IPTPP1/443-583/13-4/RG - Określenie stawki VAT właściwej dla usług polegających na ciśnieniowym i mechanicznym czyszczeniu kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej oraz usług czyszczenia separatorów tłuszczu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-583/13-4/RG Określenie stawki VAT właściwej dla usług polegających na ciśnieniowym i mechanicznym czyszczeniu kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej oraz usług czyszczenia separatorów tłuszczu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 2 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług polegających na ciśnieniowym i mechanicznym czyszczeniu kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,

* stawki podatku VAT dla usług czyszczenia separatorów tłuszczu,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług polegających na ciśnieniowym i mechanicznym czyszczeniu kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,

* stawki podatku VAT dla usług czyszczenia separatorów tłuszczu.

W dniu 2 października 2013 r. uzupełniono wniosek o dokument wskazujący sposób reprezentacji Spółki oraz o podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Usług Kanalizacyjnych jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje następujące usługi:

1.

ciśnieniowe i mechaniczne czyszczenie kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej. Czyszczenia dokonuje się wodą pod wysokim ciśnieniem. Spółka czyści i udrażnia sieć kanalizacyjną zarówno na podstawie stałych umów - wygranych przetargów (np. ze szpitalem, administracją nieruchomości) jak i na podstawie jednorazowych zleceń od osób prywatnych, firm lub urzędów. Spółka nie jest dzierżawcą, zarządcą, eksploatatorem ani właścicielem sieci kanalizacyjnej. Spółka wykonuje również zlecenia awaryjne.

2.

czyszczenie separatorów tłuszczu - separatory zatrzymują części pływające oraz zawiesinę łatwo opadającą tak, żeby odpływ z separatora spełniał warunki pozwolenia wodno - prawnego lub warunki odbioru narzucone przez właściciela sieci kanalizacyjnej, bądź właściciela oczyszczalni ścieków. Czyszczenie separatora - to wydobycie nagromadzonych zanieczyszczeń (produkt uboczny podczyszczenia ścieków), umycie oraz transport i utylizacja powstałego odpadu. Spółka dokonuje czyszczenia separatorów na podstawie jednorazowych zleceń i nie jest ich dzierżawcą, zarządcą, eksploatatorem ani właścicielem.

3.

przegląd kanalizacji kamerą - specjalna, zdalnie sterowana kamera wpuszczona jest do rur kanalizacyjnych w celu przeglądu technicznego.

Dnia 11 czerwca 2013 r. Spółka zwróciła się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z zapytaniem, do której grupy PKWiU należy zaliczyć wyżej wymienione usługi. Dnia 1 lipca 2013 r. pismem nr. Spółka otrzymała odpowiedź, iż usługi:

* czyszczenia kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,

* czyszczenia separatorów tłuszczu obejmujące wydobycie zanieczyszczeń, umycie separatora, transport i utylizację powstałego odpadu

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami";

* określenie stanu technicznego kanalizacji urządzeniami telewizyjnymi (kamerą), wykonywane na odrębne zlecenie, bez napraw i remontów

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 71.20.19.0 "Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy świadczenie usług polegających na ciśnieniowym i mechanicznym czyszczeniu kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej, które są sklasyfikowane według nomenklatury PKWiU w grupowaniu 37.00.1 jako usługi związane ze ściekami, Spółka może opodatkować stawką podatku w wysokości 8% VAT.

2. Czy świadczenie usług czyszczenia separatorów tłuszczu, które są sklasyfikowane według nomenklatury PKWiU w grupowaniu 37.00.1 jako usługi związane ze ściekami, spółka może opodatkować stawką podatku w wysokości 8% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi sklasyfikowane według nomenklatury PKWiU w grupowaniu 37.00.1 na podstawie poz. 142 załącznik nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, można opodatkować stawką w wysokości 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych" opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje następujące usługi:

1.

ciśnieniowe i mechaniczne czyszczenie kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej. Czyszczenia dokonuje się wodą pod wysokim ciśnieniem. Spółka czyści i udrażnia sieć kanalizacyjną zarówno na podstawie stałych umów - wygranych przetargów (np. ze szpitalem, administracją nieruchomości) jak i na podstawie jednorazowych zleceń od osób prywatnych, firm lub urzędów. Spółka nie jest dzierżawcą, zarządcą, eksploatatorem ani właścicielem sieci kanalizacyjnej. Spółka wykonuje również zlecenia awaryjne.

2.

czyszczenie separatorów tłuszczu - separatory zatrzymują części płynące oraz zawiesinę łatwo opadającą tak, żeby odpływ z separatora spełniał warunki pozwolenia wodno-prawnego lub warunki odbioru narzucone przez właściciela sieci kanalizacyjnej, bądź właściciela oczyszczalni ścieków. Czyszczenie separatora - to wydobycie nagromadzonych zanieczyszczeń (produkt uboczny podczyszczenia ścieków), umycie oraz transport i utylizacja powstałego odpadu. Spółka dokonuje czyszczenia separatorów na podstawie jednorazowych zleceń i nie jest ich dzierżawcą, zarządcą, eksploatatorem ani właścicielem.

Dnia 11 czerwca 2013 r. Spółka zwróciła się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z zapytaniem, do której grupy PKWiU należy zaliczyć wyżej wymienione usługi. Dnia 1 lipca 2013 r. pismem nr. Spółka otrzymała odpowiedź, iż usługi:

* czyszczenia kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,

* czyszczenia separatorów tłuszczu obejmujące wydobycie zanieczyszczeń, umycie separatora, transport i utylizację powstałego odpadu

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek ex zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zatem do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę polegających na ciśnieniowym i mechanicznym czyszczeniu kanalizacji przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej oraz usług czyszczenia separatorów tłuszczu, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami" - zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy jednocześnie podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż jak to już wcześniej wskazano, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

Końcowo nadmienia się, iż zgodnie z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast w myśl § 2 ww. artykułu w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wniosek ORD-IN z dnia 29 lipca 2013 r. dotyczył dwóch stanów faktycznych, natomiast w dniu 26 lipca 2013 r. dokonał wpłaty w wysokości 120 zł. Zatem kwota 40 zł, jako nienależnie wniesiona przez Wnioskodawcę w dniu 26 lipca 2013 r. na konto bankowe Izby Skarbowej, będzie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w części F. wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl