IPTPP1/443-506/11-4/JM - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-506/11-4/JM Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ".." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "..".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 września (data wpływu 9 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienia własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Klub jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), prowadzi tylko działalność statutową.

Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP. Nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług i nigdy nie było. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Klub będzie ubiegać się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4: Leader, na realizację zadań w zakresie działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji ww. przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dla celów refundacji wydatków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Przy realizacji powyższych zadań, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Obniżenia kwoty lub różnicy podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, w związku z czym Klub nie ma możliwości zastosowania art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT.

Celem statutowym stowarzyszenia jest:

* działanie w celu zachowania i propagowania tradycji i kultury lokalnej, regionalnej, narodowej, ochrony dóbr kultury oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

* prowadzenie placówki wsparcia dziennego - praca wychowawcza, terapeutyczna z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją, ubóstwem, uzależnieniami,

* rozwój kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych,

* wspieranie życiowej i społecznej aktywności środowisk osób niepełnosprawnych, bezdomnych, uzależnionych, starszych.

W I kwartale 2011 r. Zainteresowany realizując cele statutowe złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "..." do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4: Leader, na realizację operacji z zakresu małych projektów "" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Dnia 22 czerwca 2011 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji. Celem projektu jest podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej poprzez umożliwienie i udostępnienie mieszkańcom wsi, głównie dzieciom i młodzieży, korzystania z dobrodziejstw dzisiejszej techniki, czyli z komputerów i internetu w utworzonej kawiarence internetowej. Z kawiarenki będą korzystać także osoby dorosłe chcące nauczyć się korzystania z internetu i podstawowej obsługi komputerów. W tym celu będą przeprowadzone szkolenia dla osób chętnych. W wyniku realizacji ww. operacji stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu zakupiono:

* 5 zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem MS Office i programem antywirusowym,

* 1 kserokopiarkę,

* 5 biurek komputerowych.

Za zakupione rzeczy nabyte w ramach projektu sprzedawcy wystawili faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy i zostały one w pełni zapłacone. Zakup usług księgowych również będzie potwierdzony fakturą VAT, natomiast usługa koordynatora projektu i przeprowadzenie szkoleń będą to umowy zlecenia z wykonawcami. Przy realizacji projektu (szkoleń) będą brać udział także wolontariusze. W chwili obecnej zostały zakupione ww. rzeczy, natomiast szkolenia rozpoczną się w połowie września 2011 r.

Wszystkie koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Wnioskodawca został zobowiązany do złożenia niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Klub może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji ".." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Klub nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji "" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, zatem nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi., tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Klub będzie ubiegać się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4: Leader, na realizację operacji "" w zakresie działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Celem projektu jest podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej poprzez umożliwienie i udostępnienie mieszkańcom wsi korzystania z komputerów i internetu w utworzonej kawiarence internetowej. Z kawiarenki internetowej będą korzystać także osoby dorosłe chcące nauczyć się korzystania z internetu i podstawowej obsługi komputera. W tym celu będą przeprowadzone szkolenia dla osób chętnych. W wyniku realizacji ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Za zakupione rzeczy nabyte w ramach projektu sprzedawcy wystawili faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych działań. Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu operacji. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "", ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto wydatki związane z ww. projektem nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Stowarzyszenie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl