IPTPP1/443-564/14-8/MW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych oraz z ponoszonymi nakładami inwestycyjnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-564/14-8/MW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych oraz z ponoszonymi nakładami inwestycyjnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2014 r. (data wpływu 8 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2014 r. (data wpływu 24 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych,

* braku prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z ponoszonymi nakładami inwestycyjnymi

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku obowiązku opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania aparatury i urządzeń medycznych,

* opodatkowania rekompensaty otrzymywanej od Województwa,

* braku prawa do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych,

* braku prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z ponoszonymi nakładami inwestycyjnymi.

Wniosek został uzupełniony w dniu 24 października 2014 r. w zakresie przedmiotu wniosku, doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, przeformułowania pytania nr 4, przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 4, uiszczenia dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Kapitał zakładowy Spółki..... sp. z o.o. wynosi 100.000 PLN złotych i dzieli się na 100 Udziałów po 1.000 PLN każdy, Województwo posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki.

Spółka...... sp. z o.o. zawrze z Województwem umowę, na mocy której Województwo powierzy Spółce realizację zadania własnego Samorządu Województwa, tj. świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej Województwa w zakresie promocji i ochrony zdrowia, poprzez realizację inwestycji, tj. zakupu sprzętu medycznego (oraz wyposażenia niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania podmiotu leczniczego w związku z korzystaniem ze sprzętu medycznego), a następnie jego bieżące, nieodpłatne udostępnianie podmiotom leczniczym, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa.

Udostępnienie podmiotom leczniczym sprzętu medycznego będzie następować na podstawie umów użyczenia, jakie będą zawierane pomiędzy Spółką, a danym podmiotem leczniczym. Z tytułu świadczenia usług publicznych Spółce przysługiwać będzie prawo uzyskania rekompensaty od Województwa. Intencją Spółki i Województwa jest, aby umowa powierzenia regulowała zasady świadczenia przez Spółkę usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym w związku z inwestycjami, o których mowa powyżej i zapłata przez Województwo rekompensaty za świadczenie tych usług.

Rekompensata składać się będzie z Rekompensaty Eksploatacyjnej i Rekompensaty Inwestycyjnej. Wysokość rekompensaty w okresie świadczenia usług nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych w tym okresie, przypadających na wykonywanie zadania publicznego, przy uwzględnieniu przychodów uzyskiwanych przez Spółkę z tytułu działalności polegającej na wykonywaniu zadania publicznego i rozsądnego zysku.

Rekompensata Inwestycyjna - wypłacana będzie dwukrotnie w ciągu każdego roku jako wniesienie wkładu pieniężnego z tytułu objęcia po cenie nominalnej udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.

Rekompensata Eksploatacyjna - wypłacana będzie w formie transz zaliczek kwartalnych, na podstawie prognozy rekompensaty rocznej. Rozliczenie rekompensaty eksploatacyjnej nastąpi do ustalonego dnia miesiąca następującego po kwartale, za który wypłacono rekompensatę zaliczkowo - na podstawie rozliczenia rekompensaty eksploatacyjnej przygotowanego przez Spółkę. W rozliczeniu Spółka ma prawo ująć kwotę stanowiącą równowartość kosztów i przychodów, z faktur i rachunków, które do dnia rozliczenia trafiły do Spółki i dotyczą rozliczanego kwartału.

Rekompensata eksploatacyjna będzie pomniejszana o dotacje i inne przysporzenia ze środków publicznych, z zastrzeżeniem, że nie będzie pomniejszana o dotacje i inne przysporzenia ze środków publicznych pozyskanych na pokrycie nakładów inwestycyjnych.

Następnie pomiędzy..... sp. z o.o., a Bankiem Polska..... S. A. zostanie zawarta umowa finansowania wydatków Inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji polegającej na zakupie wyposażenia (sprzętu medycznego) oraz udostępnienia go podmiotom leczniczym podlegającym Samorządowi Województwa.

Finansowanie Banku polegać będzie na:

* finansowaniu wydatków Inwestycyjnych

* finansowaniu podatku VAT od wydatków inwestycyjnych

poprzez niepubliczną emisje obligacji zwykłych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z Aktem Notarialnym przedmiotem działalności spółki jest m.in. - zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:

* PKD 41 - roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków

* PKD 43 - roboty budowlane specjalistyczne

* PKD 68.20.Z-wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi

* PKD 82.99.Z -pozostała działalność wspomagająca prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej nie sklasyfikowana,

* PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

* PKD 77 - wynajem i dzierżawa

Zgodnie z umową powierzenia zawartą z W Spółka nie podejmie działalności komercyjnej i będzie prowadziła tylko i wyłącznie działalność w zakresie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.

Faktury dokumentujące nabycie aparatury i urządzeń medycznych będących przedmiotem wniosku będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Właścicielem nabytej aparatury i urządzeń medycznych będzie Wnioskodawca. Nieodpłatne udostępnianie przez Wnioskodawcę ww. aparatury i urządzeń będzie stanowiło usługi do celów działalności gospodarczej.

Otrzymana rekompensata (eksploatacyjna i inwestycyjna) jest wynagrodzeniem za świadczenie konkretnych usług w ogólnym interesie gospodarczym polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej Województwa....... w zakresie promocji i ochrony zdrowia, poprzez realizację Inwestycji, a następnie bieżące jej nieodpłatne udostępnianie Podmiotom Leczniczym, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa....., stanowi obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Otrzymana rekompensata ma bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Zakresem pytania nr 4 objęte są wszystkie wydatki inwestycyjne związane z zakupem części do obcych środków trwałych (środki trwałe własność Podmiotu Leczniczego) natomiast część do środka własność spółki, narzędzi, przyrządów, aparaty, sprzęty, materiały lub inne artykuły stosowane samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone do stosowania u ludzi w celu udzielania świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: D2. U. 2013 poz. 217 z późn. zm.) oraz wyposażenie dla prawidłowego funkcjonowania Podmiotu Leczniczego w związku z korzystaniem ze wszystkich powyższych urządzeń. Także wszystkie nakłady związane z emisją obligacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1.

(we wniosku pytanie nr 3) Czy Emitent -.... sp. z o.o. - będzie uprawniony do pomniejszenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych.

2.

(we wniosku pytanie nr 4, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) Czy Emitent -.....Ł sp. z o.o. - będzie uprawniony do zwrotu podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka - X nie będzie uprawniona do pomniejszenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku, gdy spółka przekazuje bezpłatnie aparaturę i urządzenia medyczne Podmiotom Leczniczym i są one u nich wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18), Spółce nie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych, gdyż przekazana aparatura i urządzenia medyczne nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.

Podstawowym warunkiem odliczenia podatku naliczonego jest to, aby przekazana aparatura i sprzęt medyczny był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sytuacji warunek ten nie jest spełniony.

Ad. 2

(zdanie Wnioskodawcy ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Spółka - X nie będzie uprawniony do zwrotu podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych, gdyż ww. nakłady nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zawrze z Województwem umowę, na mocy której Województwo powierzy Spółce realizację zadania własnego, tj. świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie promocji i ochrony zdrowia, poprzez realizację inwestycji, tj. zakupu sprzętu medycznego (oraz wyposażenia niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania podmiotu leczniczego w związku z korzystaniem ze sprzętu medycznego), a następnie jego bieżące, nieodpłatne udostępnianie podmiotom leczniczym, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa. Udostępnienie podmiotom leczniczym sprzętu medycznego będzie następować na podstawie umów użyczenia, jakie będą zawierane pomiędzy Spółką, a danym podmiotem leczniczym. Z tytułu świadczenia usług publicznych Spółce przysługiwać będzie prawo uzyskania rekompensaty od Województwa. Intencją Spółki i Województwa jest, aby umowa powierzenia regulowała zasady świadczenia przez Spółkę usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym w związku z inwestycjami, o których mowa powyżej i zapłata przez Województwo rekompensaty za świadczenie tych usług. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. - zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności: PKD 41 - roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków, PKD 43 - roboty budowlane specjalistyczne, PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, PKD 82.99.Z - pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, PKD 77 - wynajem i dzierżawa. Zgodnie z umową powierzenia zawartą z W Spółka nie podejmie działalności komercyjnej i będzie prowadziła tylko i wyłącznie działalność w zakresie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym. Właścicielem nabytej aparatury i urządzeń medycznych będzie Wnioskodawca. Nieodpłatne udostępnianie przez Wnioskodawcę ww. aparatury i urządzeń będzie stanowiło usługi do celów działalności gospodarczej.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacją Nr IPTPP1/443-564/14-6/MW Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził, że udostępnianie przez Wnioskodawcę aparatury i urządzeń będących przedmiotem wniosku nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast interpretacją Nr IPTPP1/443-564/14-7/MW uznał, że otrzymywana rekompensata nie będzie miała bezpośrednio wpływu na cenę, będzie przeznaczona na pokrycie ponoszonych kosztów oraz podwyższenia kapitału i tym samym nie będzie ona stanowiła dotacji lub innej dopłaty o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż zakupione towary (aparatura i urządzenia), jak również pozostałe wydatki związane z przedmiotową inwestycją, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych i pozostałymi wydatkami związanymi z przedmiotową inwestycją. Zainteresowany nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie uprawniony do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jak również zwrotu podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych oraz pozostałymi wydatkami związanymi z przedmiotową inwestycją, ponieważ poniesione ww. wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej braku prawa do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z nabyciem aparatury i urządzeń medycznych oraz poniesieniem pozostałych wydatków związanych z przedmiotową inwestycją.

Wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl