IPTPP1/443-564/11-4/MW - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego profesjonalnego przygotowania pod kątem studyjno-koncepcyjnym i inwentaryzacyjnym terenu inwestycyjnego na terenie gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-564/11-4/MW Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego profesjonalnego przygotowania pod kątem studyjno-koncepcyjnym i inwentaryzacyjnym terenu inwestycyjnego na terenie gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w opisywanej we wniosku fakturze, związanej z realizacją projektu pn.: "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w opisywanej we wniosku fakturze, związanej z realizacją projektu pn.: "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2011 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w dniu 27 października 2009 r. złożyła do Ministerstwa Gospodarki wniosek o dofinansowanie projektu pn: "..." w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. 6 Oś priorytetowa: Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, poddziałanie 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych, działanie 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych.

Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w wyniku weryfikacji uzyskał pozytywną oceną formalną - pismo Ministerstwa Gospodarki (Departament Wdrażania Programów Operacyjnych) z dnia 4 listopada 2009 r. (znak:..), które wpłynęło do Urzędu Gminy w dniu 12 listopada 2009 r. Następnie decyzją Instytucji Zarządzającej przyznano Gminie dofinansowanie na realizację projektu pn. "..." - pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. (znak:..), które wpłynęło do Urzędu Gminy w dniu 8 grudnia 2009 r. W dniu 11 stycznia 2010 r. podpisana została umowa o dofinansowanie ww. projektu, zmieniona aneksem z dnia 16 marca 2010 r. Koszt całkowity projektu to 286.700,00 zł, kwota dofinansowania 243.695,00 zł co stanowi 85% wydatków kwalifikowalnych. Wkład własny Gminy: 43.005,00 zł co stanowi 15% wydatków kwalifikowalnych. Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczął się w dniu 1 stycznia 2010 r. i skończył w dniu 30 kwietnia 2011 r.

Projektem zostały objęte niezagospodarowane i nieużytkowane grunty Gminy o powierzchni 54.8400 ha (w tym 32.6008 ha w podstrefie Specjalnej Strefy Ekonomicznej). Cały obszar zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 30 listopada 2005 r.) oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy przeznaczony jest pod inwestycje w zakresie działalności przemysłowej, produkcyjnej, składy, bazy.

Celem ogólnym projektu jest stymulowanie rozwoju Polskiej Gospodarki i zwiększenie poziomu inwestycji poprzez tworzenie w Polsce atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Powstała więc w wyniku realizacji projektu dokumentacja umożliwi stworzenie warunków do podniesienia poziomu inwestycji w Gminie.

Do celów szczegółowych projektu należą:

1.

Profesjonalne przygotowanie pod kątem studyjno-koncepcyjnym i inwentaryzacyjnym terenu inwestycyjnego w Gminie o łącznej powierzchni 54,8400 ha w tym 32,6008 ha w podstrefie Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez wykonanie następujących opracowań:

a.

Koncepcja zagospodarowania terenu - koncepcja programowo-przestrzenna, obejmująca zagospodarowanie, urządzenie i uzbrojenie terenu, w tym ocenę stanu infrastruktury technicznej, opracowanie analizy kosztowej uzbrojenia, mapa terenu;

b.

Opracowanie dotyczące kompleksowych badań geotechnicznych terenu (warstwy geologiczne, nośność gruntu, poziom lustra wód gruntowych, itd.)

c.

Opracowanie ogólnej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenu, w tym analiza regionu jako miejsca lokalnej Inwestycji.

2.

Pozyskanie inwestorów (co najmniej 1-ego inwestora do 2015 r.), którzy ulokują nowe inwestycje na przygotowanych terenach w Gminie, szczególnie takich inwestorów, którzy dysponują nowoczesnymi rozwiązaniami zarówno w zakresie technologii, jak i organizacji przedsiębiorstw, którzy mogą przyczynić się do zwiększenia polskiego udziału na rynkach międzynarodowych.

Realizacja celów szczegółowych mierzona jest za pomocą wskaźników produktu (cele wymienione w pkt 1.1, 1.2 i 1.3) oraz wskaźników rezultatu (cel określony w pkt 2). Źródłem danych do prezentacji wskaźników produktu będzie dokumentacja własna Gminy, w tym umowy i protokoły zdawczo-odbiorcze dokumentacji opisanej w pkt 1.1, 1.2 i 1.3. Dla wskaźnika rezultatu źródłem danych będzie umowa (głównie umowa sprzedaży części terenu inwestycyjnego) podpisana pomiędzy Gminą a inwestorem lub inwestorami.

Z wybranym przez Gminę w drodze przetargu Wykonawcą (Sp. z o.o.) podpisana została umowa w dniu 10 listopada 2010 r.

Zakres przedmiotu umowy obejmował profesjonalne przygotowanie pod kątem studyjno-koncepcyjnym i inwentaryzacyjnym terenu inwestycyjnego w Gminie o łącznej powierzchni 54,8400 ha w tym 32,6008 ha w podstrefie Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez wykonanie następujących opracowań:

1.

Koncepcja zagospodarowania terenu - koncepcja programowo-przestrzenna, obejmująca zagospodarowanie, urządzenie i uzbrojenie terenu, w tym ocenę stanu infrastruktury technicznej, opracowanie analizy kosztowej uzbrojenia, mapa terenu; koszt opracowania: 50.000 zł netto (VAT 22%)

2.

Opracowanie dotyczące kompleksowych badań geotechnicznych terenu (warstwy geologiczne, nośność gruntu, poziom lustra wód gruntowych, itd.), koszt opracowania: 70.000 zł netto (VAT 22%)

3.

Opracowanie ogólnej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenu, w tym analiza regionu jako miejsca lokalnej inwestycji, koszt opracowania: 7.000 zł netto (VAT 22%)

Wartość całkowita projektu (brutto) 154.940,00 zł. Termin realizacji zadania do 31 stycznia 2011 r.

W dniu 20 stycznia 2011 r. na podstawie § 7 ust. 2 lit. d) (nastąpiła ustawowa zmiana wysokości podatku VAT) zawarty został aneks Nr 1 do Umowy z dnia 10 listopada 2010 r. Wartość całkowita projektu wyniosła 156.210,00 zł brutto (uwzględniona w aneksie z dnia 7 marca 2011 r. do umowy o dofinansowanie zawartej w dniu 11 stycznia 2010 r.).

Wykonawca w ramach zadania "..." przekazał Gminie (protokół odbioru prac z dnia 31 stycznia 2011 r.) opracowaną dokumentację:

1.

Koncepcja zagospodarowania terenu - koncepcja programowo-przestrzenna, obejmująca zagospodarowanie, urządzenie i uzbrojenie terenu, w tym ocenę stanu infrastruktury technicznej, opracowanie analizy kosztowej uzbrojenia, mapa terenu; część I - architektura, wersja papierowa, część II - infrastruktura techniczna, wersja papierowa, (4 egzemplarze).

2.

Opracowanie dotyczące kompleksowych badań geotechnicznych terenu (warstwy geologiczne, nośność gruntu, poziom lustra wód gruntowych, itd.). Wersja papierowa (4 egzemplarze),

3.

Opracowanie ogólnej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenu, w tym analiza regionu jako miejsca lokalnej inwestycji. Wersja papierowa (4 egzemplarze),

4.

Plansza prezentacyjna (1 egzemplarz)

5.

Folder z wizualizacjami (1 egzemplarz)

6.

Wersja elektroniczna (1 egzemplarz)

7.

Ortofotomapa i mapa topograficzna -. Wersja papierowa (1 egzemplarz).

Za opracowanie ww. dokumentacji Wykonawca wystawił fakturę VAT Nr 26/2011 na kwotę 156.210,00 zł brutto (VAT 23%). Gmina w całości zapłaciła należności wynikające z faktury VAT 26/2011. W dniu 27 maja 2011 r. Gmina złożyła do Ministerstwa Gospodarki wniosek o płatność końcową. Ministerstwo Gospodarki Departament Wdrażania Programów Operacyjnych w pismach z dnia 21 czerwca 2011 r. (znak:..) oraz z dnia 22 czerwca 2011 r. (znak:..) poinformowało, że w dniach 29 czerwca 2011 r. - 1 lipca 2011 r. zgodnie z umową o dofinansowanie przeprowadzona zostanie kontrola celem sprawdzenia prawidłowości realizacji projektu pn. "..." - upoważnienia do przeprowadzenia kontroli z dnia 22 czerwca 2011 r.

W trakcie kontroli Gmina oświadczyła, iż wystąpi do odpowiednich organów podatkowych z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w ramach ww. projektu

Ww. wniosek został uzupełniony o informację, iż Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec zaistniałych zdarzeń oraz możliwości udostępnienia w przyszłości, przedmiotowych terenów dla inwestorów na podstawie umów najmu, sprzedaży lub dzierżawy Gmina będzie miała prawo do odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług zawartego w opisywanej we wniosku fakturze, związanej z realizacją projektu pn.: "...".

Zdaniem Wnioskodawcy Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Poddziałanie 6.2.2 "..." - jest instrumentem wsparcia, mającym na celu zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego. Poddziałanie zakłada dofinansowanie wstępnego przygotowania działek (powierzchnia działek minimum 40 ha) pod inwestycje, które w przyszłości będą oferowane inwestorom jako tereny inwestycyjne i udostępniane na podstawie umów cywilnoprawnych. Opracowana w ramach ww. poddziałania (projektu) dokumentacja pn. "..." ma jedynie charakter informacyjny, gdyż kierowana jest do potencjalnego inwestora. Wykonawca w opracowaniu "...". Cz. I - Architektura (str. 5) przyjął założenie kształtowania przestrzeni oraz konstruowania programu funkcjonalnego oparte m.in. na zapewnieniu szerokiej oferty inwestycyjnej, elastycznego kształtowania wielkości powierzchni terenów inwestycyjnych. W ww. dokumencie zaprojektowano różne rodzaje obiektów (bazy logistyczne, zakłady produkcyjne, zakłady produkcyjno-magazynowe, obiekty usługowe).

Celem drugiego opracowania - kompleksowych badań geotechnicznych było wstępne rozpoznanie budowy geologicznej i warunków gruntowo-wodnych, wydzielenie warstwy gruntu o zróżnicowanej litologii i parametrach geotechnicznych, opracowanie wniosków, ustalenie kategorii geotechnicznej (str. 3),

W trzecim opracowaniu pt. "..." - z uwagi na fakt, że waga poszczególnych czynników oceny atrakcyjności różni się w zależności od profilu prowadzonej działalności (przemysłowa, logistyczna, usługowa, zaawansowane technologie) a opracowanie kierowane jest do nieznanego inwestora-musi zatem mieć charakter ogólny (str. 5).

Wobec powyższego przeanalizowano teren w zakresie:

1.

Na poziomie Gminy: ogólna charakterystyka gminy, położenie w województwie, dostępność komunikacyjna oraz dostępność do głównych elementów infrastruktury technicznej, uwarunkowania planistyczne, Gmina a Specjalna Strefa Ekonomiczna;

2.

Na poziomie terenu: ogólna charakterystyka terenu, położenie w Gminie, uwarunkowania planistyczne, formalno-prawne (struktura własności, wydane decyzje administracyjne), infrastrukturalne, geotechniczne środowiskowe i górnicze oraz użytkowania terenów.

Opracowana w wyniku realizacji projektu dokumentacja dotycząca terenu o powierzchni 54.8400 ha położonego w miejscowości jest materiałem koncepcyjnym, informacyjnym, który pozwoli na podjęcie dalszych decyzji o możliwości jego zagospodarowania i przeznaczenia oraz wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Gmina stoi na stanowisku, iż nie ma prawnych możliwości odzyskania poniesionego ostatecznie podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT. Nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W chwili obecnej nie ma inwestorów zainteresowanych tym terenem i jednocześnie trudno przewidzieć czy w najbliższym czasie taki inwestor się pojawi. Gmina nabyła grunty: w roku 1991 i 1993 (część akt notarialny Repertorium z dnia 14 sierpnia 1991 r., akt notarialny Repertorium A z dnia 8 lutego 1993 r.), w roku 1994 (część decyzja Wojewody z dnia 10 października 1994 r) i w roku 1997 (część akt notarialny Repertorium A z dnia 27 marca 1997 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem definiują przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

* stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek i otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, 6 Oś priorytetowa: Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, Poddziałanie: 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.

Wnioskiem zostały objęte niezagospodarowane i nieużytkowane grunty zlokalizowane na terenie Gminy.

Celem projektu było opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości ich zagospodarowania. Powstałe opracowanie ma wskazać i określić, jaki rodzaj działalności mógłby być realizowany na przedmiotowym obszarze oraz zakres usług, które mogłyby tam być realizowane i rozwijane.

W ramach projektu opracowano następującą dokumentację:

1.

Koncepcja zagospodarowania terenu - koncepcja programowo-przestrzenna, obejmująca zagospodarowanie, urządzenie i uzbrojenie terenu, w tym ocenę stanu infrastruktury technicznej, opracowanie analizy kosztowej uzbrojenia, mapa terenu; część I - architektura, wersja papierowa, część II - infrastruktura techniczna, wersja papierowa, (4 egzemplarze).

2.

Opracowanie dotyczące kompleksowych badań geotechnicznych terenu (warstwy geologiczne, nośność gruntu, poziom lustra wód gruntowych, itd.). Wersja papierowa (4 egzemplarze),

3.

Opracowanie ogólnej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenu, w tym analiza regionu jako miejsca lokalnej inwestycji. Wersja papierowa (4 egzemplarze),

4.

Plansza prezentacyjna (1 egzemplarz)

5.

Folder z wizualizacjami (1 egzemplarz)

6.

Wersja elektroniczna (1 egzemplarz)

7.

Ortofotomapa i mapa topograficzna -. Wersja papierowa (1 egzemplarz).

Celem ogólnym projektu jest stymulowanie rozwoju polskiej gospodarki i zwiększenie poziomu inwestycji poprzez tworzenie w Polsce atrakcyjnych terenów inwestycyjnych.

Opracowana koncepcja jest obecnie materiałem, koncepcyjnym, pomocniczym, wstępnym i informacyjnym, który ułatwi i umożliwi podjęcie decyzji, co do dalszego wyboru najbardziej optymalnego kierunku jego zagospodarowania i rodzaju prowadzonej na nim działalności.

Powstała w ramach projektu koncepcja zagospodarowania jest materiałem wstępnym, informacyjnym i na chwilę obecną hipotetycznym.

Wnioskodawca nie wyklucza, iż w przyszłości tereny objęte przedmiotowym projektem mogą być przedmiotem sprzedaży, najmu lub dzierżawy.

W efekcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość podjęcia czynności przygotowujących do ewentualnej sprzedaży, najmu lub dzierżawy terenów. Dokonanie powyższych czynności jest jednak jedynie hipotetyczne i może być objęte niesprecyzowanym horyzontem czasowym.

Wnioskodawca uważa, iż skoro dokument powstały w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, to w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż, najem lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wskazano wyżej w uzasadnieniu interpretacji, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, przy czym wystarczający do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest już sam zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Realizacja projektu ma stymulować rozwój polskiej gospodarki i zwiększenie poziomu inwestycji poprzez tworzenie w Polsce atrakcyjnych terenów inwestycyjnych, w tym przypadku na poziomie gminy.

Przygotowanie terenów inwestycyjnych ma niewątpliwie na celu przyciągnięcie inwestorów, co jest nierozerwalnie związane z takimi działaniami jak sprzedaż, najem i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Gminę. Ponadto samo pytanie zawarte we wniosku zostało zadane w kontekście najmu, dzierżawy lub sprzedaży terenów objętych tym projektem.

Sprzedaż, najem, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez te podmioty umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W ocenie tut. Organu treść wniosku, a w szczególności kontekst pytania jednoznacznie wskazuje, że projekt jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednim celem projektu było opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i wskazanie rodzaju działalności, który mógłby być tam realizowany przy uwzględnieniu m.in. lokalizacji terenu. Wnioskodawca nie wykluczył, iż w przyszłości tereny objęte projektem mogą być przedmiotem sprzedaży, najmu lub dzierżawy.

Wnioskodawca wskazał także, że powstała w ramach projektu koncepcja zagospodarowania jest materiałem wstępnym, informacyjnym i na chwilę obecną hipotetycznym, a dokonanie powyższych czynności jest jednak jedynie hipotetyczne i może być objęte niesprecyzowanym horyzontem czasowym.

Należy w tym miejscu podkreślić, że do prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest wystąpienie związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy lecz niekoniecznie bezpośredni.

Tut. organ zauważa, że opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości jego zagospodarowania jest "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych projektem na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Samo opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu i pokazanie możliwości jego zagospodarowania jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaży, najmu lub dzierżawy terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli opracowania koncepcji zagospodarowania terenu i pokazania możliwości jego zagospodarowania jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Sprzedaż, najem oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Ponadto już sama nazwa projektu wskazuje, że celem projektu jest skłonienie inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży, najmu lub dzierżawy terenów inwestycyjnych. Zdaniem tut. organu, końcowym - długookresowym celem projektu pn. "..." w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy, jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów)

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktury dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości prawnych zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl