IPTPP1/443-573/11-7/RG - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczeń polegających na prowadzeniu pensjonatu dla koni oraz prowadzenia lekcji jazdy konnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-573/11-7/RG Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczeń polegających na prowadzeniu pensjonatu dla koni oraz prowadzenia lekcji jazdy konnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Tryb. 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia czy usługi lekcji jazdy konnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki - jest prawidłowe,

* określenia czy usługi polegające na prowadzeniu pensjonatu dla koni podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi lekcji jazdy konnej oraz usługi polegające na prowadzeniu pensjonatu dla koni podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i według jakiej stawki.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2011 r., będącym odpowiedzią Wnioskodawcy na wezwanie organu z dnia 21 września 2011 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu z dnia 27 września 2011 r.)

Wnioskodawca z dniem 16 czerwca 2011 r. zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 14 czerwca 2011 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, jako osoba fizyczna opodatkowana na zasadach ogólnych (księga przychodów i rozchodów). Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

1.

PKD 85.51.z pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, PKWiU 85.51.10.0, polegającą na prowadzeniu lekcji jazdy konnej dla wszystkich zainteresowanych za określona opłatą tj. stawka za godzinę nauki jazdy konnej. Na dzień dzisiejszy ma 4 konie i zamierza zwiększać ich ilość w zależności od potrzeb rynku.

2.

PKD 01.62.z działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, PKWiU 01.62.10.0, polegającą na prowadzeniu pensjonatu dla koni własnych i koni klientów, którzy chcą korzystać z ww. usług. Za wszystkie czynności związane z opieką na końmi klientów pobiera określone opłaty.

Obecnie ww. usługi prowadzone są w dzierżawionym budynku i Wnioskodawca zaczął budowę własnego budynku z przeznaczeniem na pensjonat dla koni. W związku z inwestycją korzysta z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie: "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" i dofinansowania ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 27 września 2011 r.)

1.

Czy czynności określone w punkcie 1 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i według jakiej stawki.

2.

Czy czynności określone w punkcie 2 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i według jakiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu z dnia 27 września 2011 r.) czynności dostawy usług w zakresie wymienionym w punkcie 1 oraz w punkcie 2 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23% zgodnie z artykułem 146a pkt 1 ustawy oraz poz. 135 zał. nr 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* określenia czy usługi lekcji jazdy konnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki - jest prawidłowe,

* określenia czy usługi polegające na prowadzeniu pensjonatu dla koni podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki - jest nieprawidłowe,

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w związku z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie, z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

b.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie zarówno przesłanek odnoszących się do usługodawcy, usługobiorcy, jak i do świadczonych usług. Przedmiotowe przesłanki wyraźnie definiują usługodawców, jako kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, przy czym usługodawca nie może być nastawiony na osiąganie zysków. Ustawodawca definiuje również krąg odbiorców usług zwolnionych, jako osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym. Ponadto przedmiotowe zwolnienie wprowadza wymóg ścisłego związania świadczonych usług ze sportem, przy czym zaznaczono, iż korzystają ze zwolnienie te usługi, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Ponadto ustawodawca wyraźnie wskazał krąg usług, których to zwolnienie nie obejmuje.

Ustawodawca w Załącznik nr 3 ustawy, zawarł wykaz towarów i usług, opodatkowanych obniżoną stawką podatku w wysokości 8%. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 135, jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 8% wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 01.6 "usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)".

Należy przy tym zaznaczyć, iż z treści art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, na uwagę zasługuje objaśnienie pod załącznikiem nr 3, które stanowi, że "wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku VAT odpłatnie świadczy usługi, które polegają na nauce jazdy konnej oraz prowadzeniu pensjonatu dla koni. Zainteresowany nie wskazał, iż jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz podany w przedstawionym stanie faktycznym symbol PKWiU dla usług nauki jazdy konnej 85.51.10.0 pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, wskazać należy, że podlegają one opodatkowaniu według podstawowej 23% stawki podatku VAT - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z 146a pkt 1 ustawy oraz symbol PKWiU dla usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - pensjonat dla koni 01.62.10.0 - "usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt", wskazać należy, że korzystają one z obniżonej 8% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i w związku z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie, bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Reasumując, usługi polegające na nauce jazdy konnej sklasyfikowane przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 85.51.10.0 podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług natomiast usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt - utrzymanie koni, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 01.62.10.0 od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu preferencyjną, tj. 8% stawką podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* określenia czy usługi lekcji jazdy konnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki - jest prawidłowe,

* określenia czy usługi polegające na prowadzeniu pensjonatu dla koni podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie, z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Należy podkreślić, że jeżeli jakikolwiek element ww. stanu faktycznego ulegnie zmianie, np. klasyfikacja wg PKWiU usług nauki jazdy konnej lub usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt - pensjonat dla koni, wówczas niniejsza interpretacja traci ważność.

W niniejszej interpretacji dokonano rozstrzygnięcia wniosku w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi lekcji jazdy konnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki oraz wskazania czy usługi polegające na prowadzeniu pensjonatu dla koni podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz według jakiej stawki. Natomiast wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie określenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl