IPTPP1/443-514/13-2/MG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-514/13-2/MG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jednostka samorządu terytorialnego będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, aplikuje o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPOW na lata 2007 - 2013 wraz z innymi gminami na realizację wspólnego projektu pn. "...". Liderem projektu jest Województwo- Urząd Marszałkowski Województwa.

Gmina jest partnerem i realizatorem części projektu polegającego na organizacji w 2014 r. imprezy pn. "...".

"..." jest imprezą rodzinną jednak najważniejsi są najmłodsi, dla których nieodpłatnie zorganizowany zostanie festyn pełen niespodzianek i dobrej zabawy. Zanim rozpocznie się festyn, uczestnicy przemierzą kilkukilometrową trasę, rozpoczynającą się w parku miejskim, prowadzącą przez... na teren stadniny koni, w miejscowości....

"..." będzie wydarzeniem, które połączy wspólną zabawą dzieci, ich rodziców i opiekunów. Udział w imprezie jest całkowicie bezpłatny.

W ramach projektu Gmina poniesie wydatki na następujące usługi:

* koncert piosenki dziecięcej...;

* pogram estradowy rozrywkowo - zabawowo - cyrkowy "...";

* ustawienie 2 hal namiotowych: jedna hala dla publiczności oglądającej występy artystyczne, druga celem przygotowania stanowisk konkursowych dla dzieci;

* wynajem aparatury nagłaśniającej artystyczne występy estradowe wraz z obsługą;

* ustawienie sceny plenerowe z zadaszeniem na występy artystyczne;

* ustawienie zjeżdżalni dmuchanych dla dzieci uczestników rajdu;

* wykonanie przyłącza elektrycznego, dyżur elektryka podczas trwania imprezy (zadania) i opłata za zużytą energię elektryczną;

* przywóz sprzętu plenerowego;

* dostawa materiałów biurowych dla potrzeb realizacji projektu (m.in. papier i toner);

* koszty związane z opracowaniem projektu i produkcją materiałów promocyjnych (plakaty reklamowe - 500 szt., banery promocyjne - 2 szt., plakietki dla uczestników rajdu - 2 000 szt., maskotki promocyjne - 150 szt.);

* usługi medyczne, sanitarne, ochrona, przeciwpożarowe.

W związku z realizacją ww. części projektu nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją imprezy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją części projektu pn. "...". Ze względu na specyfikę imprezy, jej niedochodowy charakter, nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją.

W związku z tym podatek VAT naliczony przez usługodawców będzie kosztem kwalifikowalnym Projektu tzn. takim, który będzie mógł być sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, aplikuje o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPOW na lata 2007 - 2013 wraz z innymi gminami na realizację wspólnego projektu pn. "...". Liderem projektu jest Województwo- Urząd Marszałkowski Województwa. Gmina jest partnerem i realizatorem części projektu polegającego na organizacji w 2014 r. imprezy pn. "...". Udział w imprezie jest całkowicie bezpłatny.

W ramach projektu Gmina poniesie wydatki na następujące usługi:

* koncert piosenki dziecięcej...;

* pogram estradowy rozrywkowo - zabawowo - cyrkowy "...";

* ustawienie 2 hal namiotowych: jedna hala dla publiczności oglądającej występy artystyczne, druga celem przygotowania stanowisk konkursowych dla dzieci;

* wynajem aparatury nagłaśniającej artystyczne występy estradowe wraz z obsługą;

* ustawienie sceny plenerowe z zadaszeniem na występy artystyczne;

* ustawienie zjeżdżalni dmuchanych dla dzieci uczestników rajdu;

* wykonanie przyłącza elektrycznego, dyżur elektryka podczas trwania imprezy (zadania) i opłata za zużytą energię elektryczną;

* przywóz sprzętu plenerowego;

* dostawa materiałów biurowych dla potrzeb realizacji projektu (m.in. papier i toner);

* koszty związane z opracowaniem projektu i produkcją materiałów promocyjnych (plakaty reklamowe - 500 szt., banery promocyjne - 2 szt., plakietki dla uczestników rajdu - 2 000 szt., maskotki promocyjne - 150 szt.);

* usługi medyczne, sanitarne, ochrona, przeciwpożarowe.

W związku z realizacją ww. części projektu nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją imprezy.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - w związku z realizacją projektu nie wystąpią żadne czynności opodatkowane. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją zadania pn. "...", ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, w związku z realizacją projektu nie wystąpią żadne czynności opodatkowane.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl