IPTPP1/443-523/14-4/MW - Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego pod wynajem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-523/14-4/MW Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego pod wynajem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 23 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2014 r. (data wpływu 10 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego pod wynajem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego pod wynajem.

Wniosek uzupełniono w dniu 10 października 2014 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą, której głównym zakresem jest transport drogowy towarów. Ponadto ww. zakres działalności gospodarczej został rozszerzony o wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, który to rodzaj usług został sklasyfikowany zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) pod nr 68.20.

Wnioskodawca zakupił środek trwały (nieruchomość będącą budynkiem). Obecnie budynek jest przez podatnika modernizowany celem przystosowania go do celów prowadzenia domu pomocy społecznej. Po zakończeniu inwestycji polegającej na zaadoptowaniu budynku do celów prowadzenia w nim działalności w zakresie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem Wnioskodawca planuje wydzierżawić cały budynek innemu podmiotowi, który w dzierżawionym budynku będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem. Budynek będzie więc w całości przedmiotem dzierżawy, a więc środkiem trwałym wykorzystywanym do celów osiągania przychodów z tytułu wynajmu nieruchomości. Wnioskodawca dopuszcza możliwość przystąpienia (jako wspólnik) do spółki (np. cywilnej), która będzie najemcą przedmiotowego budynku.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych oraz faktury dokumentujące zakup usług remontowo-budowlanych są i będą wystawione na firmę Wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyremontowaną nieruchomość do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca przeznaczy cały budynek na cele wynajmu, a więc na cele sprzedaży opodatkowanej i nie będzie wykorzystywał tego budynku do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, bądź do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Po ewentualnym przystąpieniu Wnioskodawcy do spółki, Wnioskodawca nadal będzie wynajmował/wydzierżawiał spółce przedmiotową nieruchomość jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Spółka będzie więc najemcą/dzierżawcę a Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG - wynajmującym/wydzierżawiającym, w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przystąpienie przez Wnioskodawcę (jako wspólnik) do spółki cywilnej, która będzie najemcą przedmiotowego budynku pozbawi Wnioskodawcę prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego do wynajmu dla podmiotu (spółki cywilnej), który w budynku tym będzie prowadził dom pomocy społecznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 154, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ogólna zasada zawarta w art. 86 ww. ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Czynności opodatkowane to takie, które generują podatek należny. Zatem w związku z wykorzystaniem nabytych towarów i usług do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu (za wyjątkiem czynności niepodlegających ze względu na miejsce świadczenia lub zwolnionych od podatku, prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi nie przysługuje.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zakupy towarów i usług w ramach prowadzonej przez Podatnika inwestycji polegającej na modernizacji budynku (adaptacja do celów domu opieki społecznej) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie stroną umów cywilnoprawnych, dotyczących odpłatnego wynajmu powierzchni dla przedsiębiorcy, który będzie prowadził działalność w zakresie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem. Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy jest (będzie) spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z modernizacją budynku będą związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto podatnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków na modernizację budynku. Tym samym podatnikowi będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tytułu prowadzonej Inwestycji zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawca - będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - będzie miał w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją inwestycji, ponieważ dokonane zakupy będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe prawo będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Odpowiadając na postawione przez Wnioskodawcę pytanie stwierdzić należy, że przepisy prawa podatkowego, a w szczególności przepisy wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują przesłanek negatywnych do skorzystania z prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych (remont budynku) w postaci przystąpienia podatnika do spółki cywilnej, która jest najemcą przedmiotowego budynku. Wskazane wcześniej przepisy prawa gwarantują Wnioskodawcy skorzystanie z prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony bez względu na fakt czy Wnioskodawca będzie wspólnikiem spółki cywilnej, która to będzie najemcą a więc nabywcą usług najmu świadczonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto nadmienić należy, że obowiązek wykazania, że spełnił ustawowe przesłanki do uzyskania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych ale należy pamiętać o istnieniu zasady prawdy obiektywnej wyrażonej w art. 122 ustawy - Ordynacja podatkowa, która wskazuje, że ciężar dowodowy w postępowaniu podatkowym co do zasady spoczywa na organach podatkowych, a nie na stronie postępowania. To organy podatkowe są zobligowane do podejmowania wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Podsumowując, istotne jest, aby budynek w rzeczywistości został przeznaczony na wynajem, a więc do celów świadczenia usług opodatkowanych, co wypełni przesłankę pozytywną wskazaną w dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji da podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na opisywaną wyżej inwestycję. Bez znaczenia natomiast dla prawa do odliczenia VAT od zakupów inwestycyjnych pozostaje fakt ewentualnego przystąpienia przez Wnioskodawcę do spółki cywilnej będącej nabywcą usług najmu świadczonych dla spółki przez Wnioskodawcę.

Analizując powyższe stanowisko Wnioskodawcy stwierdzić należy, że jest ono zgodne z obowiązującymi w tym zakresie regulacjami prawnymi, co pozwala na uznanie stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednocześnie wskazać należy, iż system odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy i są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Natomiast z art. 693 § 1 ustawy - Kodeks cywilny wynika, że przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższego wynika, że najem/dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy/dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Zatem uznać należy, że powyższa czynność stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że świadczenie usług najmu/dzierżawy wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli jest wykonywane w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą, której głównym zakresem jest transport drogowy towarów. Ponadto ww. zakres działalności gospodarczej został rozszerzony o wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Wnioskodawca zakupił środek trwały (nieruchomość będącą budynkiem), który jest obecnie przez niego modernizowany celem przystosowania go do celów prowadzenia domu pomocy społecznej. Po zakończeniu inwestycji polegającej na zaadoptowaniu budynku do celów prowadzenia w nim działalności w zakresie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem Wnioskodawca planuje wydzierżawić cały budynek innemu podmiotowi, który w dzierżawionym budynku będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem. Budynek będzie więc w całości przedmiotem dzierżawy, a więc środkiem trwałym wykorzystywanym do celów osiągania przychodów z tytułu wynajmu nieruchomości. Wnioskodawca dopuszcza możliwość przystąpienia (jako wspólnik) do spółki (np. cywilnej), która będzie najemcą przedmiotowego budynku. Faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych oraz faktury dokumentujące zakup usług remontowo-budowlanych są i będą wystawione na firmę Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyremontowaną nieruchomość do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca przeznaczy cały budynek na cele wynajmu, a więc na cele sprzedaży opodatkowanej i nie będzie wykorzystywał tego budynku do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, bądź do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Po ewentualnym przystąpieniu Wnioskodawcy do spółki, Wnioskodawca nadal będzie wynajmował/wydzierżawiał spółce przedmiotową nieruchomość jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Spółka będzie więc najemcą/dzierżawcą a Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG - wynajmującym/wydzierżawiającym, w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Mając na uwadze okoliczności sprawy należy wskazać, że zgodnie z art. 860 § 1 ww. ustawy - Kodeks cywilny, przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

Zatem zawarcie umowy spółki prowadzi do powstania trwałego stosunku o charakterze obligacyjnym pomiędzy wspólnikami, którzy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu, najczęściej zysku, poprzez prowadzenie działalności gospodarczej. Tym samym spółka cywilna jest niczym innym, jak umową prawa cywilnego, podobną do innych umów. Tym samym nie można umowie spółki cywilnej nadawać podmiotowości. "Umowa" nie może zaciągać zobowiązań, być stroną innej umowy, prowadzić działalności gospodarczej. W związku z tym, iż umowa spółki cywilnej nie posiada podmiotowości ustawodawca nie nadał jej osobowości prawnej. Stroną czynności cywilnoprawnych są wyłącznie wspólnicy spółki.

Brak podmiotowości prawnej nie stoi jednak na przeszkodzie traktowaniu przez odrębne przepisy spółki cywilnej jako podmiotu uregulowanych w nich stosunków prawnych. Regulacją uznającą spółkę cywilną za podmiot jest ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Biorąc pod uwagę ww. przepisy Spółka cywilna jest uznawana za podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zarówno przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie, jak również w formie spółki cywilnej funkcjonują w obrocie gospodarczym oddzielnie, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą indywidualnie oraz w formie spółki cywilnej. Indywidualna działalność gospodarcza i spółka cywilna są dwoma odrębnymi podmiotami gospodarczymi. W związku z powyższym dopuszczalne są wzajemne transakcje pomiędzy powyższymi podmiotami. Transakcje te mogą polegać między innymi na wzajemnym świadczeniu usług.

Jednocześnie należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Podkreślić w tym miejscu również należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług określa, czy nabywane przez niego towary lub usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy wskazać, że podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego do wynajmu, bowiem - jak wskazał Zainteresowany - przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym przedmiotowe prawo przysługuje pod warunkiem niezaistnienia innych ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Jednocześnie uznać należy, że na ww. prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku, nie ma wpływu ewentualne przystąpienie przez Wnioskodawcę do spółki cywilnej będącej nabywcą usług najmu ww. nieruchomości, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - po ewentualnym przystąpieniu do spółki, Wnioskodawca nadal będzie wynajmował/wydzierżawiał spółce przedmiotową nieruchomość jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - Spółka będzie więc najemcą/dzierżawcą a Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG - wynajmującym/wydzierżawiającym.

Zatem mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że przystąpienie przez Wnioskodawcę (jako wspólnik) do spółki cywilnej, która będzie najemcą przedmiotowego budynku nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych związanych z modernizacją budynku przeznaczonego do wynajmu dla podmiotu (spółki cywilnej), który w budynku tym będzie prowadził dom pomocy społecznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca będzie wykorzystywał zakupione towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl