IPTPP1/443-624/11-4/JM - Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją otrzymaną z urzędu pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-624/11-4/JM Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją otrzymaną z urzędu pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją na podjęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją na podjęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, zadania pytania adekwatnego do przedmiotu wniosku oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku).

Zainteresowana jako osoba bezrobotna otrzymała dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (poddziałanie 6.1.3).

Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupy towarów i usług finansowanych ze środków pochodzących z dotacji są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawczyni.

Przedmiotem działalności gospodarczej, zgodnie z PKD jest: Działalność agencji reklamowych.

Wydatki sfinansowane dotacją:

* oprogramowanie (faktura VAT), kwota: 8.148,05 zł,

* oprogramowanie - licencja + certyfikaty legalności (faktura VAT), kwota: 272,57 zł,

* doradztwo dot. podjęcia działalności gospodarczej (faktura VAT), kwota: 300 zł,

* oprogramowanie (faktura VAT), kwota: 749,00 zł,

* akcesoria komputerowe (dysk zewnętrzny, czytnik kart pamięci) (faktura VAT), kwota: 289,00 + 36,90 = 235,90 zł,

* akcesoria fotograficzne - statyw (faktura VAT), kwota: 139,90 zł,

* komputer (faktura VAT), kwota: 4.119,76 zł,

* aparat fotograficzny + filtr UV (faktura VAT), kwota: 3.237,00 zł,

* wykonanie strony internetowej (faktura VAT), kwota: 1.900,00 zł.

Wydatki sfinansowane z dotacji PUP w Lubartowie mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Zainteresowana ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją otrzymaną z PUP.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w zakresie podatku VAT brak jest ograniczeń co do odliczenia podatku VAT w przypadku sfinansowania zakupów środkami z dotacji. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT prawa do odliczenia VAT nie stosuje się do wydatków, które nie mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie oznacza to jednak, że nie można odliczyć VAT od wydatków na zakup środków trwałych, ponieważ art. 88 ust. 3, pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że wspomnianego ograniczenia nie stosuje się do nabycia m.in. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W związku z powyższym, należy uznać, że VAT naliczony od wydatków sfinansowanych dotacją, niezależnie czy wydatek dotyczy środków trwałych, wyposażenia czy towarów będzie podlegał odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy ustalaniu tego prawa należy jednak mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowana jako osoba bezrobotna otrzymała dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (poddziałanie 6.1.3). Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów i usług finansowanych ze środków pochodzących z dotacji są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawczyni. Przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność agencji reklamowej. Z dotacji udzielonej przez Powiatowy Urząd Pracy zostały sfinansowane następujące wydatki: oprogramowanie, oprogramowanie - licencja + certyfikaty legalności, doradztwo dot. podjęcia działalności gospodarczej, oprogramowanie, akcesoria komputerowe, akcesoria fotograficzne - statyw, komputer, aparat fotograficzny + filtr UV, wykonanie strony internetowej. Wydatki sfinansowane dotacją PUP mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu wyszczególnionych w ww. wniosku towarów, gdyż istnieje bezpośredni związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Wnioskodawczyni nabywa towary i usługi, które wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Zainteresowana, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją na podjęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy, z uwagi na fakt iż poniesione wydatki mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Należy wskazać, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą z dniem 1 grudnia 2008 r. uchylono treść powołanych przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego w fakturach VAT, jednakże na podstawie przepisów wskazanych w niniejszej interpretacji, a nie powołanych przez Zainteresowaną we własnym stanowisku. Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, iż składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska we wniosku ORD-IN w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Tut. Organ nie jest właściwy do oceny załączników przedstawionych przez Wnioskodawczynię.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl