IPTPP1/443-574/11-6/AK - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją imprezy kulturalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-574/11-6/AK Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją imprezy kulturalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy i Miasta przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto zamierza w latach 2012-2013 zorganizować imprezę promującą Gminę i Miasto oraz Województwo pn. "...".

Impreza ta ma na celu ochronę i kultywowanie bogactwa tradycyjnego kultury ludowej oraz integrację i aktywizację środowiska lokalnego. Powyższe wydarzenie kulturalne jest unikalną marką regionu i wymaga rozpowszechnienia i wypromowania na obszarze województwa i całej Polski. Na ten cel Gmina i Miasto zamierza pozyskać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Problem intencyjny dotyczy zagadnienia czy w związku z planowaną realizacją imprezy, występujące koszty promocji i organizacji "..." będą opodatkowane podatkiem VAT i czy wobec tego będzie istniała możliwość odliczenia podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach organizacji i promocji "..." będą wykonane następujące czynności:

1.

Druk ulotek, plakatów, kart zgłoszeniowych z regulaminem, zaproszeń oraz banerów,

2.

Zakup roll-up (4 sztuki),

3.

Ogłoszenie w prasie i radiu,

4.

Zakup gadżetów promocyjnych - smycze, długopisy,

5.

Audycja telewizyjna, reportaż fotograficzny,

6.

Zabezpieczenie toalet ekologicznych (4 sztuki),

7.

Wynajęcie domków drewnianych,

8.

Przygotowanie i uprzątnięcie 2 hektarów terenu pod organizację turnieju + wywóz odpadów po zorganizowanym turnieju (usługa zlecona),

9.

Montaż nagłośnienia i oświetlenia + obsługa techniczna turnieju (usługa zlecona),

10.

Wykonanie scenografii na potrzeby turnieju (usługa zlecona),

11.

Wynajęcie zespołu muzycznego - folkowego,

12.

Wynajęcie orkiestry do przeprowadzania zabawy tanecznej,

13.

Ubezpieczenie i ochrona imprezy masowej (usługa zlecona).

Regionalny Turniej Sołectw polega na zaproszeniu poszczególnych sołectw z terenu Gminy i Miasta oraz gmin ościennych do wzięcia udziału w konkurencyjnych zmaganiach na polu artystycznym (obejmujących program obrzędowy), wystawienniczym polegającym na pokazie dzieł rękodzielnictwa oraz kulinarnym - związanym z degustacją potraw, charakterystycznych dla poszczególnych sołectw.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Gminę i Miasto. Natomiast wystawcami faktur będą firmy świadczące usługi i dostawę.

Wstęp na Turniej będzie wolny. Będzie to plenerowa impreza otwarta, dostępna nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych chcących wziąć w niej udział.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina i Miasto będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z planowaną realizacją zadania polegającego na organizacji i promocji imprezy kulturalnej pn. "...", na wykonanie którego zamierza pozyskać środki finansowe pochodzące z dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajduje tu zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który reguluje przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przedmiotowej sprawie niespełniona jest podstawowa pozytywna przesłanka jaką jest związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Impreza nie jest wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a należy ona do zadań własnych gminy, do których - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - należy promocja gminy. W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją omawianego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności w świetle art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne, obejmują sprawy z zakresu promocji gminy.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W latach 2012-2013 zamierza zrealizować projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Projekt ten ma na celu ochronę i kultywowanie bogactwa tradycyjnego kultury ludowej oraz integrację i aktywizację środowiska lokalnego. Regionalny Turniej Sołectw ma polegać na zaproszeniu poszczególnych sołectw z terenu Gminy i Miasta oraz gmin ościennych do wzięcia udziału w konkurencyjnych zmaganiach na polu artystycznym, wystawienniczym oraz kulinarnym.

Wstęp na Turniej będzie wolny. Będzie to plenerowa impreza otwarta, dostępna nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Impreza nie jest wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych. Jest ona realizowana w ramach zadań własnych o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy. Zatem nabyte towary i usługi nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Reasumując, Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", gdyż poniesione wydatki nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opis zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę organizowanego w ramach projektu Turnieju do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl