IPTPP1/443-532/11-4/ALN - Opodatkowanie VAT wniesienia aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do spółki prawa handlowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-532/11-4/ALN Opodatkowanie VAT wniesienia aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do spółki prawa handlowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do spółki prawa handlowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania:

* wniesienia aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do spółki prawa handlowego,

* czynności wniesienia sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej w formie aportu do spółki prawa handlowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego, postawienie pytania oraz uzupełnienia o dokument, z którego wynika, iż osoba udzielająca upoważnienia składającemu wniosek o interpretację jest do tego umocowana.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina w 2006 r. zleciła przygotowanie wielobranżowego projektu dotyczącego rewitalizacji Starego Miasta "...".

Projekt dotyczył m.in. gospodarki wodno - ściekowej (kanalizacja sanitarna i deszczowa, wodociąg), oświetlenia, iluminacji obiektów zabytkowych, zagospodarowania terenu i małej architektury, zieleni urządzonej, nawierzchni ciągów komunikacyjnych i placów.

W 2008 r. zakończono projektowanie, następnie uzyskano decyzję o pozwoleniu na budowę, którą to w części dotyczącej gospodarki wodno-ściekowej "przepisano" na Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o., w którym Gmina posiada 100% udziałów. Było następstwem decyzji, iż to PGKiM będzie Beneficjentem projektu realizowanego w ramach Funduszu Spójności, a dotyczącego modernizacji i budowy sieci wodno - kanalizacyjnej oraz modernizacji oczyszczalni ścieków (uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta), natomiast Gmina będzie Partnerem w projekcie.

PGKiM jest spółką ze 100% udziałem Gminy i jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT i zamierza wnieść aportem do PGKiM dokumentację projektową na budowę sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami, w momencie zakupu ww. projektu Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT (w momencie zakupu brak związku ze sprzedażą opodatkowaną- Gmina nie uzyskuje przychodów w związku z odbiorem ścieków, przychody te uzyskuje PGKiM), jak również Gmina zamierza wnieść aportem do PGKiM istniejącą już sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej, z której część została wybudowana przed rokiem 1993 a część po roku 1993 (w części kanalizacji budowanej po roku 1993 Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT - brak związku ze sprzedażą opodatkowaną - Gmina nie uzyskuje przychodów w związku z odbiorem ścieków).

Wniesienie aportem dokumentacji projektowej i istniejącej już sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej odbędzie się zgodnie z zasadami uchwały Rady Miejskiej w sprawie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego, na podstawie tej uchwały Rada Miasta podejmie stosowną uchwałę w sprawie wniesienia aportu do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością celem podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, następnie po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Miejskiej odbędzie się Zgromadzenie Wspólników oraz podjęcie uchwały o wniesieniu aportu i objęciu udziałów.

Czynność wniesienia aportem do Spółki dokumentacji projektowej i istniejącej już kanalizacji sanitarnej i deszczowej stanowi odpłatne świadczenie usług, dlatego Gmina powinna ustalić właściwą stawkę podatku VAT dla ww. czynności, a następnie wystawić fakturę VAT dla Spółki. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że Gmina jako podmiot prawa publicznego na podstawie art. 9 ustawy z dnia 8 sierpnia 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. Do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy należy min. zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), ww. zadania Gmina powierzyła do realizacji PGKiM.

Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 kwietnia 2009 r. zajął stanowisko, że wniesienie aportu do Spółki, którą Gmina powołała do realizacji zadań własnych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie paragrafu 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) przekazana aportem sieć kanalizacyjna i sanitarna będzie stanowiła budowlę. Dostawa powstałej infrastruktury dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia (rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.).

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W stosunku do budowli nie przysługiwało dokonującemu jej dostawy (właścicielowi nieruchomości) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Właściciel budowli nie ponosił wydatków na jej ulepszenie w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie Gmina poprzez wniesienie aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do PGKiM Sp. z o.o. w 100% udziałem Gminy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, czy też może czynność tę należy opodatkować na ogólnych zasadach i wówczas Gmina naliczy podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu niepieniężnego, związanego z realizacją zadań własnych gminy w postaci dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do PGKiM Sp. z o.o. będzie podlegało zwolnieniu na podstawie paragrafu 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami w rozumieniu ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, nie będące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługą jest także przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w świetle art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych).

Gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sposób właściwy dla danego towaru.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem. Wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym, a jego efektem, jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i zamierza wnieść aportem do PGKiM dokumentację projektową na budowę sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami. W momencie zakupu ww. projektu Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne, wskazać należy, iż wniesienie aportem dokumentacji projektowej do spółki prawa handlowego stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że wniesienie aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do spółki prawa handlowego, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Miasto będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne, wskazać należy, iż wniesienie aportem dokumentacji projektowej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tej konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne choćby podobne lub zbieżne sprawy.

Należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), utraciło moc obowiązującą. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem dokumentacji projektowej na budowę kanalizacji sanitarnej z przyłączami do spółki prawa handlowego. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania czynności wniesienia sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej w formie aportu do spółki prawa handlowego został rozstrzygnięty interpretacja indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl