IPTPP1/443-521/11-4/MW - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej z przyłączami do posesji, modernizacji stacji uzdatniania wody, kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz kompaktowych biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-521/11-4/MW Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej z przyłączami do posesji, modernizacji stacji uzdatniania wody, kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz kompaktowych biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją etapu inwestycji pn. ".." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją etapu inwestycji pn.: "..." oraz ustalenia czy czynności nieodpłatnego użyczenia przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcom Gminy stanowią świadczenie usług.

Wniosek został uzupełniony w dniu 17 października 2011 r. o wskazanie ilości zdarzeń przyszłych, których wniosek dotyczy oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje inwestycje w ramach umowy o przyznaniu pomocy w ramach działania "..." objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie "....".

W wyniku tego zadania inwestycyjnego zostanie wykonana sieć wodociągowa z przyłączami do posesji, modernizacja stacji uzdatniania wody, kanalizacja sanitarna ciśnieniowa oraz kompaktowe biologiczne przydomowe oczyszczalnie ścieków na terenie Gminy.

Inwestycja jest finansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego. Przy realizacji tego zadania podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą własnością Gminy. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących m.in. najmu lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy oraz sprzedaży wody. Po zrealizowaniu etapu inwestycji "..." Gmina zawrze umowy nieodpłatnego użyczenia na czas nieokreślony na użytkowanie indywidualnych przydomowych oczyszczalni ścieków składających się z osadnika gnilnego, komory nitryfikacyjnej, osadnika wtórnego wraz z osprzętem. W umowie będzie istniał zapis, iż biorący w użyczenie ponosi koszty związane z utrzymaniem przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zawarte zostaną ponadto umowy cywilnoprawne na opróżnianie i wywóz nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych z przydomowych oczyszczalni ścieków. Z tego tytułu Gmina będzie pobierała opłaty za usługi związane z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych - przydomowych oczyszczalni ścieków. Natomiast Gmina zawrze umowę z Gminnym Sp. z o. o na wywóz nieczystości ciekłych z przydomowych oczyszczalni ścieków od osób indywidualnych. Gmina posiada nowoczesną oczyszczalnię ścieków, która przyjmuje oprócz ścieków kanalizacyjnych również nieczystości ciekłe z przydomowych oczyszczalni ścieków i szamb.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją "..." naliczony w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego, ponieważ zakup usług, robót i materiałów dotyczących inwestycji "...." jest związany z usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wydatki ponoszone na nabywanie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy, a zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję w ramach działania "..." objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie "..." pn. "...". W wyniku tego zadania inwestycyjnego zostanie wykonana sieć wodociągowa z przyłączami do posesji, modernizacja stacji uzdatniania wody, kanalizacja sanitarna ciśnieniowa oraz kompaktowe biologiczne przydomowe oczyszczalnie ścieków na terenie Gminy.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Po zrealizowaniu etapu inwestycji "...", Wnioskodawca zawrze umowy nieodpłatnego użyczenia na czas nieokreślony na użytkowanie indywidualnych przydomowych oczyszczalni ścieków. Zgodnie z zapisami umowy biorący w użyczenie ponosi koszty związane z utrzymaniem przydomowej oczyszczalni ścieków. Ponadto zostaną zawarte umowy cywilnoprawne na opróżnianie i wywóz nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych z przydomowych oczyszczalni ścieków. Z tego tytułu Gmina będzie pobierała opłaty za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych przydomowych oczyszczalni ścieków.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, tut. Organ w interpretacji uznał, iż nieodpłatne użyczenie przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcom Gminy jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy - nieodpłatne użycie towarów odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (odbiór nieczystości ciekłych z przydomowych oczyszczalni ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych).

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych. Czynności nieodpłatnego oddania w użytkowanie przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcom Gminy będą użyciem towarów należących do Gminy na cele jej działalności i tym samym nie będą odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż w chwili ponoszenia nakładów na realizowaną inwestycję istniał związek z czynnościami nieodpłatnego przekazania do używania przydomowych oczyszczalni ścieków na cele prowadzonej przez Gminę działalności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej prawa Gminy do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "....". Natomiast wniosek dotyczący ustalenia, czy czynności nieodpłatnego użyczenia przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią odpłatnego świadczenia usług został rozstrzygnięty odrębną interpretacją.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl