IPTPP1/443-550/11-5/MW - Stawka podatku VAT przy montażu żaluzji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-550/11-5/MW Stawka podatku VAT przy montażu żaluzji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia wniosku (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem zewnętrznych żaluzji (rolet) aluminiowych oraz markiz w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem zewnętrznych żaluzji (rolet) aluminiowych oraz markiz.

Wniosek uzupełniono w dniu 10 października 2011 r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest producentem zewnętrznych żaluzji (rolet) aluminiowych, budowlanych okiennych. Na produkowane wyroby wraz montażem przyjmuje zamówienia od osób fizycznych. Ponadto Zainteresowana wykonuje usługi montażu markiz, które zakupuje ze stawką podatku VAT 23%. Jak podkreśla Wnioskodawczyni, zarówno markizy jak i żaluzje są montowane na stałe do budynków, przez pracowników firmy, w mieszkaniach o powierzchni do 150 m 2 oraz budynkach mieszkalnych o powierzchni do 300 m 2.

Wnioskodawczyni za taka usługę wystawia fakturę VAT według obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8%. Cena usługi obejmuje koszt zakupu markizy lub koszt produkcji żaluzji oraz montażu.

W piśmie z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni poinformowała, iż montaż żaluzji (rolet) zewnętrznych oraz markiz, polega na trwałym zakotwiczeniu konstrukcji nośnej i prowadnic w murze budynku. Niejednokrotnie są to bardzo duże i ciężkie elementy, które muszą być zamontowane w sposób, eliminujący całkowicie zagrożenie dla użytkowników, takie jak, np. w przypadku markiz zerwanie przez wiatr, czy też w przypadku żaluzji (rolet) zewnętrznych odpadnięcie kasety maskującej lub całego elementu.

Żaluzje (rolety) zewnętrzne pełnią funkcję zabezpieczającą przed włamaniem, jak też chronią przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak: hałas, słońce i związane z nim promieniowanie UV. Latem zapewniają półmrok i chłód a zimą zatrzymują ciepło. Natomiast markizy służą przede wszystkim do regulacji naturalnego oświetlenia, jako osłona przeciwsłoneczna zarówno okien jak i drzwi chroniąc jednocześnie przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Podczas demontażu z reguły uszkodzeniu ulegają części kotwiące ponieważ są one wmurowywane w ściany budynków. Po ich zdemontowaniu nie nadają się do ponownego montażu z uwagi na fakt, iż każdorazowo wykonane są według indywidualnej umowy z zamawiającym i wykonywane według indywidualnych cech takich jak wymiary, kolor i indywidualna konstrukcja oraz specyfikacja rolety bądź markizy.

Demontując żaluzję (roletę) każdorazowo ulega uszkodzeniu elewacja budynku a nawet okno, pozostają liczne otwory po kotwach i wkrętach. Zachodzi więc konieczność ich zamurowania a co za tym idzie konieczność odnowienia i umalowania elewacji a przypadku okien całkowite ich zniszczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zastosowana stawka podatku VAT jest właściwa.

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługa polegająca na sprzedaży własnych wyrobów bądź zakupionych wraz z montażem w budynkach mieszkalnych, zarówno markiz i żaluzji (rolet) podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Jak wskazuje Zainteresowana, wynika to wprost z przepisu, tj. art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że obniżoną stawkę stosuje się miedzy innymi do modernizacji obiektów budowlanych.

Montowanie na stałe rolet zewnętrznych czy markiz w budynkach mieszkalnych jest niczym innym jak modernizacją zmieniającą architekturę mieszkania czy budynku i ich trwałe ulepszenie oraz unowocześnienie, a przez to zwiększenie wartości rynkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pojęcie świadczenie usług zostało określone w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

c.

w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla czynności stanowiących roboty konserwacyjne oraz usługi budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji oraz przebudowy.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei stosownie do art. 3 pkt 7a powołanej wyżej ustawy, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. W brzmieniu tego punktu przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. przez remont rozumie się "doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności" zaś pod modernizacją "unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheid Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje "wytwór" będący zupełnie nową całością.

Jeśli przedmiotem dostawy jest usługa remontowa, budowlana, modernizacyjna lub konserwacyjna wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiał, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.) Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadnić odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu dla celów podatkowych. Jednoznaczne jest, iż montaż, to czynność połączenia gotowych elementów w całość, a ta nie mieści się w definicji budowy, remontu, modernizacji czy konserwacji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji zewnętrznych żaluzji oraz rolet aluminiowych, które montuje w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Ponadto Zainteresowana dokonuje montażu zakupionych markiz w tychże obiektach. Jak podkreśla Wnioskodawczyni, urządzenia te są montowane na stałe w budynkach mieszkalnych. Cena usługi obejmuje koszt zakupu markiz lub koszt produkcji żaluzji (rolet) oraz montażu.

Wnioskodawczyni usługi te klasyfikuje jako modernizacja obiektów budowlanych, ze względu na zmiany architektury budynku lub mieszkania, trwałe ulepszenie oraz unowocześnienie a przez to zwiększenie wartości rynkowej.

Dodatkowo Zainteresowana wskazuje, że montaż żaluzji (rolet) zewnętrznych oraz markiz, polega na trwałym zakotwiczeniu konstrukcji nośnej i prowadnic w murze budynku. Niejednokrotnie są to bardzo duże i ciężkie elementy, które muszą być zamontowane w sposób, eliminujący całkowicie zagrożenie dla użytkowników, takie jak, np. w przypadku markiz zerwanie przez wiatr, czy też w przypadku żaluzji (rolet) zewnętrznych odpadnięcie kasety maskującej lub całego elementu.

Żaluzje (rolety) zewnętrzne pełnią funkcję zabezpieczającą przed włamaniem, jak też chronią przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak: hałas, słońce i związane z nim promieniowanie UV. Latem zapewniają półmrok i chłód, a zimą zatrzymują ciepło. Natomiast markizy służą przede wszystkim do regulacji naturalnego oświetlenia, jako osłona przeciwsłoneczna zarówno okien jak i drzwi chroniąc jednocześnie przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Podczas demontażu z reguły uszkodzeniu ulegają części kotwiące ponieważ są one wmurowywane w ściany budynków. Po ich zdemontowaniu nie nadają się do ponownego montażu z uwagi na fakt, iż każdorazowo wykonane są według indywidualnej umowy z zamawiającym i wykonywane według indywidualnych cech takich jak wymiary, kolor i indywidualna konstrukcja oraz specyfikacja rolety bądź markizy.

Demontując żaluzję (roletę) każdorazowo ulega uszkodzeniu elewacja budynku a nawet okno, pozostają liczne otwory po kotwach i wkrętach. Zachodzi więc konieczność ich zamurowania a co za tym idzie konieczność odnowienia i umalowania elewacji, a w przypadku okien całkowite ich zniszczenie.

Analiza opisu sprawy na tle przytoczonych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, iż dla czynności polegających na dostawie wraz z montażem żaluzji (rolet) zewnętrznych bądź markiz w obiektach budowlanych brak podstaw do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8% VAT.

Powoływany przepis art. 41 ust. 12 ustawy przewiduje bowiem stosowanie preferencyjnej stawki podatku do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z kolei § 7 ust. 1 rozporządzenia odnosi się do robót konserwacyjnych, które mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż usługi montażu ww. wyrobów świadczone przez Zainteresowaną nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w powołanych przepisach, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Żaluzje (rolety) zewnętrzne oraz markizy należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt ich przytwierdzenia do muru budynku, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Zatem ww. usługi są opodatkowane wg stawki podstawowej w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku czynności polegających na montażu żaluzji (rolet) zewnętrznych oraz markiz w budynkach mieszkalnych lub mieszkaniach zastosowanie będzie miała stawka 23%, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również za roboty, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl