IPTPP1/443-513/14-2/IG - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-513/14-2/IG Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn."..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn."...".

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna będzie realizować w bieżącym roku 2014 operację współfinansowaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został złożony przez OSP w roku 2013, a termin realizacji zadania to 31 grudnia 2014. Tytuł operacji:"...".

Cel operacji to kultywowanie tradycji poprzez udostępnienie miejsca na wyrób tradycyjnych produktów lokalnych.

Przedmiotem operacji jest remont świetlicy wiejskiej w miejscowości D. W ramach tego projektu zostaną wykonane następujące usługi remontowo-budowlane: izolacja przeciwwilgociowa i przeciwwodna posadzki, wykonanie posadzek, położenie płytek podłogowych i cokolika, pomalowanie ścian wewnętrznych, uzupełnienie ubytków w ścianach, wykonanie tynków, wykucie otworów w ścianach i osadzenie belek metalowych nad otworami, wykonanie ścianek działowych celem stworzenia pomieszczeń na sanitariaty, montaż drzwi. Wymienione usługi remontowo-budowlane są konieczne do adaptacji świetlicy na cele społeczne.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu opodatkowane podatkiem od towarów i usług pozwolą stworzyć warunki umożliwiające realizację celu, a więc nieodpłatne korzystanie ze świetlicy wiejskiej przez społeczność poprzez różne formy spotkań. W wyremontowanej świetlicy przez 5 kolejnych lat, tj. do końca 2019 r. odbywać się będą spotkania zorganizowanych grup działających w sferze kultury.

Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości D. stworzy nowe możliwości promocji produktu lokalnego w postaci rozwoju zespołu ludowego oraz wyrobu palm wielkanocnych i wieńców dożynkowych. Pogłębi wiedzę miejscowej ludności o miejscowej kulturze i tradycji. Wyremontowana świetlica umożliwi organizację koncertów i przeglądów zespołów ludowych z terenu oraz wystaw palm wielkanocnych i wieńców dożynkowych. Będzie miejscem warsztatów produktu lokalnego i spotkań mieszkańców miejscowości, co wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców miejscowości; nieodpłatne warsztaty, szkolenia, spotkania, itp. Wszystkie formy działalności społecznej odbywać się będą nieodpłatnie i Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie czerpać żadnych korzyści finansowych.

Usługa remontowa jest konieczna do wyremontowania lokalu i stworzenia odpowiednich warunków do funkcjonowania świetlicy i realizacji projektu pod nazwą:"...".

Wszystkie faktury na zakup towarów i usług wystawione będą na Ochotniczą Straż Pożarną. Wyremontowany budynek, w którym znajduje się świetlica będzie ogólnodostępny dla mieszkańców. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu objęte będą podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wszystkie wyżej wymienione usługi remontowo-budowlane są niezbędne do realizacji zadania"...".

Wszystkie wydatki w ramach ww. operacji będą dokonywane zgodnie z Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik do umowy przyznania pomocy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Podatek VAT od zakupów towarów i usług wymienionych w tym harmonogramie zostanie zaliczony do kosztów kwalifikowalnych, gdyż Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać podatku VAT w Urzędzie Skarbowym.

Ochotnicza Straż Pożarna w trakcie realizacji operacji nie będzie dokonywała żadnych czynności stanowiących sprzedaż opodatkowaną.

Wnioskodawca nie posiada statusu podatnika VAT czynnego w rozumieniu art. 15 ustawy, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wobec OSP nie jest prowadzone postępowanie podatkowe oraz postępowanie karno-skarbowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonanych w związku z realizacją operacji pod nazwą"...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją operacji pod nazwą"...", gdyż nie posiada statusu czynnego podatnika VAT oraz nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które byłyby powiązane z tymi zakupami i usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany będzie realizować operację"..." współfinansowaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Cel operacji to kultywowanie tradycji poprzez udostępnienie miejsca na wyrób tradycyjnych produktów lokalnych. Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości D. stworzy nowe możliwości promocji produktu lokalnego w postaci rozwoju zespołu ludowego oraz wyrobu palm wielkanocnych i wieńców dożynkowych. Pogłębi wiedzę miejscowej ludności o miejscowej kulturze i tradycji. Wyremontowana świetlica umożliwi organizację koncertów i przeglądów zespołów ludowych z terenu oraz wystaw palm wielkanocnych i wieńców dożynkowych. Będzie miejscem warsztatów produktu lokalnego i spotkań mieszkańców miejscowości, co wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców miejscowości; nieodpłatne warsztaty, szkolenia, spotkania, itp. Wszystkie formy działalności społecznej odbywać się będą nieodpłatnie i Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie czerpać żadnych korzyści finansowych. Wszystkie faktury na zakup towarów i usług wystawione będą na Wnioskodawcę. Wyremontowany budynek, w którym znajduje się świetlica będzie ogólnodostępny dla mieszkańców. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu na zakup towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Zainteresowany nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn."...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl