IPTPP1/443-581/14-2/MW - VAT w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy sztabek lub monet ze złota

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-581/14-2/MW VAT w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy sztabek lub monet ze złota

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy sztabek lub monet ze złota - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania dostawy sztabek lub monet ze złota,

* obowiązku rejestrowania dostawy na rzecz osób fizycznych sztabek lub monet ze złota w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w rejestrach sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi lombard, do którego przyjmuje sprzęt RTV, AGD, rowery, używane wyroby jubilerskie, telefony i inne towary.

Planowane jest poszerzenie działalności kantorowej o sprzedaż i skup złota dewizowego oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki. Wnioskodawczyni będzie dokonywała zakupu zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów gospodarczych. Dostawa sztabek ze złota oraz monet ze złota będzie opodatkowana u Wnioskodawczyni na zasadach ogólnych.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług, wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT, jak i opodatkowane VAT, posiada również kasę fiskalną. Sprzedaż jest dokonywana przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności.

Towary dostarczane przez Wnioskodawczynię w postaci sztabek i monet ze złota są złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a nabywane będą od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy dostawa sztabek ze złota lub monet ze złota na terytorium kraju różnym podmiotom, w tym osobom fizycznym prowadzącym i nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom prawnym korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 122 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dostawa powyższych korzysta ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 122 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosowanie zaś do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 - art. 41 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

Dla celów podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy, przez złoto inwestycyjne rozumie się:

1.

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2.

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b.

zostały wybite po roku 1800,

c.

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d.

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

W myśl art. 123 ust. 1 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1, jeżeli:

1.

wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa jest dokonywana dla innego podatnika, lub

2.

w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa dokonuje dostawy złota w celach przemysłowych, a dostawa dotyczy złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1, i jest dokonywana dla innego podatnika.

Stosownie do art. 123 ust. 3 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 2, są obowiązani zawiadomić na piśmie o zamiarze rezygnacji ze zwolnienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których mowa w art. 122, w ciągu roku podatkowego - przed dniem wykonania pierwszej z tych czynności.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług, wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT, jak i opodatkowane VAT, posiada również kasę fiskalną. Wnioskodawczyni planuje poszerzenie działalności kantorowej o sprzedaż i skup złota dewizowego oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki. Wnioskodawczyni będzie dokonywała zakupu zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów gospodarczych. Dostawa sztabek ze złota oraz monet ze złota będzie opodatkowana u Wnioskodawczyni na zasadach ogólnych. Sprzedaż jest dokonywana przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności. Towary dostarczane przez Wnioskodawczynię w postaci sztabek i monet ze złota są złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a nabywane będą od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powyższe przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy sztabek lub monet ze złota, ponieważ - jak wskazała Wnioskodawczyni - stanowią one złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy

Zatem, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia dla dostawy złota w postaci sztabek lub monet będących złotem inwestycyjnym, na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy.

W przypadku spełnienia warunków wskazanych w art. 123 ustawy, Wnioskodawczyni będzie mogła zrezygnować z ww. zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dostawy sztabek lub monet ze złota.

Wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl