IPTPP1/443-564/13-7/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-564/13-7/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku uwzględniania w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy dotacji otrzymanej na realizację przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania otrzymanej dotacji oraz zasadności wystawiania faktur wewnętrznych w celu udokumentowania ww. dotacji i ujmowania ich w deklaracji VAT - 7,

* zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z refundacji świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu pn. "...",

* obowiązku uwzględniania w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy dotacji otrzymanej na realizację przedmiotowego projektu,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Sp. z o.o. jest firmą usługową.

Przedmiotem działania firmy są:

1.

usługi informatyczne,

2.

handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi,

3.

serwis informatyczny,

4.

instalacja i serwis sieci komputerowych,

5.

szkolenia informatyczne dla dorosłych.

Punkty 1, 2, 3, 4 działalności Zakładu wg ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 5 tj. "szkolenia" są zwolnione z VAT bądź opodatkowane. Zwolnione z VAT są szkolenia, na które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT: pkt b Zakład posiada akredytację przyznaną przez Kuratora Oświaty, oraz pkt c tj. szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych.

W ramach działalności szkoleniowej Spółka na przełomie lat 2009 i 2010 realizowała szkolenie w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki 2007 - 2013" finansowanego ze środków EFS.

Szkolenie to realizowano na podstawie umowy nr... z dnia 31 sierpnia 2009 r. pomiędzy Spółką (beneficjent), a Samorządem Województwa jako instytucją pośredniczącą.

W dniu 28 września 2009 r. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów:

* ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowym zakresie rozliczeń (VAT) i opodatkowania dotacji,

* ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przedmiotowym zakresie rozliczeń (CIT) tj. zwolnień podatkowych i kosztów uzyskania przychodów.

W dniu 10 kwietnia 2013 r. Spółka zawarła kolejną umowę nr... z Zarządem Województwa (instytucja pośrednicząca) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

* płatność ze środków europejskich 85%,

* dotacja celowa z budżetu krajowego 15%.

1. Cel projektu - nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych pn. "...".

2. Okres realizacji projektu - 20 m-cy tj. od 1 maja 2013 r. do 31 grudnia 2014 r.

3. Projekt nie zakłada wkładu własnego projektodawcy.

Na pisemny wniosek Spółki tj. beneficjenta projektu instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne projektu. Specyfikacja kosztów kwalifikowalnych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.

Jako uzupełnienie opisu faktycznego w załączeniu Wnioskodawca przesłał kopie następujących dokumentów:

1. Umowy nr... z dnia 31 sierpnia 2009 r.

2. Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2009 r. na formularzu ORD-IN.

3. Interpretację indywidualną "Ministra Finansów" z dnia 16 grudnia 2009 r. dotyczącą pytań z zakresu podatku od towarów i usług "VAT".

4. Interpretację indywidualną "Ministra Finansów" z dnia 10 grudnia 2009 r. dotyczącą pytań z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych.

5. Umowy nr... z dnia 10 kwietnia 2013 r. wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu.

6. Aktualnego KRS Spółki - potwierdzonego za zgodność z oryginałem.

Równocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż w dniu składania ww. wniosku Spółka:

7.

nie jest przedmiotem kontroli przez organ kontroli skarbowej,

8.

nie toczy się wobec Spółki postępowanie podatkowe.

Podmioty zaangażowane w realizację projektu pn. "..." w ramach umowy o dofinansowanie projektu nr... z dnia 10 kwietnia 2013 r.:

9. Autor projektu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr... zmieniony decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. nr... i decyzją z dnia 5 grudnia 2011 r. nr....

10. Instytucja Zarządzająca -....

11. Instytucja Pośrednicząca - Urząd Marszałkowski Województwa w imieniu którego umowę podpisał zarząd województwa w osobach Marszałka i Wicemarszałka Województwa.

12. Wykonawca projektu - jedynym wykonawcą projektu określonego w ww. umowie jest Spółka określona w umowie jako "beneficjent".

13. Uczestnikami szkoleń w ramach ww. umowy są osoby dorosłe.

14. Inne podmioty w ramach zawartej umowy o dofinansowanie nie występują.

Tryb dofinansowania:

15.

źródła finansowania: Instytucja Pośrednicząca wypłaca Beneficjentowi dofinansowanie na realizacją projektu w proporcji:

* płatność ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 85%,

* dotacja celowa z budżetu krajowego 15%

co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Projekt nie zakłada wkładu własnego Beneficjenta projektu.

Wydatki podlegające refundacji.

Projekt jest realizowany w oparciu o harmonogram realizacji i plan wydatków oraz harmonogram płatności sporządzony w porozumieniu z Instytucją Pośredniczącą, zawarty we wspomnianym wniosku o dofinansowanie.

Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu, a ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i rachunku bankowym - w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem.

Beneficjent kwartalnie składa wniosek o płatność w którym wykazuje koszty poniesione w okresie rozliczeniowym, a wynikające z budżetu projektu. Instytucja pośrednicząca dokonuje jego weryfikacji formalno-rachunkowej i merytorycznej przed wydaniem decyzji na wypłatę następnej transzy.

Transze dofinansowania wypłacane są:

16.

w przypadku środków Europejskiego Funduszu Społecznego przez Bank...,

17.

w przypadku dotacji celowej z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej.

Spółka jest czynnym, zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym podatnikiem podatku VAT i posiada nr NIP....

W dniu 10 kwietnia 2013 r. zawarto umowę nr... pomiędzy Spółką (beneficjent) a Zarządem Województwa (Instytucja Pośrednicząca) o dofinansowanie projektu "..." współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

18.

płatność ze środków europejskich 85%,

19.

dotacje celowe z budżetu krajowego 15%.

Otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne ściśle określone w budżecie projektu. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostaw konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług to istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą, a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną. Mamy w tym przypadku do czynienia z dotacją przedmiotową, a to stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez Instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych na realizację projektu związane są z działalnością usługową prowadzoną przez Spółkę i stanowią dotację przedmiotową (o czym Wnioskodawca wspomniał w odpowiedzi pytania nr 2). Otrzymana dotacja na realizowany przez Wnioskodawcę projekt ma bezpośredni wpływ na cenę realizowanych świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej usługi. Otrzymane zaliczki na dotacje są udokumentowane poprzez wystawiane przez Zainteresowanego faktury wewnętrzne. Wartość tych faktur wewnętrznych zwiększa obrót, o którym mowa w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Faktury będą wystawiane na Spółkę z wyraźnym określeniem, iż dotyczą realizowanego projektu.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ale nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy o VAT.

Przy świadczeniu usług z zakresu kształcenia zawodowego Wnioskodawca będzie świadczył usługi bądź dokonywał dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Usługi te bądź dostawy towarów są ściśle związane z usługą szkolenia i są zgodne ze szczegółowym zapisem budżetu projektu. Wnioskodawca będzie prowadził kompleksowe szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).

(we wniosku wskazane jako nr 2d) Czy ww. przychody (biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT jak i sprzedaż zwolnioną) należy ujmować do współczynnika proporcji, tj. rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem - o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych poniesionych na realizację projektu w ramach umowy... z dnia 10 kwietnia 2013 r. związane są z działalnością usługową prowadzoną przez "Spółkę". Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, w związku z powyższym ww. przychody Spółka ujmuje do współczynnika proporcji rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem działania firmy są:

20.

usługi informatyczne,

21.

handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi,

22.

serwis informatyczny,

23.

instalacja i serwis sieci komputerowych,

24.

szkolenia informatyczne dla dorosłych.

Punkty 1, 2, 3, 4 działalności Zakładu wg ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 5 tj. "szkolenia" są zwolnione z VAT bądź opodatkowane. Zwolnione z VAT są szkolenia, na które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT: pkt b Zakład posiada akredytację przyznaną przez Kuratora Oświaty, oraz pkt c tj. szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych.

W dniu 10 kwietnia 2013 r. Spółka zawarła kolejną umowę nr... z Zarządem Województwa (instytucja pośrednicząca) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" współfinansowanego ze środków EFS w proporcji:

25.

płatność ze środków europejskich 85%,

26.

dotacja celowa z budżetu krajowego 15%.

* Cel projektu - nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych pn. "...".

* Okres realizacji projektu - 20 m-cy tj. od 1 maja 2013 r. do 31 grudnia 2014 r.

* Projekt nie zakłada wkładu własnego projektodawcy.

Otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowalne ściśle określone w budżecie projektu. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostaw konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług to istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą, a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną. Mamy w tym przypadku do czynienia z dotacją przedmiotową, a to stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Przychody uzyskane przez Spółkę z refundacji przez Instytucję pośredniczącą wydatków kwalifikowalnych na realizację projektu związane są z działalnością usługową prowadzoną przez Spółkę i stanowią dotację przedmiotową (o czym Wnioskodawca wspomniał w odpowiedzi pytania nr 2). Otrzymana dotacja na realizowany przez Wnioskodawcę projekt ma bezpośredni wpływ na cenę realizowanych świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej usługi. Otrzymane zaliczki na dotacje są udokumentowane poprzez wystawiane przez Zainteresowanego faktury wewnętrzne. Wartość tych faktur wewnętrznych zwiększa obrót, o którym mowa w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Faktury będą wystawiane na Spółkę z wyraźnym określeniem, iż dotyczą realizowanego projektu. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ale nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy o VAT.

W tym miejscu należy wskazać, iż w sytuacji, gdy podatnik nabywa towary i usługi związane z czynnościami uprawniającymi do odliczenia VAT i nieuprawniającymi do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Według art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy stosuje się wyłącznie do tej części obrotu i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania.

W interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-564/13-6/AK tut. Organ stwierdził, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, na przeprowadzenie szkolenia komputerowego dla dorosłych pn. "..." ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi i zwiększa obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż otrzymana dotacja na realizację przedmiotowego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zwiększając tym samym obrót Wnioskodawcy, w związku z czym winna być wliczana do proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Reasumując należy wskazać, iż obrót uzyskany z otrzymanej dotacji, wlicza się do obrotu, w celu ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie obowiązku uwzględniania w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy dotacji otrzymanej na realizację przedmiotowego projektu. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl