących i reklamujących operację, zakupi produkty spożywcze do wykonania operacji, oraz zleci kompleksową obsługę operacji przez agencję artystyczną. Wszystkie działania i wykonywane produkty będą udostępnione nieodpłatnie. W wyniku realizacji tego projektu Wnioskodawca, nie osiągnie żadnych przychodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ jak wskazał Zainteresowany, wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl