IPTPP1/443-519/12-6/MH - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-519/12-6/MH Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku (data wpływu 2 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 20 sierpnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostateczne przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych o celach niezarobkowych, mających na celu niesienie wszechstronnej pomocy we wszystkich dziedzinach życia osobom chorym psychicznie i niepełnosprawnym, w zakresie zdobywania umiejętności niezbędnych w życiu codziennym oraz kwalifikacji umożliwiającym podjęcie pracy zarobkowej, w związku z czym w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie zarejestrowało się w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Obecnie Stowarzyszenie w ramach Działania 413 "..." realizuje projekt pn. "...". W ciągu kilku miesięcy zostanie wyremontowany budynek z przeznaczeniem na utworzenie stolarni w miejscowości. Remont budynku będzie polegał na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wykonaniu podłoży i posadzek, dociepleniu, wykonaniu tynków wewnętrznych, remontu dachu, wykonaniu instalacji elektrycznej, wykonaniu odwodnienia. W ramach zrealizowanej operacji zostanie wyremontowany budynek na pracownię stolarską. Zostanie ona wyposażona w niezbędne i podstawowe narzędzia do obróbki drewna.

Pracownia ta posłuży do wyrobu dawnych przedmiotów użytku domowego takich jak misy, sztućce i patery oraz wytworu sztuki ludowej opartej na lokalnych zasobach kulturowych i historycznych oraz przyrodniczych. Wytwarzane będą kapliczki oraz rzeźby figur sakralnych. Produkty wytwarzane będą przez lokalnych twórców ludowych posiadających umiejętności i zdolności oraz doświadczenie w obróbce drewna. Właścicielem budynku, w którym utworzona będzie pracowni stolarska jest Gmina, jest on jednak przekazany w trwały zarząd na rzecz Środowiskowego Domu Samopomocy, przy którym działa Stowarzyszenie

Przedmioty wytwarzane w pracowni stolarskiej w fazie początkowej realizacji projektu i nauki wytwarzania produktów nie będą przeznaczone do odpłatnej sprzedaży, natomiast w późniejszym czasie planowana jest sprzedaż podczas festynów, wystaw i jarmarków. Uzyskane w ten sposób korzyści finansowe przeznaczone będą na statutową działalność Stowarzyszenie i wykorzystane przez członków Stowarzyszenia.

Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu wystawiane będą na Stowarzyszenie Pracownia stolarska nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem lub zwolnionym od podatku od towarów i usług. Część kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie z tego tytułu stanowią koszty kwalifikowalne podlegające refundacji z PROW włącznie z podatkiem VAT w przypadku podmiotów, które nie mogą odzyskać podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ponosząc w 2012 r. koszty realizacji Działania 413 "..." w związku z realizacją projektu pn. "..." objętego PROW na lata 2007-2013 ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, kierując się stanem faktycznym, z którego wynika, że Stowarzyszenie nie prowadząc działalności gospodarczej i nie będąc czynnie zarejestrowanym podatkiem VAT wymienionym w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w 2012 r. od kosztów poniesionych w związku z realizacją Działania 413 "..." w związku z realizacją projektu pn. "..." objętego PROW na lata 2007-2013.

W myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, Stowarzyszenie nie spełnia warunku uprawniającego do doliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym podatkiem podatku VAT. W ramach Działania 413 "..." realizuje projekt pn. "...". W ciągu kilku miesięcy zostanie wyremontowany budynek z przeznaczeniem na utworzenie stolarni w miejscowości. W ramach zrealizowanej operacji zostanie wyremontowany budynek na pracownię stolarską. Zostanie ona wyposażona w niezbędne i podstawowe narzędzia do obróbki drewna. Pracownia ta posłuży do wyrobu dawnych przedmiotów użytku domowego takich jak misy, sztućce i patery oraz wytworu sztuki ludowej opartej na lokalnych zasobach kulturowych i historycznych oraz przyrodniczych. Przedmioty wytwarzane w pracowni stolarskiej w fazie początkowej realizacji projektu i nauki wytwarzania produktów nie będą przeznaczone do odpłatnej sprzedaży, natomiast w późniejszym czasie planowana jest sprzedaż podczas festynów, wystaw i jarmarków. Uzyskane w ten sposób korzyści finansowe przeznaczone będą na statutową działalność Stowarzyszenie i wykorzystane przez członków Stowarzyszenia. Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu wystawiane będą na Stowarzyszenie. Pracownia stolarska nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem lub zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego zadania. Tym samym Wnioskodawca nie ma z tego tytułu prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl